tgb Micke2 Postad 17 Mars , 2013 Rapport Share Postad 17 Mars , 2013 Tjena prövar göra en liten efterlysning här, jagar ett 8bult automat svänghjul till b30. verkar inte vara så lätt att få tag på några, vore synd om hela projektet går i stöpet för en så enkel grej Så om det är någon som ligger och ruvar på ett sånt så får du gärna höra av dig till mig. 0705153121 //Micke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 17 Mars , 2013 Rapport Share Postad 17 Mars , 2013 Hoppas att man kan bidra: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=125&vc Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 Mars , 2013 Rapport Share Postad 18 Mars , 2013 Hoppas att man kan bidra: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=125&vc Tyvärr, samtliga där är 6-bultade.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 18 Mars , 2013 Rapport Share Postad 18 Mars , 2013 Tyvärr, samtliga där är 6-bultade.. Va fasen Vilka B30 var 8-bultade? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 Mars , 2013 Rapport Share Postad 19 Mars , 2013 Va fasen Vilka B30 var 8-bultade? Från 74- och senare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 19 Mars , 2013 Rapport Share Postad 19 Mars , 2013 En allmän undran:Om det absolut inte finns ett svänghjul eller startkrans att tillgå med 8-bult, hur pass "bra" lösning skulle det vara att ersätta ett 6-bultat nav med ett 8-bultat? Med andra ord svetsa fast ett korrekt nav, svarva och balansera det sen, rent hållfasthetsmässigt. Kostnaden i det här hypotetiska fallet är inte en faktor. Nån som vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
abce Postad 20 Mars , 2013 Rapport Share Postad 20 Mars , 2013 En allmän undran: Om det absolut inte finns ett svänghjul eller startkrans att tillgå med 8-bult, hur pass "bra" lösning skulle det vara att ersätta ett 6-bultat nav med ett 8-bultat? Med andra ord svetsa fast ett korrekt nav, svarva och balansera det sen, rent hållfasthetsmässigt. Kostnaden i det här hypotetiska fallet är inte en faktor. Nån som vet? Är det bra gjort så ska det rent hållfasthetsmässigt inte vara någon skillnad om den är svetsad eller inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 20 Mars , 2013 Rapport Share Postad 20 Mars , 2013 Vi har funderat på det och maskinerna finns för detta, men det känns inte helt hundra att sy ihop dem ändå. Gjutgods är ju alltid gjutgods..hur man än vänder och vrider. Så har jag ju en bild i bakhuvudet, hur det såg ut i en folkracebil en gång då svänghjul med startkrans släppte och sågade igenom både sprängkåpan och golvet.. såg inte grannt ut, fyfaan!!! Men visst är det ett alternativ. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 20 Mars , 2013 Rapport Share Postad 20 Mars , 2013 Går det inte att bara borra om det till 8 bult. Läste för ett tag sen i annan tråd på ett forum där någon jagade c202 svänghjul eftersom det var 8 bult och där lyckades man hitta samma på andra nyare volvomotorer så ev kan ju 8 bult starkransen till b30 även återfinnas på andra volvo motorer med 8 bults vev. går det inte att söka på volvo nummret? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 20 Mars , 2013 Rapport Share Postad 20 Mars , 2013 Går det inte att bara borra om det till 8 bult. Läste för ett tag sen i annan tråd på ett forum där någon jagade c202 svänghjul eftersom det var 8 bult och där lyckades man hitta samma på andra nyare volvomotorer så ev kan ju 8 bult starkransen till b30 även återfinnas på andra volvo motorer med 8 bults vev. går det inte att söka på volvo nummret? Till automatarna var det verkligen gjutjärn? På en del andra motorer när det är automat är det bara en tunn plåttalrik med startkrans eftersom ändå turbinen är tung och balancerar ut. Svänghjulen är större på B30 än andra Volvos rödblockare, vi testade på en 230 turbo som vi "hittade" dammig i garaget.. Man kan bygga en krans själv men då vill man ha viktiga mått på en ritning, det är så trist att chansa och sen tvingas göra om allt när det inte funkar.. hehe Borra om hålbilden går nog, men det blir tunnväggigt mellan hålen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 20 Mars , 2013 Rapport Share Postad 20 Mars , 2013 http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_164_B30E_45320695.htm?ca=17&w=3&last=1 är cirklen samma så går väl 2 hål att utnyttja och övriga borra om, vågar man inte svetsfylla så gänga i pluggar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.