Gå till innehåll

Bogsera en 912a?


Rekommendera Poster

Hej

Är ny här på forumet pga. jag har införskaffat en gammal 912a:-)

Hittade den via en bekant och jag fick den gratis mot att jag tog bort den....

Hade stått i ca 10-15år men ingen visste säkert.

Vi hällde i ny soppa i tanken och pumpade upp med handpumpen men den startade knappt, kom då på att det kunde vara vatten i tanken. Efter dränering av tank och ny frisk bensin gick den igång! Körde upp den ifrån djungeln som den stått i så många år, Men vågade inte köra så mycket för att vattenpumpen sitter fast därav min fråga, kan man bogsera den utan att ta bort alla kardanaxlar?Någon som har tips på en vattenpump? A6 motorn är det..post-7083-0-68687200-1345486023_thumb.jpg

 

Mvh.

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp du kan bogsera den. Det är inte motorn som smörjer lådorna på de där gamla bilarna. och bromsarna är väl inte tryckluft belastade heller så de låser sej om du inte har tryck på dem, men dra den på stång, bromsarna brukar inte vara så säkra utan servot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte bogsera så långt, Max 2.5mil

 

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa lastbilar, så jag kan bara delge det jag lärde mig i lumpen:

Att man demonterar kardan om man ska bogsera längre än någon enstaka kilometer, annars är det inte lika kritiskt.

Men då generaliserade man förstås för alla lastbilar, tgb osv.

 

Som tidigare nämnt; stång, helt klart.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är rätt lärt från instruktörerna där du gjorde lumpen :)

Nu drog jag inte runt på några 912 or då jag jobbade med tunga sidan av bärgningen. Och som regel var det kardarner bort om man skulle dra de mer än några hundra meter, vissa bilar tålde inte ens det utan motorn i gång, Ja enligt de på verkstäderna som hade märket i fråga då.

Jag drog aldrig ras på någon bil, men jag vet av flera ovana som gjorde det.

Nu är det frågan om en sådan gammal bil så den får smörjning genom att lådan går runt, om det finns olja i den naturligtvis.

Det som skulle få mej att montera av dem var just ovetskapen om oljemängd och eventuell skit och vatten i lådorna, samt att jag inte har koll på om framhjulsdriften är inkopplad som på C30X bilarna, när motorn inte är i gång.

Säkrast är ju att demontera främre och den till främre bakaxeln, Du behöver ju bara släppa dem vid axlarna och binda/hänga upp dem, på lådan kan de sitta kvar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÖÖÖHHHH Jag fick inte göra lumpen, De kastade ut mej ur FBU och Hemvärnet när de kom på att jag var Norsk medborgare efter 4 år B)

Men jag har jobbat som bil och tung bärgare i massor av år. Där jag hade några riktigt bra "Lärare" Dels Edvinsson som äger Falken i Gästrikland, samt Sölve på Fd Auto jouren "Bärgningskåren" I Gryttjom. Numera Sölves bilbärgning. "RIP" Sölve

Och även Andersson & Rask i Hofors, Där fick man många tipps om gamla bilar, då de har haft lastbil/maskin verkstad i många år

 

Lite olika Bärgnings bilar vart det genom åren, men på den tunga sidan var de mest Scania som jag körde.

Visst vi lånade ju in andra bilar i bland, och provade lite volvo, men det vart ändå av någon anledning Scania på firman i slutändan när det gällde tung bärgare.

Det hade nog mest med vilka aggregat som satt på bilarna att göra ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...