Gå till innehåll

broms tipps


Bender

Rekommendera Poster

Hej

Kan bekräfta att man behöver borra upp hål för fjädrarna ifall det inte är originalbackarna vilket det troligtvis inte är.

Kommer tyvärr inte ihåg vilja fjädrar det var man behövde borra upp hål för.

Jag har en bild från när jag bytte mina bromsar för något år sedan om du inte hittar någon mer detaljerad information på forumet.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..eller så är det bara som han skriver, att det är tungt att kränga på fjädrarna, som det ALLTID är när det är nytt och stenhårt.

 

Som jag skrev tidigare, sök gamla trådar..

H.Hansen är experten på bromsback-byte här i forumet, och han har förklarat i någon tråd hur han gjort på sitt enklaste sätt i monteringen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej har sökt i gammla trådar hittade inget. Hittade nu i verkstads boken något jag missat ska testa det under påsk veckan om det

Blir väder för det. Jag har även gjort ett verktyg i dag som hjälpmedel så får testa hur det fungerar och om det ens behövs. Lätt å strula till det då man är halvfrusen efter att legat på backen å bytt å jävlats med bromsrören,återkommer om verktyget behövdes. Och en bild på det då. Behövs den inte så förpassas det till skrotlådan under största möjliga tyssnad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fram man får borra nya hål om det är Land Rover beläggena man använder, vilket de flesta säljer här på grund av pris skillnaden, tex FMV4x4 med flera.

Jag bruka använda mej av en spetsig "svetstång" en sådan man kan nypa fast med och låsa, sen är det hjälp av skruvmejesl som gäller.

Oftast när det är väldigt hårda och spända fjädrar, sätter jag dit fjädrarna med beläggena liggandes utanför klackarna som de skall ligga emot och eller bredvid cylindern.

Man får ofta men inte alltid ett bättre bryt grepp med något lämpligt och kan bryta/lyfta backarna på plats när fjädrarna redan sitter där.

Nu är det ju lite specielt med detta att fjädrarna sitter på insidan av backarna, men det funkar att sätta dit fjädrarna först och sedan dra backarna på plats mot cylinder och det undre mothållet. 

Tror jag har visat lite med foton på in tråd äntligen en 13 bil även för mej.

Om inte så kan jag skaka fram foton på det hela

 

PS Bak skall det inte behöva borras något för att montera vad jag mins.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Gick igenom mina bromsar i dag. och vart tvungen att byta just ett par belägg bak.

Tog lite foton på hur jag gör, jag använde inte ens en tång för att få av eller på fjädrarna, två st brytjärn var de ända verktyg som krävdes, 

 

Då skall vi se. jag har alltså den undre nedre fjädern i hakad i båda beläggen, och den övre lös på det ena belägget

2013-04-09122233_zps4416bf2e.jpg

Sedan trär jag på dem bakom navet men lägger inte de på klackarna utan utanför. Då kan jag föra i hop de övre delarna så nära att det går och finns plats att pilla på den övre fjädern med enbart fingrarna. Det funkar bäst när man har dem i detta läge

2013-04-09122207_zps0ff2f2db.jpg

Sedan tar jag ett bryt järn och lyfter backen med och det andra att trycka det inåt och på bromscylinderns klack

2013-04-09122914_zps53566517.jpg

Nästa steg är att lyfta på dem på den fasta klacken nertill

2013-04-09122900_zps2dc41bac.jpg

Med det andra belägget börjar jag med den nedre delen och lyfter på plats på klacken.

2013-04-09123041_zps3da5a9a5.jpg

Sedan den övre,

2013-04-09123130_zpsda34fea2.jpg

Man får vara lite observant på hur kolvarna på cylindern rör sej, så att man inte pressar ut den som är obelastad under tiden man bryter ut beläggen och lägger de på plats. Har man inte pressat i hop dem ordentligt innan så kan man råka trycka ut en kolv när man lägger på det första belägget mot cylindern.

Jag har använt en svets tång några gånger för att säkra den obelastade kolven under tiden man utför de andra stegena.

Har man fått in snittsen går det ganska fort att byta beläggena.

 

Hoppas det var begripligt, det är inte så lätt att beskriva även om man har foton om man inte har någon som fotar precis när man bryter de på plats med brytjärnen, 

Två stora skruvmejslar funkar också om man inte har några brytjärn  :)



This post has been promoted to an article
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon guide H hansen. så gjorde jag i söndags men jag hadde en spår skruvmejsel som jag jackat ett spår i som jag använde och lyfte och vred in den övre fjädern med .den behövdes nog inte men den var redan gjord så då vare lika bra å använda den. Hyffsat snabbt gick det åxå jämfört med tidigare. Kännde mej otroligt klantig efteråt åt att man inte fick de rätt vid de första 300 försöken och att man inte fått in allt i mössan som man läste innan :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...