Gå till innehåll

Micke Valp

Sergeant
  • Innehålls Antal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Micke Valp

Profile Information

  • Hemort
    Stockholm

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Micke Valp's Achievements

Member

Member (1/1)

39

Anseende bland gemenskapen

  1. Hej. Någon som skrotar, eller har delar till TGB13? Jag söker ett övre stötdämparfäste. Sitter med två skruv med mutter i ramen. Ett av mina har försvunnit, sedan jag plockade ner bilen …. Så, om någon har till övers, hojta till. Jag svarar på PM
  2. Tjena. Hoppas det hela löser sig med skruvarna. Enligt min erfarenhet, när man måste justera ventilspelet ofta, är att kamaxeln är slut ... Härdningen på nockarna har släppt och de blir allt lägre ... Har du möjlighet att kolla kammen, så den är OK? Innan du går vidare.
  3. Det var i allra sista utgåvan av tidningen. Och de prototypaxlarna har 44-tumsdäck i ena änden och en vass Cheva 400:a i den andra ... Och de håller. Men, man får hålla efter oljorna i portaler och diffar ... Det kan komma in vatten. Samt hålla koll på lagren till styrspindlarna - så de inte blir glappa. Så, ungefär som på en standard 11-bil.
  4. Hej. Du verkar ha bra koll själv. Det finns mycket att säga om prototyperna. Börjar vi ytterst, går det att spänna hjullagren den vägen om du lossar centrumkåpan. Portaldreven är smidda i dessa axlar, inte gjutna. I diffen sitter fyra spindeldrev istället för två på de senare 11-axlarna. Om jag inte missminner mig ligger utväxlingen på 7,56:1, alt. 7,15:1 på dessa. Lager, gummibälgar mm. är samma som på vanliga 11-axlar. En fördel är att prototyperna är smalare än 11:ans. Ska fundera på mer skillnader. De andra, sexbultade, känner jag däremot inte till. Kanske riktigt tidiga prototyper?
  5. Men hejsan Jens! För de som inte hänger med, så var det av Jens jag köpte min 13-bil som skulle bli projekt. Det var i slutet av 2011. Jodå, på ett eller annat sätt ska den allt få synas, bilen alltså.
  6. Hejsan terrängbilsvänner. Ja, tyvärr stämmer det. Tidningen 4 Wheel Drive kommer ut med det sista numret i slutet av november i år. Det är naturligtvis tråkigt med tanke på att den funnits sedan 1983. Men, print är en tuff bransch. Det innebär också att det inte blir något av med min sexhjuling som projektbil. I alla fall inte i tidningen. Svana här på forumet har ju sett den i verkligheten ... Men, vem vet. Jag kanske slänger ihop det sista och besiktigar. Ja, och för dem som möjligen undrar – Det är en TGB 13 där hela karossen är utbytt.
  7. Ahh, då var du med på vad jag menade angående både korgen och "linjeringen" av kronhjulet. Blev faktiskt lite nyfiken på det hela med pratet om Dana 60 osv. Efter en del letande (och koll på de gamla tyskaglosorna, samt några cachade (döda sidor)) blev det hela riktigt intressant. På något vis verkar C202 ha en "Dana-axel". Salisbury blev uppköpta av dem. Och den Dana:n verkar nästan till 100 procent vara en 44:a. Problemet är att diffhuset på en Dana 44 aldrig var stort nog för att rymma en 6,17:1-utväxling. Utom till just Volvo C202 ... Det verkar alltså som om Dana/Salisbury gjorde ett alldeles speciellt diffhus till en Dana 44-axel som sedan hamnade i C202 - som rymde 6.17:1. Inte konstigt, i så fall, att just C202-axlarna anses speciella och "svåra". Men låt oss på kul ta det hela ett steg till ... Låt säga att Dana fick en order på att göra en 6,17:1-utväxling till sin 44:axel. Diffhuset var för litet för detta på en 44:a. Vad göra? Axelrören är ju pressade in i de här diffhusen. Kan det tänkas att Dana lät pressa in 44:a-rör och resten "utåt" av en 44:a-axel, men använde själva diffhuset från en Dana 60? För att få plats med 6,17:1-utväxlingen??? Som sagt, jag är lite nyfiken. Vad som behövs är lite bilder på en C202-axel och sedan jämföra dem med bilder på en Dana 60. Kan det bli något av en överraskning, och är det så att Dana 60-innanmäte passar rakt av? Och i så fall. Helt plötsligt kan man ju också montera olika differentialspärrar också ... Ha, här får någon hjälpa till med bilder. Vi kanske är något spännande på spåret ...
  8. Hej. Det där lät rätt krångligt. Och du har en sak till att ta hänsyn till, nämligen splinsen (antalet) på drivaxlarna (liksom axeldiametern). Man ska inte ta gift på saker, men jag är nästan 100 procent säker på att diametrar och splines inte stämmer överens. Eller hade du tänkt behålla "korgen" med spindeldrev i mitten och fästa kronhjulet i det? I så fall kan det bli kinkigt med hur pinjongdrev och kronhjul möts. Kan nämligen tänka mig att det är olika tjocklek på C202-kronhjulet och ett Dana 60. Då kommer det inte att linjera rätt mot pinjongen, om du är med på hur jag menar. Är det inte enklare att se vad Salisbury har levererat till ex. vis Land Rover? Kanske finns just den kombinationen som sitter på C202 även på något engelskt?
  9. Så, en kort återkoppling då. Det blev ett original, yttre hjullager. Vädret blev ju plötsligt fint och jag ville ut och köra ... Lite stök blev det att dra bort den gamla lagerbanan. Axeln är ju konverterad till skivbromsar så det var för trångt att komma åt att slitsa lagerbanan med kaprondell och sedan spräcka den med huggmejsel. Två- eller trekloig avdragare fungerade inte heller. Kanten på lagerbanan gick bara sönder, eller så släppte avdragarna. Men, så kom jag ihåg en bild jag sett på militärens lageravdragare. Typ ett slitsat rör som man trär över och drar åt. En sådan skulle tillverkas! Jag önskar att jag hade en bild på den ... Men, den var så fruktansvärt ful – en ren nödlösning som bara skulle funka en endaste gång ... Ni kanske undrar hur ful? Ja, i materialbristens garage, gjordes röret av ett bordsben från IKEA ... De "fina" kanterna som skulle greppa lagerbanan släppte och det hela slutade med att bordsbenet svetsades fast i lagerbanan ... Och själva avdragardelen? Ja, i en skrotlåda hittades en trasig avdragare. Från den kunde övre delen tas, den med skruven ... Det är nästan så man skäms ... Men det funkade faktiskt. Med ett lätt jämmer släppte lagerbanan, förmodligen precis innan IKEA-röret tänkte kollapsa. Sedan blev det städning av lagerhuset och nu kunde mer riktiga saker användas, som en tvättmussla med avfettning. Nytt lager, tätning och även en ny slitring blev det innan allt fettades och återmonterades. Men jag har inte släppt tanken med kapslade lager. Både det yttre och det inre. En tanke är att det även kommer att behövas spårringar vid varje lager, samt en lösning för portaldrevet. Drevet är ju en del i förspänningen av lagret, tillsammans med muttern. Kanske det behövs en spårring även där, alltså på motsatta sidan av drevet. Jag ska leta fram "reservportalen" som får bli testbänk för det hela. Om det funkar blir det naturligtvis en rapport – och den gången med bilder.
  10. Hmm. Flera bra förslag/kommentarer där. Tackar! Lite fundersam kring tätningarna ... Varför skulle inte de hålla tätt? Kikar jag på min andra bil, med Land Cruiser-axlar, har den yttre packbox och innanför sitter ett kapslat/tätat lager. Inga problem där ... Jo, Obelix. Du har helt rätt där. Det behövs ett annat lager även på det inre. Alltså inget koniskt. Den stora muttern blir bara ett slags stopp/mothåll efter det. Alltså inget som sätter lagerspelet längre - eller hur? Men lite märkligt är det allt, att det tagit så mycket stryk. Allt var nytt, förutom slitringen. Och det packades ordentligt med fett, just med tanke på vatten. Jag kan inte riktigt tro på att anledningen skulle vara konverteringen till skivbromsar ... Vad jag minns sitter ingen extra tätning vid själva skölden. Ja, och så har det letats lite lager förstås ... Och det verkar inte helt lätt. Ett av lagren, de koniska, har innermått 50.000 mm och ytterbanan är 82.000 mm. Noterade ni antalet decimaler ... I vilket fall. Kapslade lager, och lager överhuvudtaget, verkar ligga kring 52 mm på innerdiametern och 80 alt. 84 på ytterdiametern. Så, om det hela ska lira, blir det förmodligen maskinjobb också. Så, det hela får vila lite. Alltså nytt originallager, samt borra in en fettnippel för att "putta in" extra fett mellan lager och tätning. Det var ett tips jag fick. (Och så vill man ju ut och köra också ...) Sedan har jag ett portalhus liggandes. Det kan jag experimentera med. Om det skulle funka, blir det rapport, eller ev. till och med ett tekniktips i "blaskan". Fortsätt gärna med kommentarerna! Funderingar och sådant tar jag gärna emot.
  11. Hejsan. Så där, nu skulle faktiskt jag behöva lite smarta "inputs" och idéer. Jag har ju TGB-portaler på min bil och i fredags var det dags för besiktning. Döm om min förvåning när höger bakhjul glappade rejält. Bilen har inte rullat mer än 640 mil sedan jag byggde den med bl. a. nya hjullager och tätningar. Nåja, det blev ingen anmärkning, men idag rev jag ner portalen för att se vad som hänt. Precis som en Jeep-kamrat tipsat om, var nog lagret slut. Jag trodde knappast på det. Inte med tanke på de körda milen. Visst, den har "badat" en del offroad, men allt var ju nytt. "Visst, sade min kompis, det gör jag också (badar) och jag byter hjullager en gång om året". I princip, vilket tydligen sker när det blir mycket vatten under lång tid (typ myrkörning) kryper det in vatten, förbi den yttre packboxen. Sedan är det fritt fram för lagerhaveri ... Så, rev portalen och gissa om att det "såg ut" där inne. Inre lagret såg närmast nytt ut, men det yttre ... Det var helt kasst - bara att slänga. En del "rostig gegga" låg också i utrymmet mellan yttre och inre lager (skyddat av inre packboxen). I morgon blir det till att köpa en avdragare och byta det yttre. Det blir även en ny slitring och yttre packbox. Men, så började jag fundera ... Det har ju hänt en del sedan 1970-talet vad gäller lager. På exempelvis pickuper sitter kapslade lager - ni vet, sådan med egna tätningar. Skulle man inte kunna hitta något sådant som ersättning för det yttre lagret på portalen? Visst, det blir kanske lite "pyssligt" att dra det på plats i lagerhuset. Men om det går, är det ju bara att sätta det inre lagret efter det. Sedan borde "allt" vara frid och fröjd, eller? Visst, OK, om det kommer in skräp och vatten genom yttre packboxen, men det kommer inte vidare in och förstör det yttre hjullagret - om det är kapslat. Man kan säga att jag hellre river portalhuset någon gång då och då för att rensa vad som hamnat mellan yttre packboxen och yttre hjullagret. Men jag vill inte behöva byta hjullager i samma veva ... Några idéer kring detta?
  12. Hejsan. Thomas Terräng fyller år, och bjuder in till offroadträff på Ränneslätt i Eksjö – Thomas Terrängs Vinterträff. Datumen att hålla koll på är 30/1 till 1/2-2015. Insläpp på Ränneslätt från kl. 16.00 på fredagen. Lördagen börjar med körning från kl. 09.00 fram till kl. 16.00. Sedan blir det fest på kvällen och det gäller alltså att fira av terrängfantasten Thomas Terräng som fyller 70+ Det finns möjlighet till camping på området inkl. el. De som är riktigt tuffa kan förstås tälta. Det går även att bo i logement på området, och det handlar om salar med 30 sängar i varje (ta med egna sängkläder). Körområdet kommer att vara på Bjälmen-sidan (alltså inte "trial-berget"). - Deltagande fordon ska vara max 3,5 ton, besiktigat och försäkrat. - Ej snökedjor. - Ej ATV, men UTV går bra. - Ej bandfordon, eller sk. depåfordon. Det blir enklare förtäring på fredagskvällen. Festen på lördag innebär mat och live-band. Priset då? De som vill bo och vara med på lördagens födelsedagsfest med mat, betalar 300 kronor per person. Sedan tillkommer träffavgift för körningen om 200 kronor per fordon. De som endast vill köra på lördagen, betalar 200 kr per fordon. (Ovan rättat enligt Lindas anvisningar.) För att få till det hela behövs föranmälan. Det görs till Linda på e-post. linda.liljeblad@hotmail.com Hon svarar även på frågor, eller slå Thomas Terräng en signal. (Vid tangenterna, Mikael Lindberg, som inte hinner få med inbjudan i kommande nummer av 4 Wheel Drive.)
  13. Hmm, räcker det med att det sitter portaler på bilen, eller är man diskvalificerad om det är annan ram och kaross? Om inte. Stockholm-Göteborg på "småvägar", två dagar och ca. 58 mil. Returresa Göteborg-Stockholm via Borås, 48 mil på ett pass. Och med 38:or och överväxellåda så lullade det på i cirkus 90 km/h @ 2.100 rpm. ------------- Min 13-bil har jag inte långkört än, men det kommer. Funderar lite på vad varvtalet kan landa på en sådan om det sitter 37:or, och resten av drivlinan original. Runt 4.000 rpm vid 100 km/h, eller?
  14. Du har helt rätt Gripen. De är större än "femtummare". Helt OK att vara besserwisser.
  15. Hej. Ja, alla vet väl att det handlar om 7-tumslyktor ... Ska jag lägga in ett tips på insatser som inte är alltför djupa, så vore det Jeep CJ, alternativt nyare som Wrangler TJ. Särskilt TJ-modellen har också P-lampa inne i glaset. Lite osäker hur det var med CJ, då dessa ofta sköttes via "blinkersglaset". Men om jag inte missminner mig har jag i garaget just ett par CJ-5 H4-lyktor och där sitter uttag för P-ljus. Och för dem som inte vill vara helt strikta ... Ingen som funderat på dubbelljus fram ... Jag tänker då exempelvis på 5-tummarna som satt i gamla BMW 320 (typ slutet av 1970-talet). De yttre var halvljus med P-lampa och de inre var helljus. Skulle inte det kunna se lite fräckt ut ...
×
×
  • Skapa nytt...