Gå till innehåll

TGB13 till Husbil


tojen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har aldrig varit med på något sån här forum. Ska bygga om en TGB13 till Husbil.

 

Vill bara höra om någon har några bra tips på vägen som man inte får glömma/missa.

 

Vore även väldigt glad om någon vet var man kan hitta lite bilder från liknande projekt, så att man kan få lite

hjälp med bra ideér.

 

Hoppas någon har tid att lägga ner lite på mig.

 

// Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis så kommer du få både frågor och förslag både positiva och negativa sådana :P .

Så jag börjar med att önska dej välkommen hit till oss på Terrängbil.net. och hoppas du kommer trivas här på forumet och övriga sidor ^_^ .

Sen slänger jag ut en fråga, Är det en helkaross eller med hytt och skåp på som du köpt och skall bygga om ?

Det gör en väsentlig skillnad på tippsen du bör få :)

Mvh H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är nog att du ger dig på ett liknande bygge som hasse med att bygga ett falk samt ett skåp förutsatt att bilen är reggad för sådant.

Annars är det väl bara att riva det du inte behöver och bygga sängplatser mm.

Fördelen med att ha ett flak är att du slipper kompromissa med husbilsbygge om du vill kunna köra lite i terräng.

Tror att det underlättar lite för ytterligare svar ifall du börjar med att beskriva vad du själv har tänkt dig så är det lättare att svara.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då vet vi lite vad det är för förutsättningar för bygget :)

Det finns flera bygg trådar, både med just skåp, men även andra och ideer går ju att sno från den ena bilen till den andre även om inte karosseriet är det samma.

Det första jag kommer på är kanske Bröderna Lindblads byggen.

Daniel som byggt på just hytt och skåp som du är på väg att göra,

Fredik har byggt på en helkaross.

Deras bygg trådar hittar du här under

 

http://www.terrangbi...-husbilsbyggen/ Daniel L´s husbilsbygge

 

http://www.terrangbi...b-13-helkaross/ Fredrik L`s byggtråd

 

Sen är det en hel del fler som är mitt upp i eller som dej i startgroparna för att börja bygga.

Våra vänner på andra sidan sundet, i Danmark har flera intressanta trådar.,

Jag själv har en 1314 med sjuktransport skåp till, som jag använder som "camper" emellanåt. dock inget inrednings jobb än, utan jag håller mej till det som finns och gör det bästa av det.

Sådana här projekt brukar ju inte vara något man drar igång och slutför på några månader, det är en ständig process och man hittar lösningar som passar en bättre eller annat som ändrar det hela vart efter man provat sej fram.

 

Kolla på tex kalla Kula Han står inför ungefär samma funderingar som kommer att dyka upp för dej.

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9090-tgb-1314-terraengaende-husbil/

 

Ja du kommer finna massor bara du kollar runt :) Snart vet du inte alls hur du vill ha det :P

 

Men kör på, och vi gillar foton :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1:a Tanken med husbil har varit att regga ner den till PB II, vet dock inte om jag stöter på patrull den idag har Kod=60 ?.

Och ju mer jag tittar på på alla forum så blir jag bara snurrigare på vad jag bör göra.

 

Efter lite mera tips lite mera läsande på olika forum, så lovar jag att det kommer foton på denna utveckling.

 

// Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kod 60 skall du vara rädd om, det är utbytbara karosserier, det kan du inte få in i reg papprena i dag om du reggar om den.

Du kan alltså utan att besiktiga varje "enhet" som du väljer att ha på ramen i fästet på den tvärgående balken och bultat bak, kasta om från flak till skåp eller till och med köra ram ren utan skärmar, mellan två st karosserier.

Jag hade tex två olika skåp och flak som jag kunde byta mellan som det behagade mej, nu har jag ett skåp som jag satsar på och ett flak jag byggt själv att passa i kod 60 fästena, har besiktigat med flaket och fick bra precis 2000kg i lastvikt på det, så jag får lasta skåpet på flaket om jag har behov av det, och detta har jag gjort när jag använt skåpet att bo i på träffar men velat ha flaket på då jag kört i skogen.

kruxet är väl att den är tung regad nu och du behöver C behörighet för att köra, har du det, satsa på att bygga med kod 60 kvar.

Jag har nyligen funnit ut att lastbilar med skåp reggade innan den 1 maj 2006 får man ha pasagerare i skåpet under färd om det finns godkända bältade platser i dem, vilket det gör i sjuktransport skåpena, ja så är det möjligt att du måste ha en säng och fast monterad kokplatta i det, det var lite diffust om man var tvungen till det, jag har fixat sängen och har gasol kök, inte fast skruvat än, men det är ju snart gjort. En kyl håller maten kall och webasto värmare mej och skåpet varmt. det funkar bra på kortare turer i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog hålla med om att jag ska vara rädd om kod 60, känns som jag får utgå från att ha den kvar. C-behörighet får jag väl fixa på vägen. När jag ska besiktiga för att få vanliga plåtar ska jag då göra det ramren ? eller spelar det ingen roll/vad är bäst. Hansen hur har du löst det med att lyfta av skåpet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 4 st stödben,, en enkel variant där de löper genom en fyrkantsprofil, samt har ett antal hål borrade i sej, jag lyfter med en farm jack och sätter igenom bultar i de borrade hålen, vat efter jag höjer eller sänker skåpet,

Använder de befintliga profilerna på skåpet att skjuta in mina hållare till stödbena i. det finns bilder i min blogg här på forumet och i tråden Äntligen en 13 även för mej

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/6231-antligen-en-13-aeven-foer-mej/page__st__60

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...