Gå till innehåll

Reservdelskatalog C202 !!!


Rekommendera Poster

Jag har nu skannat in katalogen jag fick låna av Kjell Niklasson och den finns att hämta här:

 

http://c202.org/C202/KatalogC202.rar

 

 

Att göra PDF filer är helt nytt för mig och jag vet inte varför den blev så otroligt stor - ca 185 MB att jämföra

med katalogen för gammelvalpen som bara är på ca 28 MB. Antar att det beror på den höga upplösningen 300 DPI, men

jag trodde att den skulle krympa mer när bilderna gjordes om till PDF.

 

 

Håll till godo om det nu är någon som vill ha den :)

 

 

 

Magnus

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Den "gamla" är också på 300dpi svartvit.

 

Det vet jag eftersom jag har scannat denna version som ligger här på forumet.

Nuförtiden blir det mest 400dpi gråskala eftersom det är mera vilsamt för ögat när man scrollar texten på skärmen. Även om texten blir lite "dassig" så blir foton kalas. Just reservdelskataloger lider dock inte av att bilderna blir scannade i svart/vit eftersom det för det mesta är streckteckningar i dessa.

 

Att dina filer blir "stora" beror nog på att du inte komprimerar bilderna på "rätt sätt"

Risken finns att du har 300dpi på helt vita ytor vilket inte tillför något i kvalité.

Desbättre (för mig) gör min scanner det automatiskt.

 

Pärmar är förövrigt det snabbaste att scanna, det som tog mest tid att göra i "den gammla" var länkningen till kapitel. Man måste scanna ett kapitel i taget (eller jag gjorde det) istället för att köra hela pärmen i ett svep som man gör med VOLVOs masterkataloger. För dessa är bara ett kapitel :lol: . Om man scannar allt på en gång så blir det ett sånt letande efter "kapitelstarten" vilket man inte behöver när man fogar samman kapitel för kapitel. Den "gammla" är från början av min karriär så den vart inte OCRád (vilket dom blir nu). Då kan man söka efter artikelnummer direkt i filen vilket brukar underlätta rätt mycket.

 

/Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...