Gå till innehåll

Går min motor "surt"? - Justering av förgasare?


Marc-X

Rekommendera Poster

Jag misstänker att min B30 går "surt", altså på för hög bränsle/luft - blandning...

 

Symptomen är allt för hög bränsleförbrukning och en tendens att "spotta" eller "puttra" på tomgång utan direkta misständningar. Det får mig att tro att oförbränd bensin blir antänd i det heta avgassystemet och att detta orsakar det "puttrande" ljudet på tomgång. Är jag ute och cyklar nu?

Om jag har rätt, hur justerar man förgasarna till en magrare blandning utan att ha tillgång till CO-mätare och liknande? Verkstadshandboken beskriver något om detta men säger inget om symptom på för fet / mager blandning så jag är naturligtvis osäker på om min diagnos är korrekt...

 

Tacksam för lite tips runt detta!

 

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver de specialverktyg som beskrivs i manualen, ett pressar upp det nedre munstycket via hålet i flottörhuset, där du hade läcka, det andra pressar ner munstycket via locket samt ett verktyg för att få grundinställningen, utan dessa så är det nog svårt att hitta läget samt att pressa munstycket upp eller ner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett jobb för en ordentlig verkstad med kunskap om och tillgång till verktyg för att utföra arbeten på "veteraner"... Dessa verktyg är väl något som både är dyrt och svårt att få tag på, eller? Om inte annat så verkar det kompicerat i förhållande till vanlig "mapping" av insprutningar (som jag är mer bekväm med) :)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det stombergare med munstycket som ska pressas fram och tillbaka så fanns förr ett billigt verktyg man skruvade fast och lätt flyttade munstycket opp och ner tror justeringen gick att göra med motorn och co mätaren igång såg på nätet att verktyget nu ligger på en 200:- Men på den första ökenbilen med strombergare gjorde jag följande för att lätt kunna ändra blandningen vilket krävdes för lågoktan soppa. ta ur nålen och slipa en lång fas istället för den lilla där låskruven låser nålen, då kan man lätt flytta nålen istället för pressa munstycket.

 

På C202 och de sista b20 motorerna kringgick problemet med att kunna enkelt köra på öststats soppa med att utrusta SU/strombergaren med ställbart munstycke som sköts upp och ner med en liten på sidan av förgasaren.

 

lukten på avgaserna samt stiftens färg är enkla sätt att hitta rätt inställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Eile:

Ställbara munstycken på gasare låter ju attans fiffigt! Det borde väl vara en helt perfekt lösning om man vill kunna köra på E85 då och då utan att byta nålarna som brukar vara nödvändigt. Går dessa reglage att länka mekaniskt så att inställning kan göras med t.ex wire eller stång? (Jag tänker "remote"...)

 

Här finns bara en station med E85. Den nästa ligger i Kiruna - 550km söder ut från mig...

 

Det hade varit så himla fint att kunna flippa ett reglage mellan bensin / alkohol, allra helst steglöst för blandningar!

 

Antagligen är det inte så enkelt eftersom jag har frågat en del om detta tidigare men svaret var att nålbyte var den bästa eller enda lösningen.

 

Var får man tag på dessa förgasare med ställbara munstycken? Alla B20 av sen tillverkning? Betyder det 240 av "senare" årsmodeller?? Vad har de för benämning om jag skall fråga efter dem lösa? Gasarna altså, inte bilen :D

 

Jag är helt kass på Volvo!! De flesta svenska killar på min ålder är ju både produserade och uppflaskade i baksätet på en Volvo och har det väl därför i blodet :)

Jag var lite för mycket rebell och med tyska rötter på ena kanten så min första Volvo någonsin är min Tgb13!

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SU HIF-6 heter den på c202 och på bilden är nummer 6 skruven för att ändra munstycket. E85 kan inte vara värre än öken soppan dvs deras inhemska blandning som ligger någonstans på 80 i oktan. Bara flytta tändningen och ställa upp blandningen, när jag åkte bensinare så var alltid fördelaren lagom åtdragen så man efter tankning under färd kunde öppna luckan och lätt finjustera. Ställskruv nummer 6 var rätt lätt att komma åt och skruva in den något gav rätt kvickt fetare blandning sen för att ge bättre acc på dålig soppa så i med lite tjockare olja i dämpkoppen.

 

post-5279-0-97133000-1347041541_thumb.jpg

 

gamla su'n var lite knepigare att både ställa och synka.

 

post-5279-0-13529400-1347041879_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Eile: Hmmm... Sitter dessa altså i ALLA std C202?

 

Det låter som om detta kan bli ett intressant projekt tillsammans med min 123-Tune som ju har 2 kurvor som kan bytas mellan med en switch eller på PC'ns touchscreen. Jag får väl leta runt lite på några olika etanolsidor för att se om någon använder dessa förgasare med en liknande "flex-fuel lösning". Ideellt skulle skruven linkas till en servomotor, kanske stepmotor, för att kunna ställas om elektriskt. Jag har hört tales om "elektroniska förgasare" men vet inte vad de är eller hur de funkar...

 

Att försöka få fyra gasare att spela fint tillsammans kan inte vara någon lek? Ganska långt från K.I.S.S-principen verkar det som. :)

 

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...