Gå till innehåll

Dragkrok 11/13


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

Nån som har monterat kulkoppling på 11-bil? 

Har eftermonterat på ett par personbilar men när det gäller 11-bilen har de ju inte direkt ett kit att köpa tex mekonomen eller biltema. Bilprovningen vill ju se och behålla(?) en monteringsanvisning som visar att draget är godkänt och monterat som det skall. Så det går ju inte att bygga själv i första taget väl?

 

Tips?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pontus77

Jag köpte en på autoexperten. Den var till en vw transporter eller dylikt.

Hålbilden på orginalkrokens fästen är 120x90 cm och det finns ett antal drag att välja mellan.

Jag valde en dragkula med både kula och bogsersprint. Bara att skruva bort kroken och montera kulan, monteringsanvisning medföljde självklart. Sen till bilprovningen och utföra en registreringsbesiktning. De ville bara se anvisningen. 

1500kg på kulan och 2500kg på bogseranordningen (kan dock bogsera mer då sprinten är rejält tilltagen).

Orginalkrok får man tydligen inte använda till annat än att just bogsera med i det civila (militären har väl dispens för tillkoppling av släpvagn antar jag) så man har ju mer användning för kulan.

Egentillverkad dragkrok går ju också, men då är det du som måste garantera att den håller, för det är ju du som är konstruktören. Du får dock bara dra 1500kg som högst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Triplexdrag? passar de i hålbilden?

Sprint är ju bra för gamla gröna traktorkärror o annat som man kan ha att dra samtidigt som kulan är bra för ett personbilssläp.
JDW2007-04-15 09:29:31
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Vattenfall lösning.

Fördelen är att den stjäl inte så mycket markfrigång, samtidigt som det nyper med en vanlig släpkärra så det kan vara knivigt att få av den. Var en "rejälare" konstruktion på min förra men då var den betydligt lägre också.

20070415_091912_PICT3632.JPG

 

 

20070415_091937_PICT3633.JPG

20070415_091839_PICT3634.JPG

 

hmm, ljuskopplingen har jag ju en ny liggandes, blir till att byta idag det...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Tack för de tipsen.

 

Vad visar det sista inlägget? Jag ser kroken tydligt men vilken sort är det, var får man tag på den och krävs det en extra balk under original bumpern? Lite svårt att få överblick med en sådan närbild.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rymdskunken

Den som är intresserad kan mer än gärna skicka ett pm så ska jag berätta alla detaljer.PDT_Armataz_02_30.gif

Balken är en standard balk som är rekonditionerad som satt på vattenfallsbilar.har en sån till övers,har det på min bil,den är reggad för en total släpvagns vikt på totalt 2500kilo.
rymdskunken2007-04-19 16:38:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst essbe

Bra tråd den här! Men vad gäller för "riktiga" valpar? PDT_Armataz_02_32.gif

Är spekulant på en brandbilsvalp med 60-kula. Hur dyrt behöver dragbyte bli, och hur funkar det med besiktningen?

(L3314 HT 1967)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gulingen

Min 11:a är en "civilare" och är utrustad med en dragbalk med nedsänkt kulkoppling. Jag har modifierat balken, borrat upp hålet och satt i bussning, så att jag enkelt kan montera en militärkrok i hålet.

drag.jpg

kula.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ca pris?

 

Är det krok eller en sprint?

 

Nu har det väl svalnat lite, tänkte köpa en gammal traktorkärra när Millesvik sålde kok kärror utan kok för 700kr/st, men nu är det tomt på hemsidan efter auktionen. Hammarö maskin säljer komplett med kok för 4000....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 11:a är en "civilare" och är utrustad med en dragbalk med nedsänkt kulkoppling. Jag har modifierat balken' date=' borrat upp hålet och satt i bussning, så att jag enkelt kan montera en militärkrok i hålet.[/quote']

Är det egentligen inte registreringsbesiktning när dy växlat mellan krok/kula tro?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Trond

Den er godkjent etter EU-reglene som både krok og kule, jeg drar både sivile og militære hengere med min, men den er ganske dyr. Jeg betalte 2.200,- NOK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gulingen
Min 11:a är en "civilare" och är utrustad med en dragbalk med nedsänkt kulkoppling. Jag har modifierat balken' date=' borrat upp hålet och satt i bussning' date=' så att jag enkelt kan montera en militärkrok i hålet.[/quote'']

Är det egentligen inte registreringsbesiktning när dy växlat mellan krok/kula tro?

 

Jag besiktar alltid med kula på...PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

En Vattenfall lösning.

Fördelen är att den stjäl inte så mycket markfrigång, samtidigt som det nyper med en vanlig släpkärra så det kan vara knivigt att få av den. Var en "rejälare" konstruktion på min förra men då var den betydligt lägre också.

20070415_091912_PICT3632.JPG

 

 

20070415_091937_PICT3633.JPG

20070415_091839_PICT3634.JPG

 

hmm, ljuskopplingen har jag ju en ny liggandes, blir till att byta idag det...

 

 

Bilderna har nog försvunnit i nån uppgradering:

post-4978-0-66800700-1440612274.jpg

 

post-4978-0-58376800-1440612289.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...