Gå till innehåll

Hjulbultsplatta sitter löst?


OLSBODA

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Håller på och donar med 13-bilen inför en tur till Säter imorgon och terrängkörningen där. Skulle byta plats på två hjul och upptäcker då att "plattan" som bromstrumman skruvas mot, där pinnbultarna sitter, är löst. den glappar både hit och dit, och in och ut.

 

Vad göra? Börjar få lite brådis.......

 

mvh Olsboda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som hjullagret glappar. Det går ju att dra åt men jag vet inte hur lämpligt det är.

Klyver du portalen kommer du åt muttern.

 

Okidoki. Så det första att göra är att få bort de bultarna som liksom sitter baklänges precis innanför trumman. OK, vi testar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har plockat bort trumdelen av portalen, fått loss den stora mutter och nån bricka. Kugghjulet kom till en början ut lätt o fint cirka en centimeter. Men NU sitter det tvärstopp!!

 

Är jag rätt ute? Skall kugghjulet ut åt det hållet? Nåt tips på hur man gör?

 

mvh Olsboda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj aj aj. Hände mig för ett år sedan exakt, inget att leka med. Mina kulor / rullar va helt borta och jag körde sista biten hem på torra lagerbanor.. Alla lager och packboxar byttes och samtidigt damaskerna båda sidor fram,blev nog närmare 6000kr med delar och oljor.. :( :( :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Hejsan igen!

 

Jag fick tag på en bakaxelportal med sköld och axel etc.

 

Tanken var att riva isär denna för att använda mig av lager etcetera från den friska baken till den sjuka frammen. Ett rätt så knövligt jobb att dra isär lager etc utan att ha sönder dem under resans gång... :oS.

 

Jag testade dock att montera den kompletta BAK-bromskölden med tillhörande axel på FRAM-portalen. Och det verkar bannemig som om det passar finemang!! :o)

 

Priset att betala är ju således att jag bara får 1st. bromscylinder på framhjulet istället för två. Men det kan jag leva med....

 

MEN finns det något annat krux att räkna med?? Är det någon som gjort såhär tidigare?

 

ROADKILL som känner till ärendet extra bra kanske har klurat vidare sen sist?

 

Hör jag inget får jag väl ta o montera ordentligt o testköra.

 

mvh Olsboda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur du tänkt dig men en baksköld passar på en fram portal och vise versa. Att bara köra med en cylinder kan inte vara bra då du får ojämn bromsverkan.

 

Jo, har nog tänkt mig så som du säger. att på vänster framportal sitter en korrekt framaxel sköld med två bromscylindrar, och på höger framportal sitter då en "baksköld" med då bara en cylinder.

 

Blir således säkerligen ojämn bromsverkan..suck. Men om jag accepterar det så borde det funka?

 

Kan ju kanske renovera den ordinarie framaxeln senare och byta tillbaka. Det var inte helt gratis med delar......efter semestertider......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför flyttar du inte bara över skölden?

 

Blev nyfiken så jag tog träskorna på o ut i regnet till garaget.....

 

Menar du de 6 stycken insektsskruvarna? De visste jag inte om innan du ställde frågan.

 

Så det går alltså gansak lätt att byta. Om jag lossar dessa 6 insektsskruvar. antar också den stora muttern för att dra igenom skölden??

 

Jag trodde att skölden och "det gjutna som är rödfärgat, var samma stycke.

 

Gött mos! Olsboda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...