H.Hansen Postad 6 April , 2013 Rapport Share Postad 6 April , 2013 Hej Jag fick den delikata uppgiften att kolla på en av Olerums 6 hjulingar då den börjat slira på lamellerna väldigt hastigt och lustigt. Den hade låtit en del i urtrampningslagret en tid, men funkat bra, tills vi skulle köra över den till körområdet till årsmötet och trettondags körningen vi har efteråt. då slutade den nästan att dra på ett ögonblick. Lite skumt för den drog ok och sedan bara lite, så det kändes inte som ett totalt lamell ras. Nåja den kördes tillbaka till verkstaden och har sedan stått, tills nu i veckan. Då det var påsklov fick jag hjälp av en av våra yngre medlemmar med att dra upp en reservdels bil, som vi skulle plocka ner lådorna på och plundra på tryckplattan och lamellerna samt urtrampnings lagret om det behövdes, Då den står ram ren var lådorna snart nere och jag började lossa på tryckplattan. Den såg helt ok ut, men det rasade en del rost ner när skruvarna börjades lossas. Väl borta så kunde vi konstatera att själva solfjädern var ok men det var stora rost angrepp på ytan som lamellerna ligger an mot Lamellerna skulle slitas ner direkt vi frikopplade Ok ut med den bilen och in med den som hade ras på kopplingen, och ner med lådorna på den. Det visade sej direkt vad som felade. Det var det nu mer ägg formade urtrampnings lagret som hade nött sönder på gaffeln i lådan samt att solfjädern både hade tappat en "fjäder"och dessutom var sprucken i ringen. Men själva centrum som lamellerna ligger mot var ju ok på den, så det fick bli en nödlösning Jag plockade bort centrum plattorna från de båda tryckplattorna. och flyttade över den "friska centrum plattan till den hela tryckplattan., Ja eller friskare kanske man skall säga, då den inte var helt felfri heller Men nu hade vi något som kanske skulle funka i väntan på att nytt lamellpaket med tryckplatta kan köpas hem Att byta var ganska enkelt , de satt bara med tre st bult som hade låsningar på sej, Med blad mått såg jag till att det hela satt rätt mot varandra. Urtrampningslager och gaffeln tog vi från en låda som vi hade i verkstaden sedan jag bytte fördelningslådan på min bil Vi monterade i hop det hela och provkörde, och det funkade felfritt, Kändes inte helt 100 rätt sätta dit det gamla centrumet då det hade en del märken i sej. Men nu är det körbart tills vi hittar en 10 splins ca 24,4 cm lamell med tryckplatta till bra pris Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.