Raredog Postad 3 Februari , 2013 Rapport Share Postad 3 Februari , 2013 Kører jo med en om603 i min tgb13, men er der nogle der ved hvordan jeg tilslutter en omdrejningstæler på sådan en diesel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Daniel.L Postad 3 Februari , 2013 Rapport Share Postad 3 Februari , 2013 Lättast är om din generator har ett W uttag som du kan koppla in en varvräknare på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 4 Februari , 2013 Rapport Share Postad 4 Februari , 2013 And if it doesn't, open it up and solder the W connection to one of the diodes (doesn't matter which one) - possibly with a fuse. That should do it Like I did here (This is a BOSCH generator of the newer kind, but it doesn't matter): Note: There is "full power" on these diodes, so a fuse or possibly a 5-10k resistor (depending on the sensitivity of your RPM counter) is advisable. I didn't do it, as you can see.... Ciao, .martin 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 7 Februari , 2013 Rapport Share Postad 7 Februari , 2013 Det där med varvgivare på generatorn.. Hhur fan vet den varvtalet på vevaxeln då det kan sitta helt olika remskivor på olika motorer?? Det är ju knappast generatorns varvtal man vill veta, eller finns nån form av kalibrering när man kopplat in den på mätaren som inte jag känner till? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 7 Februari , 2013 Rapport Share Postad 7 Februari , 2013 You can adjust that on the RPM meter. If you couldn't, you'd have to built a special RPM meter for every configuration and each and every car. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 Februari , 2013 Rapport Share Postad 7 Februari , 2013 Anyone who knows the approximated difference in RPM between a new and an worn belt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 7 Februari , 2013 Rapport Share Postad 7 Februari , 2013 No, because "worn" is not specific enough But imagine... your pulley has 150mm in diameter... with a REALLY worn belt you probably sink down to 148mm diameter on the crankshaft. The alternator probably has 80mm pulley, which might reduce to 78mm with a worn belt. What does that tell you? The RPM is calculated by alternator_impulses * alternator_pulley_diameter / crankshaft_pulley_diameter. In this example e.g 5000 * 80/150 = 2666,66RPM. imagine the same 2666,666RPM with worn pulleys: 2666,66 * 148/78 = 5060 impulses. That's a difference of 1,2%. Firstly, I don't think the belts will wear out THAT much, secondly 1.2% can't even be read from an anlogue RPM meter. Suppose you have a 80mm VDO Viewline RPM meter... mybe from 0 to 6000 RPM, over a course of 300 degrees. 1.2% on this scale... 300°/360°*80mm*pi()*0,012=2,51mm. I suppose that is the thickness of the dial My guess: Forget it P.S.: If you buy only 52mm RPM meter, it's 1,5mm 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 Februari , 2013 Rapport Share Postad 7 Februari , 2013 Understood Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 7 Februari , 2013 Rapport Share Postad 7 Februari , 2013 Skall man sätta in eget "W-uttag", så är det viktiga att man kopplar in sig innan diodbryggan så att säga. Så att man får växelspänningen innan den "omvandlas" till likspänning i diodbryggan. För att justera in varvräknaren, så behöver man något annat att mäta varvtal med. Tex Biltema säljer en handhållen varvtalsmätare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Varvtalsraknare-laser-15294/ Här är en bild på hur det ser ut i en original Bosch 24v generator: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 7 Februari , 2013 Rapport Share Postad 7 Februari , 2013 Right... but it basically doesn't matter whether you tap U, V or W - it's all the same 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 7 Februari , 2013 Rapport Share Postad 7 Februari , 2013 Thats correct, it is possible to connect to any of the phases. But as i wrote (in swedish above), the important thing is to connect the "W-wire" before the diods. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raredog Postad 8 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 8 Februari , 2013 Der er allerede en omdrejnignstæller monteret og fik en sensor? af en art med, men fandt ikke ud af om den skulle monteres på svinghjulet? Nogle der har den monteret sådan? Ellers er det jo egentlig nemt nok at tilslutte den som i har skrevet til generatoren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Hur du skall koppla in varvräknaren beror helt på vilken typ av givare, och vad för sorts varvräknare du har. Det finns flera olika typer till dieslar. Är det en bensinvarvräknare, så kanske en sådan här kan vara till nytta: http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=129/category_id=287/home_id=59/mode=prod/prd129.htm Den finns även en variant för att omvandla signalen ifrån generatorn, till en "bensin-varvsignal". Mercedes original har en givare monterad i oljetråget, som mäter mot kuggarna på startkransen. Givaren är kopplad in i en styrenhet (finns lite olika varianter, beroende på årsmodell). I styrenheten förstärks signalen innan den skickar vidare till varvräknaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
E70xl Postad 19 September , 2016 Rapport Share Postad 19 September , 2016 Intressant tråd! Jag har nyligen monterat om603.960 i min 11 bil, och har funderat på om det inte går använda orginalgivaren för signal till varvräknaren? Den sitter ju fint under startmotorn, och skulle man få det att funka mot en eftertraktads mätare så hade det blivit toppen! Någon som har erfarenhet eller kunskap i frågan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 19 September , 2016 Rapport Share Postad 19 September , 2016 En fråga varför vill man veta varvtalet på en diesel? Det är ju inget man kör efter utan man lyssnar väl på gången på motorn? Har några pickuppgivare liggande som känner av från något roterande tex svänghjulet har även några andra roliga givare som tex mäter oljetemp samt mängden olja tråget. Kan sälja desa billigt om någon behöver dem 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 19 September , 2016 Rapport Share Postad 19 September , 2016 Intressant tråd! Jag har nyligen monterat om603.960 i min 11 bil, och har funderat på om det inte går använda orginalgivaren för signal till varvräknaren? Den sitter ju fint under startmotorn, och skulle man få det att funka mot en eftertraktads mätare så hade det blivit toppen! Någon som har erfarenhet eller kunskap i frågan? Med en sådan här: http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=128/category_id=287/mode=prod/prd128.htm , samma om jag tipsade om i denna tråden för några år sedan. Då kan du använda original givare på mercedesmotorn, och en bensinvarvtalsmätare. Jag har provat själv, fast i en gammal Merca. Funkar fint. Boxen är justerbar, beroende på antal signaler per motorvarv. Mercedesgivaren mäter emot tänderna på startkransen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
E70xl Postad 22 September , 2016 Rapport Share Postad 22 September , 2016 Precis vad jag letat efter! Tackar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.