Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2011-12-02 i Articles

  1. Hej tänkte berätta lite och visa några foton från resan till Kola Pensula Ryssland. jag H.Hansen och Några vänner gav oss av på sommaren 2018. Skall börja med att klargöra att det blir ett uppdelat reportage då det var många intryck och vart mycket film och foton, samt att det inte var så lätta som man kunde tro. Det hela började med att kompisen, som kör Jeep Wrangler "shahara" en 2012 årsmodell hade en längtan om att få pröva sin bil på de oändliga vägarna och den tuffa körning som där fanns, Jag blev tillfrågad om jag vill följa med, med min Jeep Cherokee, Hade förberett familjen på att just 2018 skulle jag i väg. Island var min dröm, men nä det vart för dyrt, innan det blev 2018, hade jag sålt 13 bilen som skulle bli in färdkamrat och köpt en REO M621 i stället, en nos bil hade länge varit min dröm, så när en 6X6 sådan vart tillgänglig, kunde jag inte låta bli, men 13 bilen fick säljas för att det skulle gå. Min nästa tanke var söder och öster ut. ner till Svarta havet och vända, genom en massa länder. Men det var svårt att få någon att hänga på, Ja Ryssland och även andra har ju gjort läget lite oroligt där, Så ja det fick bli norröver och Kola då jag dels fick en med passagerare och även en till med fordon som ville dit, så jag lät mej övertalas, Dock så började min Jeep få en massa elfel medans jag byggde på den, dessa lyckades jag trots oändliga försök inte lösa ddetta i tid, Så plan B vad tusan jag åker med REO M621 i stället, hade inte sett eller hört om någon som gjort resan med en sådan Så ja, jag var tydligen första idioten att prova få in en Amerikansk bygg men Norsk modell av deras M35 genom gränsen, och skulle korsa två av de tre thundrurna där samt en massa myrar och vad som växt upp i skogs väg efter skövlingarna där på 50-70 talet. När beslutet togs att det fick bli M6an, var det mindre än 2 månader till avfärd, jag ville ju åka med den och att köpa ett nytt vrak till Jeep , bygga om och klart , det han jag inte, Nåja den synades, och lite kärlek behövde den nu 50 år gamla lastbilen, nya däck och lite fix med fönster ramarna samt byte av tank som jag råkat knöla under vintern vid bärgning av en gammal 912a som stog styggt i en myr. Men det var väl inte så mycket, så jag började, att fixa med det. Samtidigt så fortsatte jag med att fixa på flaket som jag håller på att göra campingvänligt, ja eller beboeligt tidvis i alla fall. Och grönt skall det ju vara i största mån, men en gammal Primus gasol, 2 platters spis hade inskaffats och en kyl, gasol kombi el 12v-24 samt 220 kyl på 39 liter, fick jag hjälp av forums medlem att skaffa , ja det har jag inte hittat från kronan än så de är "civila" annars är det mesta från gröna firman 2 st armens fältsängar i bårfästen så man kan höja och sänka dem i det hela 150 cm höga utrymmet under pressningarna som utgör taket ovan vältbågarna, och ett 200 liter skafferi, 5 cm frigolit samt OSB skivor med matta på för att isolera mot flak stålets kyla utgör grunden. Ja vattenfast plywood, skiva i taket så pressarna ej skall ta stryk ta stående vatten mellan bågarna,, har dubbla pressar dels för isolering och absolut vatten täthet. Ca 240 x 390 cm att breda ut sej på, ingen lyx, men basic och det fungerar att sova och laga mat där, samt tillbringa regniga dagar i. Resultatet Sängar med plats under. Verktyg och reservdels hörn till höger ja även fiske avdelningen huserar där, Stroppar block, motorsåg mm till vänster, så plats för den stora explorer lådan, och en potapoti, för regniga skogs nätter. och det 200 liter rymliga skafferiet, längst in elverket Köks del, kyl, kastrull och besticklåda, vatten dunk samt spis på hyllan ovan. Till vänster plats för att sitta 2 pers, när det ej står 2 st 200 liter oljefat med diesel där. Nåja nog om det, bilarna packades, och mycket av jeep folkets saker lastades på mitt flak, vi samlades Söndagen den 8/7 i Motala för start av äventyret. 5 st glada resenärer, 3 st i Jeepen och 2 i M6an Den dagen sken solen över oss och det var nog början på värmebölja med uppåt 30 grader varmt, Ingen fläkt förutom värme i M6an, så det var öppna rutor och lyft intag vid fötterna som gällde, Jesper längst till Vänster hade dragit lotten åka M6a de ca 500 milen. 25 år ung och redan invigd i medåkande i nämda fordon, och hade ca 75 mil i baken på den redan, var han lämpligast för uppgiften Så Dylén familen fick åka samlad i Jeepen Jeepen, ja den hade väl acn på hela turen Jag var ansvarig för planering av övernattningar i Sverige och Finland, Dylén, hade Ryssland på sitt bord. och kontakten där, Mina platser var färdiga, medans Ryssland var lite flytande, de hade ju hyrt in Kola Travel som Guide där. ett beslut som jag ej deltog i och ej ville vara med och betala, då jag ansåg att vi skulle hitta fram själva, Ja så började vi rulla, Jesper och jag tog täten, medans de andra skulle kompletterings handla i sista minuten. Så vi bar av mot Örebro i vad som var lämplig fart med M6an, ca 70-80 kmh. Ett snabb stopp i örebro för att inhandla ett myggnät till över säng 2 så bar det av vidare mot Gävle där vi skulle kliva på E4an, och styra mot Björkön, Njurunda, Min Styvfar bor där nu och vi hade bokat in oss på deras tomt första natten, Allt gick fint, visst det var varmt, och väl på E4an så drogs farten upp lite. 90 kmh, för att det inte skulle bli allt för långa köer efter mej, och vi skulle hänga med Jeepen i lagom tempo Om det var farten eller värmen eller bara ren skär otur lär jag aldrig få veta, men när vi hade några mil kvar och kört 53 mil, så märktes ett ljud i M6an, och bilen började bete sej som det var betong väg vi åkte på, dunk - dunk med väldigt jämna mellanrum, Jag svor tyst, visste redan vad det var. Vulkningen hade börjat släppa på ett av de helt nya däcken, saktade ner och kikade på kartan efter avtagsväg, Hittade en och började sakta ner mer för att gå in där, då släppte en fjärdedel av slitbanan på däcket, och det vart att svänga av och stoppa på en buss hållplats omedelbart. Inte direkt vad jag önskade första dagen, men bara att kvala upp ärmarna och plocka fram verktyg. Hade en tjock bilmejsel till att sätta på hylsan till skruvarna på däcket, började med en hammare , sedan 8 Kg släggan och började jobba på dem, men däckfirman hade gjort ett bra jobb med att dra åt, inte en bult rörde sej, Det ända som hände var att jag slog mejseln krokig, Vad tusan gör man då, ? Jag gick runt lite och kollade, och såg att plogen hade tryckt av ett rör till en elstolpe för pendlings parkering, så den drogs fram, bara dryga metern men bättre än inget, så plocka fram 3/4 dels spärrskaft lådan, och ta den fast härdade skaftet i den, . hade sådan tur att jag kunde med lite våld knacka in den i ett av de två hålen i original hylsan till däcken, Så med en ståendes med röret på skjutet på hylsnyckelskaftet och jobba vidare med bilmejseln och släggan, lyckades vi knäcka loss bult efter bult Ja det tog lite tid, men vi var på banan igen, och kunde köra de sista ca 5 milen till vår övernattning. Några i Taktältet, Jag och Jesper på flaket, mat och en folköl bjöd naturligtvis de på i Björkön, Ja nu kändes det ju inte så bra att köra in i Ryssland med ett däck med stor del av slitbanan borta, så jaga reservdäck vart det prio på. Drog i alla tåtar jag kunde, men ingen efter vägen upp låg på ett 11.00-20 däck, vet inte hur många jag kontaktade, efter vägen, men i Nordmaling var vi välkomna in hos Nymans Däckservice. En däckfirman där. så jag knallade på, nu såg jag till att inte gå upp i de hastigheter vi gjort dagen innan i utförslöporna, 103 kmh, visade GPSen på som max, , det fick räcka med att hålla sej till 90 kmh. Jag tänkte är det värmen så ger sej fler däck och lika bra att få de kollade innan jag var inne i Ryssland, ville inte stå, där och vara helt beroende av att få tag i däck till varje pris, De i jeepen rulla på och var och såg på både det ena och andra, handlade och åt, körde i kapp oss, och på så sätt vart det egentligen ingen rast och vila för mej och Jesper, så Nordmaling nåddes inom rimlig tid. Väl där visade det sej att däcket de hade var sämre än de trott och varken de eller jag vill ha det som reserv däck, det dom hade var ett helt nytt rull däck för 5000 kr + påläggning. till råga på allt hade de glömt av att mitt tidigare reserv däck var ett va de dåliga och ej skiftat det när jag satte på nya, och hängt på ett av de bättre, i stället, så mitt reservdäck jag hade på såg inte 100% bra ut, sprickor, som visade på att vulkningen även på det riskerade att ryka, Ja vad tusan göra, jag rotade i däck högarna och hittade ett 12.00-20 däck från en truck, som var nästan exakt så slitet att det hade samma rullomkrets som mina 11.00-20 däck. Ja det hade till och med lite grovt mönster kvar, Stom avgiften på det var 1000 kr enligt de på vulken där, men ja det var bara att kränga på det, är väldigt tacksam för hjälpen jag fick av dem, De övriga i jeepen tyckte det var varmt och vill åka, men chauffören och bilägaren, sa i från och väntade denna gång, de var ju lite beroende av var jag stannade för natten, då det mesta av deras packning var på mitt flak,. Min tanke var Pite havsbad, fast på stranden utanför campingen, på andra sidan bron. Jag sökte vidare efter däck men fick inge mer napp, så på kvällen gled vi ner på småvägarna till Pite campens motsida av bron till ön den ligger på. Bara att slå läger och göra kväller, samt slanga över dieseln i ett av faten jag hade med, det skulle lämnas på återvinningen i Piteå var tanken. Mat och bad stog högt på önskelistan nu. Att det drälle av båtar och vattenskotrar som körde hela natten gjorde inget de var en väldigt fin plats Ja då var dag 2 avklarad och jag fortsätter om resan på dag 3 Text och Foto Hans Hansen
    10 poäng
  2. Jag valde skruvdubb från en väldigt känd leverantör här i Norge. Tillverkaren heter Best Grip och marknadsförs till stor grad genom Felleskjöpet. Ut i från schemat till producenten valde jag dubbar i dimensionen 9x16,2. Själva monteringen är otroligt enkelt, men kräver ett special verktyg som levereras från producenten. Antal dubbar och vilket mönster du önskar bestämmer du och däcket. Det följer med en enkel steg för steg anvisning på hur di skall göra, men min lilla begränsade erfarenhet vill tipsa om att inte skruva för långt in, det är nämligen otroligt svårt att reversera utan nytt special verktyg för uttagning av dubbar. Men lite press på skruvdragaren skruvas dubbarna väldigt enkelt in i däcket. Använd låg hastighet på dragaren då det bli enklare att kontrollera djupet. Jag lät däcken sitta på min bil under tiden som jag arbetade, och rullade den bara fram allt eftersom. Epilog: För sommaren 2012 (som inte går in i historien som en riktig sommar) skruvade jag ut alla dubbarna. Jag kan endast notera ett minimalt slitage, det är ganska gott betyg sedan jag kört väldigt mycket på torr asfalt. Detta är en lösning jag varmt kan rekommendera till andra som inte har möjlighet att byta, eller önskar byta däck.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...