Jump to content

Martin W

Kapten
  • Content Count

    356
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

Martin W last won the day on March 17

Martin W had the most liked content!

Community Reputation

570 Excellent

About Martin W

  • Rank
    Member
  • Birthday 11/13/1972

Profile Information

  • Location
    Björketorp

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det va ju inte meningen att trampa på dina designerkänslor
  2. Tack Insidan är nästan klar och där blev inga större utsvävningar. Allt är orginal förutom durk aluminiumen på dörrarna, innertaket som fick nytt tyg och toning av bakrutan. Instrumentbrädan har fått morderniseringar som digital voltmätare,usb uttag och varvräknare
  3. Besiktningen gick bra och nu är den både regbesiktad som pickup och godkänd i den vanliga besiktningen tom 2021-03-15 Nya däck sitter på (285-75-16) ,nästa projekt blir nog blästring och målning av stål fälgarna som ser lite sunkiga ut.
  4. Har kört några mil till och tändningen och den vacuumstyrda förtändningen funkar fint nu. Min tändinställningslampa slutade naturligtvis att fungera när jag höll på som bäst så jag vet inte exakt var den står nu men den bör vara i närheten där den bör vara. Min teori är att slacket i kamkedjan tillsammans med glappet i fördelardrivningen blev för mycket och då gick det inte att få tändningen att funka som det var tänkt
  5. Så efter några dagar väntan (igen) så var kylet färdigt och det blev både fint o tätt .Nya slangar blev det också Allt monterat o klart för provkörning som också gick bra, nu blev det bara en mil men den milen funkade allt fint. Kylet var tätt, fördelaren funkade bra och fjädrarna satt kvar så nu är den redo för reg besiktning och vanlig besiktning den 29 Mars '' Flaket och bakluckan fick ett par lager till med Bedliner . '
  6. Blir lite trött nu. Beställde kamkedja,kamdrev,fördelardrivning,vattenpump och startmotor. Så långt var allt bra,fick hem grejerna och upptäckte att det fattades en kugge på vevaxeldrevet Ny beställning på väg,blev gratis utbytt men det skickas från USA så det tar tid...att vänta på delar känns ju nästan som när man väntade på tomten som lite pillt. LÅÅÅNG TID(8 dagar). men till slut kom även dom delarna och motorn plockades ihop, fick till och med dit en extern oljeledning som rekommenderades till fördelardreven Fyllde på motorolja och sedan kylarvatten, fick väl i ett par liter vatten innan det blev en sjö på golvet, på något magiskt vis har det gått hål på kylaren som har legat på flaket sedan jag plockade av det . Renovering av kylare får bli nästa punkt på listan innan provkörning. Har inte varit utanför garaget sedan mitten på Januari .. Den lilla oljeledningen till fördelardrivningen
  7. Tänkta jag skulle ut o provköra i solskenet igår men motorn ville inte starta, hmm undra varför Ny fördelare på gamla drev va inte så bra . va igång sammanlagt 2 minuter innan den dog, så nya delar på väg , nu blir det byte av kamkedja och dreven plus dreven till fördelaren.
  8. De nya fjädrarna o dämparna är på och lite högre blev den Före och efter. Har fått på hei fördelaren också, motorn startar och går bra men har inte provkört på vägen pga massa snö o is men snart
  9. Nu till lite roligare grejer, det har ramlat in lite nya prylar och nytt är alltid kul. Fjädrar, bussningar, u bultar, stötdämpare, damasker och fördelare, nu saknas bara tändkablarna och tiden att montera
  10. Har funderat på kamkedjan också men den var innanför gränsvärdet för byte så den bör vara ok. Det går nästan inte att montera den fel heller. Ja, det är ju alltid lättare att vara på plats och kunna bolla lite idéer, men jag återkommer med detaljer när felet är hittat .
  11. Japp, har bytt lock, rotor, kablar, tändstift (2ggr) och tändmodul utan någon skillnad .
  12. Ja det finns ju värre saker att peta på Det är jäkligt konstigt de här felet men någon gång hoppas jag hitta det och då återkommer jag med detaljer. Tackar för alla förslag och idéer, skriv gärna igen om du kommer på något
  13. Har kört ner finger i tändstiftshålet och tillsammans med ett tändstift liggande brevid med ettans tändkabel på så gick det ganska lätt att få fram tändläget på ettans cylinder, det gick inta att provocera fram gnistan på ett exakt sätt ,tror det sättet som du beskriver funkar bäst med mekanisk brytare.(?) Var därför svårt att få exakt gradantal men det hamnar runt 10 grader. Allt verkar funka på ett korrekt sätt men det funkar inte Tror jag ska prova med en annan fördelare innan jag fortsätter, bara för att utesluta möjliga fel med vikter och annat. Lite taskigt av din far men fanns det någon bra gnista på jordfräsen?
  14. Har nu kollat ev insugsläckor ,allting verkar vara tätt och plant. Provade att ställa tändningen på 10 grader statiskt men det funkade inte alls, justerade i steg bakåt och slutade på vad jag uppskattate till 30 grader. Motorn gick dåligt över hela skalan. Använde tänd inställningslampa för att kolla vad som hände med tändningen vid gaspådrag (viktjuteringen) .När tändningen var inställd på 10 grader och jag varvade upp motorn så justerades tändningen ca 5 grader mot TDC, ska det inte justera åt andra hållet? Gick tillbaka till 10 grader statisk för att sedan spärra tänd förställningen på fullt och då funkar den igen. Det var dagens äventyr
  15. Gissningar uppskattas Ska prova det du föreslår så får vi se vad som händer. Återkommer med resultat
×
×
  • Create New...