Gå till innehåll

Sand-beige färg till TGB 11.


L-G

Rekommendera Poster

 

Tänkte sprutmåla om min nyligen inköpta tgb 11 så snart det blir varmare ute.

d30201391849A319f.jpg

Nu är den kraftverksblå :-/

 

Den skall bli sand-beige med svarta detaljer.

Tänkte använda svart hammarlack till det svarta (beslag, kofångare etc.)

 

Nån som har bra förslag på billig men tålig SAND-BEIGE FÄRG som går att spruta med tryckluftspruta. Det behöver inte vara blank billacksfinish för de e gott om bucklor

och "patina" i denna plåtkaross och kommer så att förbli....

 

Räcker 5 liter eller går det åt mer ?

 

Mvh Leif

 

PS! Nån som har manual på klimatanläggningen på taket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde International Interthane 870 med kulör RAL1001 sandbeige. Se min tråd:http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9185-ladufyndet-tgb11/

Färgen är tålig och används bland annat till faryg och däcksmaskinerier, den har en 70%-ig glans.

Minsta volym jag kunde få blandad var 5l och det räckte till exteriören. Till insidan på hytten gick det åt 1.5-2l extra.

Jag fick bra rabatt via jobbet så färgen kostade knapp 900kr för 5l med härdare. till detta behöver man kanske 1-2l förtunning anpassad till denna färg.

En spruta med trycksatt tank som man ställer färgburken i funkade bäst, men det gick även bra med en vanlig spruta med överliggande kopp. Tog dock lång tid att måla med en sådan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pebl, kollade din tråd och det blev ju riktigt snyggt!!!

Jag fick inspirationen till färgvalet (och bygget) från den här länken:

 

http://www.expeditionportal.com/vehicules/camper/71-motorized/568-la-aduana-1975-volvo-tgb-11-camper-conversion.html

 

Men jag tycker din blev ännu snyggare!

 

Känns lite lyxigt med 2-komponents till min egen dock, för jag tror att jag kommer att behöva bättra

ganska ofta med tanke på att det redan finns rost i plåten.

 

Kulörtipset tar jag tacksamt emot, det kanske går att bryta något liknande av

industiell enkomponents metallfärg eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja enda nackdelen med 2-k är ju att det är lite knöligt om man bara skall bättra litegranna. Små volymer är svårt att blanda till.(man vänjer sig dock), jag har bättrar på när jag kört mot några gånger och det funkar fint.

 

Oavsett vilken färg du väljer är det bara att be dem att blanda till RAL1001 då det är standardsystem för kulörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg du färgen som biltema kallar grå ? en bottenfärg till båtar, 2 komp, den funkar bra att spruta med 20 % förtunning.

Och har visat sej vara en utmärkt färg för att lacka även bilar med.

nyansen syns inte så bra på fotona jag lade in på mina fälgar, men har en beige aktig ton

Skulle inte måla detaljerna med hammar lack då, för den är väldigt svår att måla över med något, där kan du använda samma bottenfärg fast svart.

Kostar i dags läget 249 kr för 0,8 liter med 0.2 l härdare, och är en dryg färg som täcker bra, så det skall inte gå åt några mängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Så ett ett foto på en fälg. det var inget dröm ljus för foto med mobil telefon utan blixt i verkstaden, så det blir inte riktigt rätt ändå.

Lite kul var att sanden jag borstade innan fotografering  hade samma färg som fälgen.

2013-04-09142403_zps2ff31f04.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder alltid Hempel Hempatex Hi-build 4610 till miltärfordon då denna är lite matt och ger en fin patina och den är lätt att bättra utan att det syns,

till andra fordon använder jag Hempel Hempatex Enamel 56360 som är lite blankare men ändå förlåtande vid bättring.

Nu renoverar jag inte utställningsbilar utan bilar som man brukar i skog o terräng :)

Till sist RAL1001 är en bra "sandkulör"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stewz

 

Hur matt, blank skulle du säga att den är om man jämför med de traditionella svenska militära färgerna?

 

Fick ingen träff på 4610, bara 46410.

 

/C

.

:wacko: 46410 såklart, den är inte lika matt som 326m t.ex..  halvmatt kanske.

40203_121778651203440_2626318_n.jpg

Denna är lackad i Hi-build 

 

39485_121781164536522_4730650_n.jpg

och denna i Enamel RAL 1001   vid närmare eftertanke tror jag där är klarlack också

Redigerad av Stewz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag ville säga med mitt tidigare inlägg, är att jag hellre köper en känd industrifärg som jag vet att det är inga problem med att få mer av och att jag håller mig  till RAL för att enkelt kunna beställa "rätt nyans" 

För köper man färg på t.ex. Blocket (till överpris) som kommer från "militären" så är det inget som säger att den ena gången är det Wedevåg nästa burk är Becker eller nån annan, hur skoj är det då att behöva bättra när det skiljer markant i nyans

 

Sen målar inte militären sina fordon för att ska hålla eller se snyggt ut eller vara praktiskt,

målar du ett fordon i IR 326M så kan du inte ha bilen ute i fuktig väderlek utan att den börja mögla så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu fullt upp me nivan....militärgröna färgen till den hade torkat i burken....shitt pomfritt

Behövde ju bara en slatt till trösklarna..... :(

 

Funderar på Pansarol RAL 1001 med mattningsmedel till TGB:n.  Eller den tyska färgen som A.E rekommenderar.

 

//L-G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller nog med föregående talare att det är smidigare att köpa vanlig industrifärg, lättare att få tag på mer om det behövs och priserna är kanske lite humanare, går oftast få tillblandat hos lokala färghandeln. Be om en färg som inte kritar sig med tiden bara. Glansen kan de ordna till efter önskemål.

Är man ute efter väldigt specifikt och autentiskt utseende på en originalrenovering av ett militärfordon ser jag poängen med att köpa speciell militär färg men annars inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...