Gå till innehåll

clas1113

Korpral
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Om clas1113

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

clas1113's Achievements

Member

Member (1/1)

9

Anseende bland gemenskapen

  1. Det finns ingen anledning att lägga massa pengar på nya drivhjul då utbudet av original/beg är relativt stort. man byter 4 stpå en gång och det blir mycket pengar att testa sig fram.// Clas
  2. Grattis Johan! Har en likadan vagn. Men min är en robotvagn (55TOW). Köpte denna för att ha som testrigg för dieselalternativ. Skillnaden på pv/rb vagnen är lavetten med styrboxar samt att bakvagnens am- stativ skiljer. Sist men inte minst att hålet för eldröret är pluggat. Vill se bilder på din vagn //Clas
  3. Det verkar knepigt då dessa band ej passar på den vanliga 206:an. Inte samma delning samt att dom är aningen kortare.
  4. Jag har en del band liggand som är 500mm breda och liknar Trelleborg viking banden. Vill minnas att det är annan delning på dessa.
  5. Stewz ditt ordval hör väl inte hemma på detta i övrigt trevliga forum! Jag är både bonde och bandvagnsägare och är stolt över båda dessa titlar. Tänk efter hur du formulerar dina inlägg // Clas
  6. Ingen som har en 206 i närheten? Jag är rädd att koppla in styrenheten med spänning på fel stift. Har ingen koll på vad "CB" uttaget gör när man får fler än 5300rpm. /Clas
  7. Någon som har möjlighet att kolla vad det är för spänning på stiften till tändningen på en 206:a. Kontaktstycket sitter under tändmodulen och heter P31. Jag har 24volt på kabel 2a vilket är rätt (matning). Kabel nr19B kommer ifrån varvtalsbegränsaren och den har jag 12 volt på. Har endast elschema på standardvagnen och där nämns inget om dom två övriga 1R samt 2R som ej används. Min vagn är en gammal radiovagn med avstört brytarsystem som jag tänkte byta ut mot ett standard system. MVH Clas
  8. Man kan inte jämföra en bensinare som måste varvas ordentligt för att plocka ut effekten. Dieseln kan du starta på tomgång och utnyttja vridmomentet redan på låga varv. Dom som testat bilen är helnöjda och då är det lågvarvs egenskaperna och den låga ljudnivån i förarkupèn som märks vid normal körning. Den låga utväxlingen när det gäller Växellådan samt tgb11 utväxlingen i axlarna och den större hjuldiametern gör det svårt att jämföra. Högvarvsegenskaperna är bra med lite ketchupeffekt pga turbon. Skulle välja samma motor igen utan tvekan. Jag har även konverterat en bv206 med samma motor med gott resultat. Problemet i bandvagnen är vibrationer som fortplantar sig i karossen. Det hoppas jag lösa med mjukare motorkuddar.Men det är mycket vridkraft som man skall ta hänsyn till och i just bandvagnen är det trångt att bygga in hydraulska dämpare. //Clas
  9. Ja det är en 4:a och effekten är117hp samt 235nm vridmoment. Vad gäller utväxlingen minns jag inte det, men drevsatsen kommer från en mazerati bi turbo vill jag minnas. Konverteringen gjordes -07 så det har gått en tid. // Clas
  10. Jag har använt en Izusu 2.8l direktinsprutad TD med intercooler. Valet av motor föll på att det är en 24v kompatibel motor där både startmotor och generator(med vacumpump) finns i 24 volt. Min TGB13 har också tgb11 utväxling i alla axlar samt en TGB20 växellåda med 0,79 på femte växeln.Detta i kombination med Michelins XS radialdäck gör bilen bekväm att köra på väg. 4år sedan konverteringen nu och 1500mil problemfri körning. //Clas
  11. Jag kör med 11 utväxlingar i alla axlar samt en 5 stegad 20-låda med 0:79på femman till dettta större radialdäck. Går som en dröm./Clas
  12. MB-Dieslarna har problem med värmen i vagnarna. Ställ dit en termometer (stek) i motorutrymmet så förstår du att det är en tuff miljö att jobba i. Skrämmer du dessutom upp motorn så har du ännu mer värme att få bort.
  13. Byt förgasare! Solex är ingen ide att renovera. Hade samma problem själv. Bytte förgasare sen går den som en dröm. Att byta motor med 24 volt konvertering är jobb det med sen sitter det en förstärkt motor i bv206 (kolla beteckningarna i instr boken).
  14. Var i liknande tankar för en del år sedan. Men vad vinner man? En gammal insprutning som gått en massa mil. Lägg tid och pengar på en ny Weber DGAS förgasare med manuell choke istället. Funkar perfekt! /Clas
×
×
  • Skapa nytt...