Jump to content

Volvo Laplander Camper

Major
  • Posts

    505
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    85

Volvo Laplander Camper last won the day on September 26

Volvo Laplander Camper had the most liked content!

About Volvo Laplander Camper

Profile Information

  • Location
    Värnamo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Volvo Laplander Camper's Achievements

Member

Member (1/1)

611

Reputation

  1. Efter du kört runt motorn lossa slangen vid förgasaren och se om pumpen håller tryck det ska spruta rejält gör den inte det så är det oftast skit i någon av de två backventilerna i pumpen.
  2. Jo både däckrök och tvåhjulskörningar impar men det innebär en del extra mekande.
  3. You planing to change the block also? If it use in with seawatercooling beware for rust.
  4. Bilen borta så ingen nyta av större domkrafter. stor kraftig 500:- lyftalrik borta. Höglyft enbens den bästa domkraft jag ägt lyfter 3 ton ca 1meter pefekt var perfekt att sätta i dragkroken och frilyfta hela bakänden eller fram och frilyfta vid bladjäder/axel byten mm dessa ska ha varit använda vid rälsbyta av sj 2000:- noll sju noll 5512624 hämtning värnamo
  5. Jo, det är lite synd jag saknar den redan. Hoppas ägarna lägger upp sina äventyr, när de var här och hämtade sista lasset med delar så hade de redan varit ute på några turer med övernattningar så ännu så länge har allt gått problemfritt och de har börjat vänja sig vid bilen.
  6. Du får en kund till. Den som köpte alla drivaxlar ville också ha lager.
  7. Det är märkligt att svenska tankarna var så dåligt behandlade när de som gjordes samtidigt i ungern ser ut att ha varit helt förtennade eller doppade i bly totalt oförstörbara och man får slipa rent mycket om man vill svetsa om dem.
  8. Jag hade samtal med volvo förra våren faran och nackdelarna med att åka med kapade blad vilket tidigare krävdes för att väga ner tgb till lätt, skrev sen en begäran vilket de ordagrant godkände för tgb så man slipper plocka eller kapa bladfjädrar om man nu har 3 st bak. Vet att även fler sen fått ut samma intyg så detta är nu vedertaget. Vad gäller vikt finns några lösningar vid omregning- schablonen vikt för reservhjul är lägre än faktiskt vikt, vektyg räcker en hylsa och sen liten lätt kolvdomkraft. Har man bytt däck till dagens lättare så tjänar man kilo. Den bil jag regade hade orginal däck väldigt mycket inredning kvar dvs ingen husvagns utan tungt vanligt hus kök , kylskåp ugn mm så eftersom detta ej monterades ur så kompenserade jag med motstånd på soppamätaren och tjänade in ca 70kg.
  9. Jag regade om en förra året med husbilsinredning till lb och för passagerare slog bara på något kg så hade det blivit 3 passagerare.
  10. Ligger en ute på overlandsidorna såldes tidigare betydligt billigt från europa hamnade sen på bat , blev sen homestylad med textiler blommor och ommålad dörr och annonserades för : https://expeditionportal.com/overland-classifieds-volvo-c306-6x6-expedition-rig/
  11. Tulegatan du kanske får hjälpa till och meka i framtiden.
  12. Uppdatering: nu har den anlänt i Karlstad en tur på över 30 mil, de lade sig på bekväma 85km/h enl gps och de var förvånade att de 50 liter jag sa kommer räcka mer än väl också gjorde det och det mycket var kvar på mätaren.
  13. Bilen har körts härifrån idag, hela familjen fällde tårar även jag grät en del och höll på att göra det redan medans köparna var här, alla har minnen, frun tränade för bilkörkortet som 18 åring och alla barn har alltid haft den som lekplats på sommrarna. Ett billast med de mer bärbara delarna hämtades också, så rejäl uppröjning, nu återstår bara ett rejält släpkärre last med allt det tyngre sakerna, axlar, motorer, vxl, mm sen är garage och förråd tömda på c202 och indenor dieseldelar. Det är otroligt vad man kan samla på sig med åren som aldrig kommit till användning men kunde vara bra att ha.
  14. Ägt en tv 2-3 år på mitten av 90-tal men aldrig sedan. Sålde bilen pga av nerv/nackskadan som ger skakningar och man kan inte koncentrera sig när händerna inte lyder riktigt otroligt frusterande, man skakar rätt var det är som en gamal alkolist och verktyg går inte att hålla i , så troligen färdigskruvat för min del i alla fall inga större prodjekt som tar tid. Jag tog tillbaka annonsen när jag hade några bra dagar och vi tog upp båten sen efter några dagar säng med covid kom en rejäl nervdipp igen och då ringde jag en av intressent och bara skrev över den. Ångrade mig så klart dagen efter när det började vända igen , men gjort är gjort , dumt att sälja när allt var helt klart, jag hann knappt köra 100 mil i år. Det blir nog någon nyare bil till våren en sån man lämnar in och låter andra serva.
  15. En delbetalning har kommit in resten när de kör härifrån. 180 för allt men då är det ca 30tusen i lättsålda delar, så samma 150 som övriga fått för c202 i hyffsat körbart skick på blocket senaste året. Misstaget var väl att lägga den på husbilar på blocket : volvo övrigt annons så hade varit bättre. Mycket var så gott som nytt på bilen: topp, koppling, nybyggda axlar där det mesta var nytt även drevsatsen bak, däck ca 150 mil, stereo och allt invändigt i campern utrustning ej använt. Förutom c202 lösdelar åkte ett set axlar komplett med i riktigt bra skick genomgångna med det bästa jag hade liggande och en omgång lösa drivaxlar till en hel bil inkuderat knutar och lager. Tror de får ca 2-3 ton delar med sig även om de bara tar en extra motor och alla växelådsdelar.
×
×
  • Create New...