Gå till innehåll

Oljerenaren tl 11


Rekommendera Poster

Jag har idag påbörjat olje/oljefilterbyte samt ventiljustering på min tl 11.

Men vid urtorkning av oljefilterbehållaren fick jag med upp en hylsa ca 3 cm lång och passar

över röret i behållaren,den är även typ urskuren i ena änden,ska den

vända neröver mot botten av behållaren?

 

Sen har ja även en fråga om laddningen,har mätt upp 12.04-12.09 volt vid ca 800 rpm.

är detta för lite tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack!

 

Den där hylsan verkar inte vara med på skissen,men iaf utan denna kommer filtret för långt ner.

Jag satte iaf hylsan med urtagen neröver och det passade bra,filtret och locket kom precis där det

satt innan ja demonterade.

Efter återstart av filter och oljebyte även ventiljustering slog jag av efter nåra minuter

o  demonterade locket på behållaren för att kontrollera att olja hade fyllts upp,det va ok :wub: .

Ja körde även tryckluft i inlopp/utlopp I behållaren(före filtermontering då)

 

Angående laddningen så har ja för mig att den stack upp till iaf 12.11 eller nått när ja la på mer varv.

Det verkar iaf räcka när ja kört kortare avstånd typ runt kvarteret och till vänner som bor nära.

 

 

Hur mycket ska en likströmmare ladda?

Det går iaf att montera en växelströmmare om man nu vill men ja gillar att motorn är orginal ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ok då behöver min generator översyn frampå då :)

 

Men en lustig grej är att min laddlampa aldrig slocknar,den tänds vid vridning av nyckeln,men slocknar

aldrig efter det att motor är igång,för visst är det lampan under tändningslåset??

 

Jag har föresten lyckas hitta behållaren för bromsvätska...dold under en nästan osynlig

servicelucka i golvet framför förarstolen :wacko:

snacka om gammal vätska....gick trögare än sirap :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ok då behöver min generator översyn frampå då :)

 

Men en lustig grej är att min laddlampa aldrig slocknar,den tänds vid vridning av nyckeln,men slocknar

aldrig efter det att motor är igång,för visst är det lampan under tändningslåset??

 

Jag har föresten lyckas hitta behållaren för bromsvätska...dold under en nästan osynlig

servicelucka i golvet framför förarstolen :wacko:

snacka om gammal vätska....gick trögare än sirap :o

 

 

Ja,det är laddlampan som sitter under nyckeln och om den inte slocknar när du kör så skulle nog generatorn må bra av lite kärlek :)

 

Kanske läge för ett bromsvätskebyte.. :D

Redigerad av jteck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja pumpade ur bromsvätskan och fyllde på ny,kopplade en slang på en pump-enhet från en oljekanna,funkade bra :wub:

 

Nu har ja en undran om värmepaket....ja har inget värmesystem på min men ja har sett bilder/filmer att det finns.

kan mitt va borttaget tro??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt...idag laddade den 12.46,det enda ja gjort är att sprayat wd40 på kontaktstycken på generator och

laddreläet,även knackat lite på grejjerna och laddat batteriet :huh:

(laddlampan lyser dock fortfarande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles för lite, skulle tro att den spänningen kommer från batteriladdaren tidigare. 

Visar din multimeter mindre än 13,5 Volt vid ett motorvarvtal högre än tomgångsvarv så tyder det nog på att något är fel..tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja självklart är det för lite,men det verkar täcka behovet till motorn iaf.

Ja körde den ca 25 min och gjorde 3 starter innan ja mätte 12.46 på multimetern.

Ska ut å mixtra lite sen.

Ska se till att det laddar ordenligt innan ja börjar med att få ordning på belysningen.

I värsta fall blir det en vanlig generator från en b20 eller nått installerat.

 

Sen har ja ju ett värme-element från tgb 13 sambandskåpet liggandes,ska se om

det kan gå att på nått sätt få detta att funka i startbilen,skulle va skönt till vinter om ja fortfarande äger den

då min för tillfället saknar värmepkt :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jovisst är den typ väldigt öppen,tanken var bara att få lite värmeblås runt fötterna och benen,men å andra sidan

ska man ju inte köra tofflor och t-shirt i 30- :wacko:

 

Ja har förresten nog förresten fått tag på kapell till hytten......och snubben vill även sälja en hel fungerande

startbil :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag hämtade jag ut lite prylar till tl11an bla en oljeslang(till renaren),en ventilkåpspackning(i klassisk kork)

och en renovering-satts till förgasaren,(en hel drös med packningar,munstycken,fjädrar,nålar mm)

 

Lika bra att renovera förgasaren då axpumpen inte verkar funka,ändå går den bra :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...