Gå till innehåll

Om603 omdrejningstæler


Raredog

Rekommendera Poster

And if it doesn't, open it up and solder the W connection to one of the diodes (doesn't matter which one) - possibly with a fuse. That should do it :)

 

Like I did here (This is a BOSCH generator of the newer kind, but it doesn't matter):

 

ZZ4C979F31.jpg

 

ZZ0C4481BE.jpg

 

ZZ64743D45.jpg

 

ZZ2A22107D.jpg

 

ZZ3ECAD554.jpg

 

Note: There is "full power" on these diodes, so a fuse or possibly a 5-10k resistor (depending on the sensitivity of your RPM counter) is advisable. I didn't do it, as you can see.... :D

 

Ciao,

 

.martin

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med varvgivare på generatorn..

 Hhur fan vet den varvtalet på vevaxeln då det kan sitta helt olika remskivor på olika motorer?? Det är ju knappast generatorns varvtal man vill veta, eller finns nån form av kalibrering när man kopplat in den på mätaren som inte jag känner till? :huh:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No, because "worn" is not specific enough :) But imagine... your pulley has 150mm in diameter... with a REALLY worn belt you probably sink down to 148mm diameter on the crankshaft. The alternator probably has 80mm pulley, which might reduce to 78mm with a worn belt. What does that tell you? The RPM is calculated by alternator_impulses * alternator_pulley_diameter / crankshaft_pulley_diameter. In this example e.g 5000 * 80/150 = 2666,66RPM. imagine the same 2666,666RPM with worn pulleys: 2666,66 * 148/78 = 5060 impulses. That's a difference of 1,2%. Firstly, I don't think the belts will wear out THAT much, secondly 1.2% can't even be read from an anlogue RPM meter. Suppose you have a 80mm VDO Viewline RPM meter... mybe from 0 to 6000 RPM, over a course of 300 degrees. 1.2% on this scale... 300°/360°*80mm*pi()*0,012=2,51mm. I suppose that is the thickness of the dial :)

 

My guess: Forget it :)

 

P.S.: If you buy only 52mm RPM meter, it's 1,5mm :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man sätta in eget "W-uttag", så är det viktiga att man kopplar in sig innan diodbryggan så att säga. Så att man får växelspänningen innan den "omvandlas" till likspänning i diodbryggan.

 

För att justera in varvräknaren, så behöver man något annat att mäta varvtal med. Tex Biltema säljer en handhållen varvtalsmätare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Varvtalsraknare-laser-15294/

 

Här är en bild på hur det ser ut i en original Bosch 24v generator:

 

1224367529_resized.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Der er allerede en omdrejnignstæller monteret og fik en sensor? af en art med, men fandt ikke ud af om den skulle monteres på svinghjulet? Nogle der har den monteret sådan?

 

Ellers er det jo egentlig nemt nok at tilslutte den som i har skrevet til generatoren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du skall koppla in varvräknaren beror helt på vilken typ av givare, och vad för sorts varvräknare du har. Det finns flera olika typer till dieslar.

 

Är det en bensinvarvräknare, så kanske en sådan här kan vara till nytta: http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=129/category_id=287/home_id=59/mode=prod/prd129.htm

 

Den finns även en variant för att omvandla signalen ifrån generatorn, till en "bensin-varvsignal".

 

Mercedes original har en givare monterad i oljetråget, som mäter mot kuggarna på startkransen. Givaren är kopplad in i en styrenhet (finns lite olika varianter, beroende på årsmodell). I styrenheten förstärks signalen innan den skickar vidare till varvräknaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Intressant tråd!

Jag har nyligen monterat om603.960 i min 11 bil, och har funderat på om det inte går använda orginalgivaren för signal till varvräknaren?

Den sitter ju fint under startmotorn, och skulle man få det att funka mot en eftertraktads mätare så hade det blivit toppen!

 

Någon som har erfarenhet eller kunskap i frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga varför vill man veta varvtalet på en diesel?  Det är ju inget man kör efter utan man lyssnar väl på gången på motorn?

 

Har några pickuppgivare liggande som  känner av från något roterande tex svänghjulet har även några andra roliga  givare som tex mäter oljetemp samt mängden olja tråget. Kan sälja desa billigt om någon behöver dem

 

post-5279-0-08915100-1474276736_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd!

Jag har nyligen monterat om603.960 i min 11 bil, och har funderat på om det inte går använda orginalgivaren för signal till varvräknaren?

Den sitter ju fint under startmotorn, och skulle man få det att funka mot en eftertraktads mätare så hade det blivit toppen!

 

Någon som har erfarenhet eller kunskap i frågan?

 

Med en sådan här: http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=128/category_id=287/mode=prod/prd128.htm , samma om jag tipsade om i denna tråden för några år sedan.

 

Då kan du använda original givare på mercedesmotorn, och en bensinvarvtalsmätare. Jag har provat själv, fast i en gammal Merca. Funkar fint. Boxen är justerbar, beroende på antal signaler per motorvarv. Mercedesgivaren mäter emot tänderna på startkransen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...