Gå till innehåll

H.Hansen

Administrators
  • Innehålls Antal

    4 664
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    231

H.Hansen senast vann den dag 19 Oktober

H.Hansen hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

4 048 Excellent

Om H.Hansen

  • Placering
    Administrator
  • Födelsedag 1970-05-05

Profile Information

  • Hemort
    Älgsjö Gård

Senaste besökare till profilen

1 677 profilvisningar
  1. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Uppe i ottan i dag med, Kokar kaffe och fyller termos, Har dryga 50 mil att tugga med M6an i dag, + lastning av TGB motor i Olerum, Skulle ha åkt i går, men lasthjälp av motorn saknades, Man kastar inte upp en B30 på ett 120 cm högt flak själv. Sedan har det börjat smaka kakel/tegel i mun senaste tiden, så jag kände mej inte 100 när jag var klar med vad som lämnats på min lott här på gården i går. och fixat utvecklings samtal med dottern på skolan. Gårds herren ute på tur igen, och då lägger han in anländande av ej svensk språkiga byggare som behöver både material och viss hänvisning. På det sjuka hästar som vi har här nu och mitt i lammning. med vad det innebär då det blir frånfälle på tackor i bland, och man får agera mjökmor åt lammen med, samt att vi har kört fullt med traktorer på gärdena, Ja så skall kyckling stallet skötas också Där av kakel/tegel smaken i mun tror jag. Lill drängen och Gårds herrens barn håller ställningarna med djuren när jag är borta, Bulgarana, ja de får jag ta på språk app på distans. Bättre att köra i dag fast jag skulle hellre rullat upp kvälls tid, i går. Tror jag skall hinna med att plocka ur en motor ur en TGB och möjligen få i en innan jag väntas hem kl 07 Måndags morgon då jag tydligen skall köra en traktor till 600 timmars service samt almän översyn. Sedan hem och pussla i hop något spännade, med militär anknytning, mer kan jag ej säga om det nu Ja och försöka hålla mej undan Gårds herren så jag hinner med lite av mitt med , Tror jag skall lägga prio på det. Har en 4 dagars tur med M6an inplanerad med dottern till höstlovet, som måste göras lite förberedelse inför med Ja vi var och "övade" förra helgen på Torpön i Sjön Sommen, Öva fiske och tålamod, samt camping, Tror det är dags för kaminen bak nu om Brittsommaren ger sej, men nu var det som vanligt styggt varmt under patient täcket, Helt sjukt vad varma de är. Helgen camp. om man glömmer OboÝ Ja då får man avstå sin choklad ranson och försöka koka på den åt dottern på morgonen, bättre än OboÝ enligt henne blev det i alla fall. Ja öva fiske blev det ju också, och fixa trassel för min del Mat och disk mm hamnar naturligtvis på min lott även det än, Hoppas hon fixar något av det på nästa tur, lite disk borde hon fixa eller hur Ja mer exotiskt blev det inte Fridens folks, ha en bra helg
  2. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    " eile.en gammal fordson får du ju för 10 till 20 K Det duger väl att dra upp båten med, jag drar ju min 3.5 tons segelbåt + tung stålvagn, upp för backen här med min
  3. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Jo jag vet, därför träning, jag var aktiv dykare i många år, har Nordiskt fridykar certifikat, och har spelat UV rugby samt UV ishockey, Men man tränar upp och bort det i lungorna om man andas rätt, och ej börjar med för långa och djupa dyk, vid hennes ålder är 45 sekunder lagom, dyker hon ofta så en minut om ett par år , sedan är det bara att jobba på det, Simmade själv lätt 50 meter på ca 2 meters djup, när jag var ett å ett halvt år äldre än vad hon är nu, och klarade bra mycket mer än en minut aktivt simmandes. Men man utvecklas ju olika, Dock var jag aldrig mer än några simtag i från henne. Bara att ligga på ytan och snorkla samt kunna tömma snorkeln, samt våga sej ut på djupt vatten är en väldigt bra början,
  4. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Ja jag är tillbaka i kaoset Älgsjö Gård. efter en vecka på Malta med de som nervöst väntade på att få höra av mej i Ryssland i somras, måste ju kompensera dem lite. Malta, ja vilken historia, helt otroligt om man har militärhistoria och gamla byggnader som intresse, en vecka , ja det går ej att uppleva den lilla ö gruppen på det, Dock vart det mycket tid vid hotellet, Dotter gillade poolen, hon var garanterat mer i vattnet än på land, Snorklings träning på djupt vatten i havet med mej, varvat med många timmar vid Poolen med sin mor 27 grader i havet, , det gick hiss från 3 meter utanför rummet till stranden, bra när man bode på nionde våningen + Minus 5 vångingar ner till stranden. Dök så mycket att jag fick börja tejpa tårna då jag fick skavsår av simfenorna. pass på över 3 timmar, ja sen var jag nästan efterlys. Har dock en gammal Olympus Tough som klarar 3 meters djup, men den rådde nog på 5-7 meter med, man tappar lätt uppfattningen, om hur djupt man dyker då man jagar fisk med kameran, och bojarna som spärrar av båt trafik ja de simmade jag ju under utan att märka, så det vart en lång simtur hem igen. men en del fina foton och film fick jag med på den "gamla kameran" P9250050.MP4 Nu är jag som sagt tillbaka i kaoset, och kan bara konstatera att det går inte smita undan eller vara ledig här hemma, 20 min efter planet landadade började de tjata om att jag skulle jobba, ta helgen, Jag sa i från, hade andra planer, dock blev dottern sjuk när vi kom hem, så det gick bra att vara hemma på fredagen, sedan började det igen, Veronica skulle jobba, men vabbade, och jag tänkte åka till Värmland, och vila upp mej efter semester resan. Då kommer det ett meddelande om att de åkt och jag skall ta djuren och vara hundvakt, de fyller visserligen 40 båda 2 med några dagars mellanrum, och hade bokat ett hotell mm för hela släkten, Så ja vad fan skall man göra, de vet att djuren lämnar jag inte stående utan mat mm. Bara att dra på sej blåstället och fixa så jag kunde göra det som behövdes, ta deras hund med hem. Men detta var nog näst sista droppen innan bägaren rinner över, Jag fixar inte detta länge till, så får jag höra av lill drängen att de har flera utlands resor bokade redan, och då ej bara vekends, utan flera veckor åt gången, Då behöver den någon som fixar med djur mm, Jag får planera så jag är borta då de åker redan Nu har jag ju faktiskt kollat efter annat boende ett tag då jag ej kan vara hemma och fixa med mitt utan att de ringer upp mej och skall ha hjälp med något. Nåja nästan bara att ta vad jag får tag i snart. om mitt nej accepteras, varken första eller tredje gången, ja då blir det ohållbart. Ja jag har ju släpat hem något jag håller på att rota i vad det är, En vagn från 1948, Byggd av Industriaktiebolaget Järn & Trä i Åmål. Det är ej en cyckel transport vagn, och ej en ammunition vagn. det har suttit en hållare för något rör i mitten, jag saknar vissa detaljer än, men de kommer, de låg bara ej på samma ställe jag hämtade vagnen, Enligt uppgift en väldigt tidig fordons vagn, då de började gå från häst dragna till fordons dragna vagnar. Min har nr 136 Ja jag tuggar på med att skriva på kola resan,, är bara så förbenat slutkörd efter dagarnas jobb, att jag blir kvar på soffan utan varken mat eller något annat när jag går innanför dörren , och vaknar först när det är dags att sova, så flytta till sängen och fortsätta för att fixa nästa dag, typ, ja så är läget nu. Fridens folks
  5. H.Hansen

    Dodge WC 51

    Härligt att göra ett sådant fynd
  6. H.Hansen

    tapp / sprint till främre kofångare tgb 11 13 20

    Nä det skiljer inget på pris, funderade bara då en del vill kapa och bygga om till tex ett vinsch fäste då behövs sällan en komplett och det är bättre att spara en sådan åt någon som verkligen behöver en komplett Får jag en hundring + frakt för att jag rotar fram den och åker och postar så är jag nöjd.
  7. H.Hansen

    tapp / sprint till främre kofångare tgb 11 13 20

    Jag har. Både med kjedja. Och sprint och enbart sprint.. vad behöver du ?
  8. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Hoppas jag har lösningen på mitt Jeep start bekymmer. Den är på väg hem snart Den skall jag tydligen koppla i hop larm och styrenhet med igen
  9. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Nu på nästa resa. Malta och Golden Beach. Lite kompensation till familjen som står ut med mej. Men 30 grader + i skuggan och 25-27 grader i hav och pool. Var nära inpå konstant. Ja jag står nog ut en vecka Har börjat värka på nästa Ryssland de men har ej fotona med mej När jag kommer hem igen blir det en dags uppehåll. Så i väg med FSG. På något. Bland annat ställa ut M6AN på söndagen. Tror det är en liten fest kvällen innan hos en av våra medlemmar. Så Värmland efter värmen. Avnjuter nu en whiskey och kaffe på balkongen. Väntar på att de andra skall vakna. I bland är värk och vaken på nätterna en fördel. Såg ett. Enormt skådespel i natt. Åska och rejält oväder över havet. Blixtar å dunder så det stog härliga till. Så runt 25 grader ute. Riktigt trevligt. HM. tullar och jag hör nog ej i hop. Det vart "rutin kontroll" av. Mej. Det sökte bomber och spår av det på både mej och allt bagage. Bra att man betalat extra för smidig genom gång i säkerhets kontrollen då. Har lite uppdatering på vinter anpassning av camp. M6. Det får dock vänta tills jag är hemma igen. Fridens folks
  10. vad skumt, tycker 13 borde klara brantare backar än 11 bilen, både uppför och ner för, stöd hjulen gör den ju stabilare och bättre grepp. Kanske är beräknat med skåpet på .
  11. H.Hansen

    Byggblogg extrautrustning TGB1314

    Kanon bra, vilket "lyft" för din 13, Styggt bra jobbat, är riktigt imponerad
  12. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Har precis postat del Dag 4 på Kola, under resterande, Trevlig kväll Fridens folks
  13. H.Hansen

    Kola Pensula 2018

    Ja Finska tullen Dag 4 Vi var nog på plats redan runt 11. En stor plan och ett litet tak med en bänk under framför entren, och redan över 40 grader i solen Jag blockerade lastbils filen, men det var väldigt lugnt där, och de skulle ju genomgå samma sak som jag. Trodde jag ja. Vi gick in och ja det var bara vi i resesällskapet där och tullarna, så för Jeep folket gick det fort att få klart med sina papper, så var det min tur, och ja när vi kom pratade de bara Engelska med oss, och finska emellan sej. De tog min tjocka bunt med papper som jag bifogat, så allt skulle vara ok, hade kollat 6 gånger med Transport styrelsen, och säkert 3-4 gånger med försäkringsbolaget, jag var helt säker på att jag hade allt jag behövde, Jo det var det där smset jag fått 10 timmar innan avfärd, som gnagde lite då, och mycket riktigt frågade de om det, Ja eller pappret som nämnts i smset, Jag förklarade att det ej gick att få från transportstyrelsen eller tullen i Sverige då vi ej har någon gräns mot Ryssland, Samt visade medellandet jag fått. De plockade fram en blanket med grön text skriven på Ryska, och visade mej, en sådan behövde jag, Ja men den skall ni tillhanda hålla mej svarade jag då det ej gick att få den innan avfärd, eller i Sverige. Nu var de flesta tullarna med och diskuterade, och en plockade fram en annan blanket, och strök under en rad, . den var på Svenska, och det stod understruket, Bilatreal Transport: Transport av gods mellan två länder där fordonet är registrerat i något av länderna. Problem. ! Transportstyrelsen ger ej dessa till privat ägda lastbilar. Problem 2 Finska tullen fick ej längre skriva ut dessa, inte ens till finska privata lastbilsägare, detta började gälla, den 1/7, och nu var det 11/7. De viste nästan ej om själva att de ej fick det, men någon hade koll på det. Vi började rota i det, Finska tullen kontaktade Ryska tullen, som kontaktade deras motsvarighet till Transport styrelsen, Samt kollade med Finska transportsyrelsen Jag kontaktade svenska transportstyrelsen, provade att få kontakt med Ambassaden, Vilket ej gick då de flesta blivit hemskickade från Ryssland, De med jeepen blandade sej i och kontaktade Kola Travel. Misstag 1 med facit i handen. Medans vi väntade på svar från Ryssland kollade de min lastbil och var väl överens om att det var mer en camper än lastbil, men att det dock gick att bygga tillbaka den till lastbil, dock med lite jobb då saker var fastskruvade mm, men det gick, Ja vad går inte att tömma och göra om så man kan transportera gods i ? Timmarna gick och det blev varmare och varmare ut över dagen, Transportstyrelsen ringde upp mej och de kunde inte hjälpa, de hade provat få kontakt med Ryssland, men kunde tillslut bara skicka ett mail, svar kunde räknas med om några veckor. Mannen där "Björn" var väldigt hjälpsam och skulle rota vidare i detta, och bad mej återkomma, de hade aldrig råkat ut för detta tidigare, Då tog han det så högt han kunde den dagen. utan att de kom fram till något vettigt. Finnarna gjorde allt de kunde, funderade mom jag kunde köra tillbaka till Sverige och registrera om den till camper, då var problemet löst. Ja det gör man ju inte på en dag, och visumet gällde bara 14 dagar. De funderade på om de kunde skriva ut detta papper åt mej, men då hade de fått skriva det tillbaka i tiden, vilket ej var tillåtet kom de fram till. Kola Travel drog i sina tåtar, vi hörde inget från dem, så vi ringde i stället för att maila dem, Misstag nr 2. Ryssland hörde av sej igen, Finska tullen tolkade åt oss, Och ja de skulle släppa igenom mej. och Militär postering nr 1 skulle släppa igenom mej. Militär postering nr 2 skulle släppa igenom mej, Men sedan var jag tvungen att passera polis och militär för att ta mej dit jag skulle, det fanns inte några vägar runt det, och där skulle de stoppa mej, då ca 18 mil in i Ryssland. och jag skulle med största sannolikhet få böter på 1000 Euro på grund av att jag saknade det där pappret, Detta skulle betalas direkt vid närmsta bank, och jag skulle visa upp att jag betalat innan jag skulle få färdas vidare, Ja så jag inte smet ut ur Ryssland utan att betala, Om de skulle ge mej böter direkt efter igen, kunde ingen svara på. och vad som hände om de stoppade mej upprepade gånger, ja det var också oklart, finkan eller fler böter.. Efter många timmar ringer Kola Travel upp, de var den "researrangör" de i jeepen hade anlitat som Guide och även skulle se till att vi hade alla papper vi behövde, Ja eller informera oss om vart vi fick dem, samt hade skickat visa invitation till oss och på så sätt var delvis ansvariga för oss. De hade inte lyckats med något, mer än att jag helt plötsligt var skyldig dem 240 Euro för att deras kontor hade ringt och mailat för att försöka hjälpa sina kunder. Lite skumt då jag ej hade haft kontakt med dem, utan det hade de andra haft. Men de hade gjort det i mitt namn. Nu hade en av de i Jeepen fått nog, av både värmen och allt krångel, de beslutade sej för att köra in i Ryssland. Jag skulle få stanna och reda ut mina bekymmer själv. Så de tömde mitt flak på vad de lyckades knöla in i Jeepen, sa till Jesper att ta sina saker och följa med dem. Packåsnan behövdes ej längre, så lämna den åt sitt öde. Det vart ganska fullt i jeepen och en del lämnade de kvar på flaket hos mej, Så körde de mot Motellet utanför Kandalaksha. Jag började fundera på hur och vad jag skulle göra, Åka in och riskera både en jäkla massa i böter och fängelse, eller vända och ta en fisketur genom Norra Finland, sedan vidare till Sverige, Alternativt, fiska mej upp genom Finland, och köra in i Norge, besöka vänner, fiska och sedan ta genom Sverige ner igen. Jag hade ju nästan 3 veckor på mej innan jag beräknades hem, och hade redan avverkat ca 175 mil. Att de nu skulle betala hälften av bränslet, såg jag som en utopi. Kollade upp ekonomin, och ja om jag tog det lite lugnt upp mot Norge, så skulle jag hinna få in slantar så det räckte att både ha trevligt och ha bränsle så jag kom hem. Nu hade det gått runt 7 timmar vid Finska tullen, och de hade slutat med finskan och engelskan och pratade faktiskt Svenska med mej, Så det gick lite lättare att snacka med dem, Ja de beklagade det hela att de inte kunde hjälpa mej, och påpekade att deras grindar stängde kl 21 och att jag då borde ha kört ut bilen i vilken riktning jag nu valde. Bara några hundra meter utanför grindarna fanns en rastplats, Jag körde dit för att grupera om och få lite mat i magen, Hade ju inte ätit sedan frukosten, Dock var det så förbenat varmt under pressen på flaket nu att det ej gick att vara där, ej mindre laga mat, Utanför surrade det konstant av Broms och andra blodsugare, så där kändes det inte heller som det var läge att vara, tanken var att campa där första natten själv, men nej det behövdes en sjö. Så jag spanade på Google maps, och hittade något som såg ut som en sjö med sand strand vid, och ja massor av fina grusvägar, som gick upp på ett berg sedan, Så bad först och upp på berget för att få lite vind på mej och förhoppningsvis lämna några blodsugare ner vid sjön. In i hytten och i väg, Ganska snart var jag på avtagsvägen till "sjön" den såg ok ut, det skulle finnas en gård några kilometer in , där skulle jag vika av, Ja vägen till gården var ok, väl framme så funderade jag på om jag var rätt, vägen till sjön, var smal, med djupa diken och myrar brevid. Men vad fan det skulle gå utan att förlora speglarna, Det var lågväxel och krypkörning för att jag ej skulle studsa ur hytten eller av vägen, den blev smalare och smalare ju närmre sjön jag kom. Så kom jag fram till en torrlagd bäck, där det låg en båt, Åt det håll sjön och stranden skulle ligga såg jag bara myr och vass, Problemet med att söka på måfå på Google är att vass och sand, ser väldigt lika ut på satellit bilderna, Ja och vägen som skulle ta mej upp på berget, Den fanns inte, ja eller det växte 3-5 meter höga björkar på den, och vad som skulle vara en bro över bäcken, Jo det var nog tveksamt om den tålde 7 Ton. Så där stog jag med nu säkert 50 bromsar i hytten, och kom ej längre, Dikena brevid var inget trevliga och jag såg spår av att någon fastnat styggt där när de provat vända. Men backa flera km utan speglar, Ja jag hade blivit tvungen att fälla in dem, eller de fällde in sej själva tidigare, det var ju ingen höjdare, speciellt nu när det satt några och åt på mej konstant, och jag var tvungen att stänga fönstren, döda de jäklarna för att inte bli helt galen. och börja ratta, lite fram , lite bak, se till att jag nådde åt de större träden framåt, så jag åtminstone kunde lägga ner ett hjulpar bak i diket och kunna ta mej upp om kanten ej bar. Det vart lite svettigt utan servo och med stängda fönster, utan fläkt, men runt kom jag och snart var jag på den fina vägen igen. och kunde fälla ut speglar samt öppna fönstren. Ja vad nu då, Jag hade sett en lite strand, vid Salla, där det skulle gå att doppa sej, och fixa mat, det får duga i natt , så jag satte av ditåt, Det hade väl gått några timmar nu sedan Jeep folket lämnat mej, och jag hade ej haft täckning på telefonen där ute bland myrarna , Så väl i Salla, när jag stängde av lastbilen, plingade det vilt i telefonen .Det var dels från Jeepfolket. De hade på plats på motellet, haft mer kontakt med Kola Travel, En hyrbil, Ja en av Guidens hjälp Guider en 4x4 expiditionsbil fanns att hyra 230 kr dygnet. Och de skulle hjälpa till med kostnaden av den, jag skulle ta en taxi till motellet. första priset var 10000 Rubel, Så kom ett sms från Kola Travel det kommer en taxi och hämtar dej vid Finska gränsen, pris 8000 Rubel, Ring oss snarast, ni måste hinna förbi 2 tullar och båda militär kontrollerna innan kl 21. Ja jag ringde och jo en taxi var på väg, en hyrbil fanns, och det skulle lösa sej. bara jag var vid Finska tullen om typ 30 min. Så starta upp M6an och plåga på till tullen allt vad det gick, In och snacka med dem, det var ok att jag lämnade min M6a hos dem innanför grindarna . Bevakad både av kameror, och beväpnad personal vid tullen, Så ut och rafsa åt mej vad jag han, Lite kläder, maten, en tallrik betsick och en kåsa, en vattendunk, fiske saker, ett patient täcke, verktygslådor, då de i Jeepen förlitat sej på mina verktyg och var utan, en dunk rödsprit till Jespers spritkök. Ja det var vad jag han få med, mina kastruller eller gasolköket var bara att glömma att få med, Ja jag får väl laga mat med de andra tänkte jag. och tvätta kläder efter vägen eller köpa det nödvändigaste. Jag hade för många kalla öl för att få in både wirren och öl i Ryssland, och nu var kl nära 20 på kvällen, törstig, hungrig och lite små stressad, svepte jag 4 iskall halv litrar på 10 min, de skulle inte ligga och förgås i värmen, kylen stängde jag ju av. Jag han 2 innan jag såg en Svart Mitsubishi L200 kommandes som ett skott in från Ryssland, svepte de andra 2 medans han sprang igenom tullen, det tog bara ett par minuter för han att fixa det. Så gled bilen fram till mej ur stiger en Ryss och flinar, Hela käften full med Guld, Fast Fast, hojtar han, och vi kastar in allt bak i bilen, Finnarna visste ju vem jag var nu så det var bara en formalitet att klara den tullen, Så blåste han ur Mitsubishi allt vad som gick, bromsade och stannade vid Ryska tullen, Han nästan sprang igenom, och hälsade glatt på alla, Jag skulle naturligtvis fylla i en massa papper, Smått och på ryska, så Tull tjänstemannen kom ur sitt bås, och hjälpte mej att skriva, de dubbla exemplaren, jag behövde nästan bara skriva under. så ut med mej i Mitsubishin och i väg, full fart igen, Ingen kollade vad vi hade i bilen. Ok han körde bara 20 kmh för fort hos tullen, men väl utanför grindarna var det plattan i mattan igen och mätaren visade mest runt 140 kmh, och han körde sicksack över vägen för att inte köra i de största guppen, Tydligen var vägen bättre på andra sidan, för mesta delen av färden gick i fel fil. Snart bromsade han hastigt, och en grind hindrade vägen, En militär öppnade den och vi kunde köra in, en bom framför oss var stängd, de stängde grinden bakom oss, öppnade bommen, en nickning och vi kunde åka, full fart igen. Så efter en stund en till inbromsning, och nästa bom, samma där en hälsning , bommen öppnades och så full fart, Ingen kollade ens på våra pass, eller vad som fanns i bilen, Vid finska soldaternas minnes plats en bit bot stannade han fort igen och hoppade ur, lyfte på en sten och plockade upp något, smällde fast det på instrument brädan, och flinade så guldet blänkte, Radar sa han och flinade mer, Så i väg nu om möjligt ändå fortare efter den skumpiga vägen. Vi passerade en massa platser med blommor, ljus mm efter vägen, 3 friends sa han och gjorde kors tecknet, snart en till sådan plats 2 friend sa han och korset igen, några mil senare, fler blommor och ljus, one friend och korstecknet, Ja kör de så här är det fan inte konstigt tänkte jag stilla. Men han var en bra förare och poppade på med Rysk popmusik för fullt, och trummade glatt på ratten Så allt kändes helt lugnt. Han körde de 20 milen på ca 2 timmar. med "kontrollerna" Ja den ända stället han tog det riktigt lugnt vid, var kontrollen med Poliserna och militären före Kandalaksha. Där de skulle ha nypit mej. 3 poliser och 2 militärer, bevakade vägen med möjlighet att stänga den helt, i båda riktningar, och det fanns ingen möjlighet att jag kunnat smyga förbi där obemärkt Undrar än i dag vad som hänt om jag kört in, och fått böterna men bestridit dem, då jag ej kunde få tillståndet, och ej fraktade gods, Hade de låst in mej tills saken var utredd eller ej, ja det lär jag aldrig få veta. . Annars hade han ju sett att jag satt med kameran redo, och i bland nästan beordrade han mej att fota, och på vissa ställen, Andra var NO No Foto, men fota fick jag göra i farten, så ja de vart ju som det vart med dem , några fina vyer var det i alla fall insåg snart att jag var tvungen att hänga ut genom fönstret under hans rally körning, för att bara inte få med döda insekter på vindrutan, Denna masten var tydligen ett landmärke som man skulle ha med på bild, Varför ? ingen aning, men jag fotade snällt det jag fick Efter vi hade varit vid en Uttagsautomat. som låg lite skumt belägen brevid en mörk park, där det rörde sej en del allmänt suddiga figurer, som närmade sej när jag försökte lita ut hur man fick pengar ur den, Dock backa de undan, då "taxi föraren" klev ur och hjälpte mej, han ville väl ha betalt Så mot motellet där de andra hade varit några timmar nu Nu var nog klockan närmare halv tolv på kvällen Och jag tog farväl av den trevlige mannen som kört mej, Vet ej hans Namn än i dag. Ja äntligen i Ryssland och äventyret kan börja, Resten av gänget dyker upp och visar på mitt rum, mat har de inte så här sent så det fick bli en öl och lite kex. Jag frågar nyfiket om bilen vi skall hyra. vet ju inte ens vad det är för bil. Ja då blir det lite bevärande, Bilen jag blivit lovad, var ej ledig. Men de på Kola Travel har kollat med en hyrbils firma i Murmansk, minst 25 mil bort. att där finns en firma som hyr ut 4x4 man får bruka som "offroad fordon" en Nissan Patrol. och en Nissan Narvana de skall bara ha 500 kr per dygn, + deposition, och försäkringen täcker bara 5000 rubel. de vill att jag skall ta en taxi dit för 15000 Rubel och hyra den dagen efter och köra ner den till dem. De var så överlastade att de bara kunnat köra i 40 till 60 kmh på asfaltsvägen jag nyligen susat fram i 140 kmh på, och det var trång och omöjligt för dem att åka vidare 4 st i jeepen med all packning. Jesper skulle vara med och dela på bilens kostnad, Nu skall ju tilläggas att bränsle skulle till , och om det var en bensin eller diesel visste de inte, vad som hände om det vart en skada som översteg 5000 rubel, ja de visste de inte heller. Och jag skulle ta taxin dit och reda ut detta, samt lägga ut pengarna för hela kalaset, för Jesper fick ej pengar förrän han kom hem. tält skulle jag hyra av Kola Travel för 15 Euro per dygn och hämta upp på vägen tillbaka de hade även köksutrustning att hyra ut. NÄNÄ sa jag detta går jag ej med på, För det första har jag ej råd, För det andra, jag skriver inte på något avtal med en hyrbil på lösa boliner som skall lämnas tillbaka dagen innan visumet går ut, 45-50 mil ifrån där min M6a står, och är tvungen att ta en taxi tillbaka dit då. får man skulder där skall de betalas direkt, eller polisanmälan. = man missar att komma ut innan visumet gått ut = STORA BEKYMMER. Speciellt då nästan all ambassad personal är utskickade ur landet. Fadern till Jeep ägaren, frågar mej vilken summa behöver du ? snackar vi 5 eller 25 tusen, jag svara att ja det beror väl på skall jag betala tillbaka det eller erbjuder du dej att betala ? Sedan att jag har ingen aning om vilka summor vi snackar om. Säger att någon av dem får följa med och stå för bilen och kontraktet, samt sköta snacket, jag kan köra bilen. Nä det vill de ju inte. Nu känner jag mej lite småförbannad, fan har de dragit in mej hit för detta, och tror jag bara skall hyra bilen för att komma med på turen som de ej kan genomföra själva, då de är för tungt lastade och de har det för trängt. Nej jag åker tillbaka till Finland i morgon, Skit samma att jag då kastat bort ca 3000 kr på taxi. jag har ju räkningen på nu över 2400 Euro som Kola Travel anser att jag är skyldig dem redan med, detta har alltså kostat mej nästan 6000 kr, bara för att få en halv natt på ett motell, Så jag klappar igen dörren till mitt rum, duschar och går till sängs. Då knackar det på dörren. De har varit i kontakt med Kola Travel igen, I MITT NAMN. och de skall komma tidigt nästa morgon för att reda ut saker, ja redan kl 07 på morgonen, Kl är över ett på natten nu, Ja jag tror jag ger mej för denna gång. Dag 5 Ja eller egentligen är det redan dag 5, men vad som händer när jag kliver upp några timmar senare, tar jag i nästa del. MVH H.Hansen
  14. tusan vilken skillnad på däck, det där kommer bli kanon
  15. Osäker på vattenfallarna och 12 V , men det är samma relä på en vanlig 24 V och jag vill erinra mej om att det ofta är samma relä både för varningsblinkers och blinkers på många äldre bilar. Dock kan det vara olika säkringar, för blinkers och varnings blinkers.
×