Rookien Postad 7 Mars , 2013 Rapport Share Postad 7 Mars , 2013 I mina drömmar kommer min C202 att få automatlåda, styrservo och diffspärrar. Lamelldiff i framaxeln och diffspärr i bakaxeln. Så slog mig tanken att på en terrängkörning var det en C202 som en främre drivaxel gick av på, vet inte vad som gick sönder exakt. Men om man då alltså står och slirar och lamelldiffen flyttar över kraften till det framhjul som har fäste - kommer den att hålla för det? Kanske säkrast att bara sätta diffspärr i bakaxeln? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Mars , 2013 Rapport Share Postad 7 Mars , 2013 Nu är jag inte 100% säker, men av vad jag förstått så cirkulerar det uppgifter om att drivaxlarna på C202 skylle vara klenare än på föregångaren, om dom är smalare totalt eller om det är matrialet har jag ingen aning om, Jag har aldrig haft en drivaxel från vardera bil liggandes brevid varandra och kontrollmätt. Men drivaxlar på valparna ryker ju de med både med och utan diff,. Sen fungerar det inte riktigt så att den flyttar över kraften när du står och slirar med ett hjul, då är lamelldiffen lika värdelös som bilar utan diff, man måste ha rull på båda hjulen och kraft från kardanen för att en" lamelldiff " diffbroms skall fungera, stannar man när det är riktigt slirigt eller halt så driver även de bara på ena sidan när man skall i väg igen. Så en dina drömmar är fult genomförbara, då det rullar bilar med dessa axlar på som har både starkare motorer och större hjul och det håller innom vissa gränser, beroende på hur man behandlar grejorna vid körning. Helt klart vore tex en ARB diff bak och en lamellbroms fram ett bra alternativ, automat lådan sliter inte sönder fler axlar än en manuell, så även där funkar det, och det går att skrämma upp en B 20 ganska bra om man vill, till och med att borra upp dem till B21 kolvars dimention. Så det är fullt genomförbart, som det mesta bara en tids och penga fråga, lite beroende på hur mycket man kan göra själv och vad man lejer bort. Hoppas dina drömmar slår in och vi får följa det hela här Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MunLander Postad 8 Mars , 2013 Rapport Share Postad 8 Mars , 2013 Guys, has there been anyone who completely swapped everything in the puppy? drivetrain + powertrain. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Mars , 2013 Rapport Share Postad 8 Mars , 2013 Yes it has been done, up to v 8 engines I have seen constructions with. The most keeps the currently axles. but they are modified with the frame as basis. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 8 Mars , 2013 Författare Rapport Share Postad 8 Mars , 2013 det går att skrämma upp en B 20 ganska bra om man vill, till och med att borra upp dem till B21 kolvars dimention. Jomen, visst kan man det, hade en B20 som jag lät borra till B21, satte i E-kolvar för högre komp, K-kam, planad topp, lättat svänghjul och dubbla förgasare. Den satt i en PV544 och det var rejält drag kan jag säga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MunLander Postad 8 Mars , 2013 Rapport Share Postad 8 Mars , 2013 Axlarna är fasta, i själva verket är allt om denna bil fast. Det är därför jag älskar det. Men hur gör du installerar ARB air lockers, vad en del nummer som du använder? Jag har ARB skåp på min Nissan Patrol, de är de bästa. Jag använde Google Translate för detta, hoppas jag att det inte gjorde ett dåligt jobb att översätta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Mars , 2013 Rapport Share Postad 8 Mars , 2013 Sure it works scientifically by Google Translate. I understand when what you mean and want And use it myself when I should check what I write in English Jag har själv inte installerar ARB på en valp axel, Men jag vet med 100% säkerhet att det finns att köpa som passar i diffen. Sedan får man kompletera med en lämplig kompressor till det. Vi har en medlem här som kallar sej Kenny 69, han har monterat ett flertal på sina byggen, och jag hoppas han läser detta och kan beskriva bättre hur man gör, men då kanslke i egen tråd. jag kan kontakta han om det finns intresse för det, då jag ändå har kontakt med han nästan varje vecka I myself have not install ARB on a puppy shoulder, but I know with 100% certainty that it is available to suit the diff. Then you Complete with a suitable compressor for this. We have a member here who calls himself Kenny 69, he has assembled a number of his constructions, and I hope he reads this and can describe better what to do, but then kanslke in its own thread. I can contact him if there's interest in it, then I still have contact with him almost every week Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MunLander Postad 8 Mars , 2013 Rapport Share Postad 8 Mars , 2013 thank you and sorry for the thread hijacking Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Mars , 2013 Rapport Share Postad 8 Mars , 2013 No problem I have called to kenny69 and he will start up a thread about just ARB and copies to them here on forumit in the garage when he gets time Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.