Gå till innehåll

Intressekoll Island 2013


Rekommendera Poster

Hallå allihopa

 

Sommaren 2010 var vi ett litet gäng som åkte på äventyrsresa till Island med våra bilar och den resan gav mersmak så nu börjar ett par av oss känna att det är dags att komma iväg igen icon_biggrin.gif

 

Planen är att vi åker typ i slutet av juli och vi är på Island i 3 veckor. Färjan tar 2 dygn åt vardera håll så totalt blir det nästan en 4 veckors resa.

 

Är det någon här som planerat en resa till Island 2013? Eller kanske någon som blir sugen på att åka med?

Vore kul om vi var fler bilar/familjer. Man behöver ju inte åka tillsammans hela tiden om man inte vill men det är ju kul att mötas upp ibland och tryggt att veta att det finns folk i närheten som man känner om olyckan skulle vara framme.

 

För vår del är inriktningen på resan naturupplevelser, bad i varma källor, köra på roliga vägar och att ha det bra i största allmänhet icon_lol.gif

Det är förbjudet med offroadåkning på island men det finns "vägar" som ändå kräver lite av bilen

 

//Fredrik

 

post-5260-0-49438700-1330960177_thumb.jpg

post-5260-0-44801000-1330960153_thumb.jpg

post-5260-0-90695400-1330960135_thumb.jpg

post-5260-0-86421000-1330960116_thumb.jpg

Redigerad av Fredrik L
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei

 

Vi skal endelig reise til Island til sommeren. Dessverre så blir det ikke TGB, men min ombygde Excursion. Vi planlegger å reise i juni og bli på Island i 2 uker. Bilen bygges om mer nå om dagen for å ha den første testen på hvordan alt virker i oktober. Alt av gode tips mottas med takk.

 

Dog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja man behöver inte en tgb´s framkomlighet för att ta sig runt på Island fast det finns en del vägar där du inte kommer att klara dig med din Excursion.

Det blir säkert jättebra ändå och ni kommer garanterat att få en fantastisk upplevelse! :)

 

Tips har jag säkert en hel del men du får specificera lite mer vad du vill veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Send meg en pm slik at vi får snakket sammen. Det hadde vært fint med reisefølge. Vi er fleksible på tidspunkt for avreise. Kan nok være slik at min Excursion ikke greier alle veiene, men ARb sperrer, 38,5x14,5-17 dekk, vinsj og bukbeskyttelse hjelper vel noe. Men bilen er jo veldig tung,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pm är på G :)

Jo det var mest vattenöverfarter jag tänkte på. De flesta vattendrag vi körde över var rätt snälla men den på bilden nedan var riktigt hårig! Daniel körde först och hans 3,5 ton tunga bil började dras med ner en bit innan han kom över.

Jag fegade ur och vi fick tillbringa eftermiddagen/natten på var sin sida om floden och vänta ut att dagens smältvatten runnit förbi. På morgonen åkte jag över och då var vattennivån lägre men det var lite otäckt ändå.

 

post-5260-0-58552500-1347453845_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har ingen som helst erfarenhet av att korsa vattendrag, eller knappt terrängkörning för den delen heller, men det där ser ju nervpirrande ut. Hur går man tillväga? bara köra ut och hoppas på det bästa, eller rekar man med vadarstövlar själv först, eller? Jag har en 11á, tror du den hadde grejjat det? Islandsresa ska bli av för min del, men om det blir 2013 eller-14 får vi se, det lutar nog tyvärr åt 2014.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade noll erfarenhet innan Islandsresan oxå men man lär ju sig.

Floden på bilden ovan skulle inte gå att reka pga djupet och strömmen. Finns inte en chans att man kunde stått kvar där det strömmade som mest.

 

I princip chansade vi och det gick ju vägen. Det såg säkert värre ut än det var oxå. Skulle det skitit sig hade vi varit rökta för vi var ensamma mitt ute i ingenstans med noll täckning på mobilen!

 

Jag tycker att man ska korsa lite snett medströms så man inte behöver kämpa mot strömmen. Innan man kör över får man titta noga på vattnet och välja bästa vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en rimlig budget för en islandsresa med 11bil?

Är riktigt sugen på att åka till island med 11bilen någon gång men tyvärr så kommer jag inte ha ekonomi till det nästa sommar.

För min del får det nog bli först 2014 men det vore bra att ha en budget från någon som redan genomfört resan att gå efter.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga utan att veta dina förutsättningar.

Vår resa 2010 kostade knappt 50 papp.

Då var vi borta en månad körde en tgb 13 och var 2 vuxna och 2 barn.

 

Är ni 2 pers med en 11 och är villiga att dra ner på komforten på båten tror jag att ni kan göra samma resa för 35 papp.

Värt att tänka på är att det är resan som är i särklass dyrast så det blir nästan lika dyrt oavsett om ni är på Island en eller tre veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fredrik - det börjar bli svårt att stå emot nu ;)

 

Såg följande

 

 

Motorcyklister som bor i hyttyp A2, A2L eller B2L får ta med cykeln UTAN KOSTNAD

Gäller endast vid resa från Torshavn söndag kväll i perioden 15 juni - 23 augusti 2013

 

Hoppas ingen lockas av detta i alla fall om man tänkt köra utanför huvudvägarna. Med tanke på de stackare jag såg när vi var på Island som vadade igenom kallt smältvatten för att köra någon kilometer till nästa vattendrag... vada köra till nästa osv... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fredrik - det börjar bli svårt att stå emot nu ;)

 

Såg följande

 

 

Motorcyklister som bor i hyttyp A2, A2L eller B2L får ta med cykeln UTAN KOSTNAD

Gäller endast vid resa från Torshavn söndag kväll i perioden 15 juni - 23 augusti 2013

 

 

Hoppas ingen lockas av detta i alla fall om man tänkt köra utanför huvudvägarna. Med tanke på de stackare jag såg när vi var på Island som vadade igenom kallt smältvatten för att köra någon kilometer till nästa vattendrag... vada köra till nästa osv... :wacko:

Haha det är bara att boka och börja fixa med bilen!

 

Jag är sugen!

Dock blir det antagligen med 256an då jag inte har någon kompetent 4x4.

Har ingen erfarenhet av Island öht så att åka mc dit kanske är heeeelt galet, vad vet jag :)

 

Har väl några praktiska problem att lösa först, t. ex räckvidden. Har testat att köra blandad körning till reserven slår i och då kommer jag cirka 17 mil (trippen säger 16.3 just nu och har inte fått soppatorsk än).

Får fundera ut någon fästanordning för en jeepdunk eller liknande. Packning är inga problem tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några av de hojjar vi såg hade små jeepdunkar, max 10 liter, hängandes på vardera sida tanken. 17 mil funkar ju inte så bra då det kan vara långt mellan tapparna.

 

Någon kompetent 4X4 behövs egentligen inte. 98% av vägarna går att köra med vanliga standard 4x4 bilar.

Vill man även köra special purpose 4x4 vägar behövs lite bättre doningar och framförallt är det vatten dragen som tarvar lite mer av bilarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ca. tre veckor. Troligtvis Juli eller Augusti, men inget bokat. Har aldrig varit på Island, så tips på resmål mottages!

Problemet är att jag inte klurat ut vad det blir för bil vi ska åka i. Jag har köpt lite nya delar för ett nytt "expeditionsbilsprojekt"

och får se om tiden räcker till att bygga något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tips ska jag väl kunna bidra med.

Det absolut viktigaste tipset är att ta det lugnt! När vi kom dit hetsade vi ofta fram och missade massor av sevärdigheter på vägen :angry:

 

Vill man göra någon aktivitet tex rida eller dra på en forsränning kan det vara bra att boka innan man kommer dit.

 

Sen får man fundera på vad man vill se/uppleva. För vår del är inriktningen naturupplevelser och bad i varma källor och anlagda bad. För Islänningar är badet ungefär samma sociala tillställningar som puben är för engelsmän ;) fast utan ölen då :lol:

Googla på tex krossnesslaug och Landmannalugur så ser du vad jag menar med häfftiga bad. Finns en hel del sådana.

 

På 70-talet nödlandade ett militärt flygplan på en strand i näheten av Vik som jag vill titta på denna gången.

post-5260-0-93006700-1352315783_thumb.jpg

 

Finns hur mycket som helst att göra och titta på men det kräver en hel del reasearch på nätet innan man hittar alla godbitar. Tyvärr finns det inte en gyllene hemsida där allt Island har att erbjuda står listat i alfabetisk ordning.

 

Låter spännande med en ny äventyrsbil. Nu blir man nyfiken :)

Vore kul om vi kunde tajma så att vi är på ön samtidigt!

 

Här finns det ett axplock av alla de bilder jag tog på förra resan http://www.terrangbi...lbum/12-island/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...