Gå till innehåll

Teknisk fälghjälp, tack


Rekommendera Poster

Tjena. Nu behövs lite hjälp från den samlade expertisen.

 

Några av er vet säkert att jag pysslar med en portalbil på lediga stunder. Nu verkar jag hamnat lite i kläm när det gäller däcken. En lösning är att gå från 16 tum till 15. Men hur är det egentligen?

 

Prio är att behålla TGB-fälgens offset (ET-mått) till 15-tummarna och skära ut nya centrum med rätt hålbilder. Detta från något White Spoke-aktigt i dimensionen 15x8 tum (Originalfälgen är 7,5 tum bred).

 

Om jag inte missminner mig ska en 15-tummare gå över trumbromsarna, om inte annat genom att svarva ner ytterkanten på bromstrumman. Men ni som gjort liknande, har ni även "breddat utåt", alltså flyttat in det nya centrumet för att fälgen ska få plats?

 

Varför jag frågar är om "diket" i en 15-tumsfälg passar över den svarvade trumman (Alltså mittendelen på fälgen). Den lär ju hamna där någonstans om jag vill ha samma offset som på originalfälgen. Är det någon som har koll? 

 

Nästa fundering är om det ens är möjligt att flytta in fälgen så pass mycket med tanke på hur tight det är till P-ändarna.

 

Just det. Ett nytt, plant centrum så pass långt ut på den nya fälgen kan ju ge brytningar. Det blir "mycket fälg" som inte får stöd. Kanske det går att skära ut centrumet från en TGB-fälg, som har förstärkning inåt, och flytta över det till en 15-tumsfälg?

Hmm, ska nog allt ta och mäta lite i helgen. Om nu inte någon redan gjort den operationen och fått det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Micke,

Jag ägde en Tgb med 15 däck monterat. Minns att den killen hade använt Volvo 850 fälgar från tidigt 90 tal (kan det varit års. 93?). De skulle enligt den byggaren ge bra utrymme,

Man måste dessvärre ta bort kanten på trumman. Det ger nackdelen att tätringar kan bli svårmonterat.

Att svetsa dit en plan skiva utan "inpressningen" kommer inte ge dig några problem. Tänk på alla special byggen som rullar med däck 40 tum och större som går i alla Trophy tävlingar i Öst.

 

Vad är grund problemet när du skriver att du måste byta från 16" till 15"?

 

Ser fram emot att se ditt bygge!

 

Trevlig helg! / Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Morgan!

 

Tack för synpunkterna. När det gäller tätningsringarna är det inga problem. Det har aldrig suttit några på den här bilen och det lär inte bli några monterade heller.

 

När du nämner öst och Trophy. De byggena har väl även ökat spårvidden och alltså hamnar fälgcentrum mer i mitten av fälgen. Jag ska ju behålla original spårvidd och med tanke på var fälgcentrum kommer att hamna då – lär väl bli närmast på den yttre delen av fälgen. Alltså blir väl nästan 4/5 av fälgen "inåt" från centrumet räknat. Fast som du säger, de kanske håller för den belastningen.

Ja, vad gäller däcken, letar jag efter godkända däck och har hittat en omgång 35x12,5-15 som är OK. Men samma dimension fast i 16 tum är inte godkända – på något märkligt vis ... Nåja, ledsnar jag på det, så kanske det få bli något annat fabrikat på däck istället. Vill ju gärna ha radialer också ...

 

Ja och bilen lär snart bli synlig ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godkväll Micke,

Ja visst är det så att fälgcentrum på många bilar som rullar med stora däck har en tendens att vandra mot mitten. 

Svårt att få styrvinklar annars  :rolleyes:

Men den fara att fälgen ska skadas av däck som är runt 35" i diameter och 12,5" breda, tror jag personligen inte kommer att vara något problem.

"Öst byggen" har ofta däck som är mycket stora, och utsätts för enorma påfrestingar.

Allt går att räkna på (Hette formeln Eulers ekvation?), men min övertygelse är att du inte kommer att ha bekymmer med extremt positivt offset och en

enkel rondell som fälg skiva.

Att få dit en begagnad 16" fälgcentrum från Tgb i en 15 fälg kommer inte att fungera. Den kommer att ha för stor diameter.

Kanske enklare att kapa loss en 15" fälgcentrum och byta bultmönster till 222,2mm.

Den erfarenhet jag har av att fälgar orsakar problem med stora däck är att liten bultcirkel kan ge bekymmer.

Fler än en gång har jag sett bilar med 6x139,7 i bultcirkel, portalaxlar och stora däck som har lyckats få bultcirkeln sitta kvar på bilen. Resten av fälgen samt jättedäck försvann ut i skogen.

Matrialutmattning och dåligt stål är troligtvis orsaken.

Själv kommer jag att bygga om Tgb naven till 8x165,1. Det ger möjlighet att montera Hummer H1 fälgar med internalbeadlock direkt på bilen.

Tyvärr finns de bara i 16,5".

 

...är det redan i Maj nummret vi får se den?  -_-

/Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojj Roadkill.. nu var du väl lite optimist?  hehehe. :D

 

 Micke-Valp>> Andra Micke, som jag umgås med, han kör med breda 15" fälgar (minns inte ET-måttet dock)  och där har vi, som ni nämner, upptäckt att fälgen inte riktigt bottnar mot trumman. Man får svarva lite för att få god passning. Så tajt blir det, men allt går :-)

 

 Ska man svetsa och modda bör man ha det i åtanke, så man inte hamnar i en gillrad fälla redan från start.

För sånt är inge kul.

 

/mvh.svana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du nämde med P-ändan kan jag säga att jag råkade på en 11a som stoppskruvarna inte var riktigt justerade på nyligen. typ förra veckan.

Där tog p-ändans mutter på höger fram i däcket med original Good Year pildäck när man svängde vänster, det hade slitit en bit in på gummit på däcksidan. jag justerad till det så det nu finns 4-5 mm vid fullt ratustlag,

Vad jag ville få fram med att berätta detta är att om du flyttar däcket inåt, så får du ge akt på detta och se till att justera ut stopp skruvarna så det inte tar i, med en lite sämre sväng radie som följd.

 

 

Jag bara undrar, vad det är för däck som inte är godkända på den bilen och som privatägd. tycker man få köra med det mesta på dem, det är väll bara firmorna som inte får importera vissa däck, men som privat person får man det har jag för mej. men som vanlig kan jag ha fel, för jag har inte googlat en massa eller lusläst vad som gäller innan jag postade detta

Annars skall jag inte lägga mej i däck experternas utlåtande egentligen då jag inte har den kunskapen, var bara nyfiken och kan kanske lära mej något nytt här.

 

MVH hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hasse.

 

Hmm, ändras verkligen P-ändens position mot fälgen när man svänger? Visst, det är en liten böj längst ut på parallellstaget men jag undrar om inte avståndet mellan insida fälg och staget borde vara ganska lika oavsett om man svänger eller inte. Får kolla det i helgen på min stora portalbil ...

Ja, och när det gäller däck. Som privatperson kan man (fortfarande) importera däck från ex. vis USA. Där har du helt rätt. Problemet är när man går via någon svensk handlare. De får inte ta in samma däck, tack vare de nya EU-reglerna (Buller/våtgrepp/ekonomimärkningen) 

För mig blir det ju lite problematiskt med tanke på att bilen är en blivande projektbil för tidningen. Det blir liksom en "smalare väg att vandra på" ... Men någon form av lösning ska nog gå att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vart lika fundersam som du att avståndet ändrades, 

Slet och bände på allt där fram för att se vad som felade, men det är på staget som kommer från styrarmen som avståndet ändras.

Jag bifogar några foton jag tagit på min leriga bil i dag.

Fullt styrutslag vänster

2013-05-03135002_zpsfc1dcfec.jpg

Fullt utslag höger

2013-05-03135447_zpsd687b20b.jpg

Och armen som det ändras på

2013-05-03135042_zps3af68cf8.jpgPå min ser du att det skiljer ca 2 cm mellan fullt höger mot vänster 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, Nu förstår jag. Kulleden till styrarmen kan också hamna för nära fälgen. Jag tänkte inte så "långt bort". Snarare på de yttre kullederna på parallellstaget. Där är det ju trångt som det redan är.

Tack för de beskrivande bilderna!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...