Jump to content

Martin W

Kapten
  • Content Count

    359
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    35

Martin W last won the day on November 12

Martin W had the most liked content!

Community Reputation

590 Excellent

About Martin W

  • Rank
    Member
  • Birthday 11/13/1972

Profile Information

  • Location
    Björketorp

Recent Profile Visitors

658 profile views
  1. Nu när sommarens körningar o andra roligheter är över så fick de bli några justeringar av Jeepen. Efter en fastkörning i Skövde där vi fick vinsch hjälp av en trevlig man i en Wrangler så bestämdes det att större däck och en vinch skulla va bra att ha så bilen åkte in i garaget. Efter räddningen ur lerhålet Bilen höjdes yttligare blygsamma 1" , nu totalt 4" ,(katten verkade i alla fall gilla det) Så dom nya däcken skulle få plats, 315/75-16 Vinsch ordnades från Winchmax och en ny kofångare fick byggas. Och efter en hel del skärande, svetsande,mätande o bankande blev det så här
  2. Jag har satt en trevägs rörkoppling vid utgången för oljetrycksgivaren och dragit röret förbi generatorn och upp på kåpan. Borrade hål i kåpan till kamdrivningen,gängade och skruvade i ena halvan av en klämmringskoppling som man normala fall använder till att skarva bromsrör. Andra halvan av kopplingen har kvar klämmringen för att kunnna fixera röret i rätt läge. Änden på röret har jag bara klämt ihop så endast ett litet hål återstå. Skruvhuvet brevid täcker ett hål jag gjorde för att kunna filma oljesprutets mängd och riktning. Delarna som behövdes var en klämmkoppling,en trevägs rörkoppling några A nipplar och lite bromsrör. Här ser man nedre drevet på fördelaren och oljeröret vid motorstart. Ny video_Medelstor.mp4
  3. Det blev så himla varmt på tjolöholm så vi gav upp vid lunchtid men det var trevligt att se alla fina bilar . Ser du oss någonstans så är det bara att hälsa på . Höjnings satsen köpte jag från Race lab då dom var ett par tusen billigare än Dalhems,men det är samma prylar från Rough country. Bilen är fortfarande väldigt stötig och guppig, inget mjukt alls men den går fint på asfalt
  4. Det va ju inte meningen att trampa på dina designerkänslor
  5. Tack Insidan är nästan klar och där blev inga större utsvävningar. Allt är orginal förutom durk aluminiumen på dörrarna, innertaket som fick nytt tyg och toning av bakrutan. Instrumentbrädan har fått morderniseringar som digital voltmätare,usb uttag och varvräknare
  6. Besiktningen gick bra och nu är den både regbesiktad som pickup och godkänd i den vanliga besiktningen tom 2021-03-15 Nya däck sitter på (285-75-16) ,nästa projekt blir nog blästring och målning av stål fälgarna som ser lite sunkiga ut.
  7. Har kört några mil till och tändningen och den vacuumstyrda förtändningen funkar fint nu. Min tändinställningslampa slutade naturligtvis att fungera när jag höll på som bäst så jag vet inte exakt var den står nu men den bör vara i närheten där den bör vara. Min teori är att slacket i kamkedjan tillsammans med glappet i fördelardrivningen blev för mycket och då gick det inte att få tändningen att funka som det var tänkt
  8. Så efter några dagar väntan (igen) så var kylet färdigt och det blev både fint o tätt .Nya slangar blev det också Allt monterat o klart för provkörning som också gick bra, nu blev det bara en mil men den milen funkade allt fint. Kylet var tätt, fördelaren funkade bra och fjädrarna satt kvar så nu är den redo för reg besiktning och vanlig besiktning den 29 Mars '' Flaket och bakluckan fick ett par lager till med Bedliner . '
  9. Blir lite trött nu. Beställde kamkedja,kamdrev,fördelardrivning,vattenpump och startmotor. Så långt var allt bra,fick hem grejerna och upptäckte att det fattades en kugge på vevaxeldrevet Ny beställning på väg,blev gratis utbytt men det skickas från USA så det tar tid...att vänta på delar känns ju nästan som när man väntade på tomten som lite pillt. LÅÅÅNG TID(8 dagar). men till slut kom även dom delarna och motorn plockades ihop, fick till och med dit en extern oljeledning som rekommenderades till fördelardreven Fyllde på motorolja och sedan kylarvatten, fick väl i ett par liter vatten innan det blev en sjö på golvet, på något magiskt vis har det gått hål på kylaren som har legat på flaket sedan jag plockade av det . Renovering av kylare får bli nästa punkt på listan innan provkörning. Har inte varit utanför garaget sedan mitten på Januari .. Den lilla oljeledningen till fördelardrivningen
  10. Tänkta jag skulle ut o provköra i solskenet igår men motorn ville inte starta, hmm undra varför Ny fördelare på gamla drev va inte så bra . va igång sammanlagt 2 minuter innan den dog, så nya delar på väg , nu blir det byte av kamkedja och dreven plus dreven till fördelaren.
  11. De nya fjädrarna o dämparna är på och lite högre blev den Före och efter. Har fått på hei fördelaren också, motorn startar och går bra men har inte provkört på vägen pga massa snö o is men snart
  12. Nu till lite roligare grejer, det har ramlat in lite nya prylar och nytt är alltid kul. Fjädrar, bussningar, u bultar, stötdämpare, damasker och fördelare, nu saknas bara tändkablarna och tiden att montera
  13. Har funderat på kamkedjan också men den var innanför gränsvärdet för byte så den bör vara ok. Det går nästan inte att montera den fel heller. Ja, det är ju alltid lättare att vara på plats och kunna bolla lite idéer, men jag återkommer med detaljer när felet är hittat .
  14. Japp, har bytt lock, rotor, kablar, tändstift (2ggr) och tändmodul utan någon skillnad .
  15. Ja det finns ju värre saker att peta på Det är jäkligt konstigt de här felet men någon gång hoppas jag hitta det och då återkommer jag med detaljer. Tackar för alla förslag och idéer, skriv gärna igen om du kommer på något
×
×
  • Create New...