Jump to content

Tamaz

Major
  • Content Count

    478
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    33

Tamaz last won the day on February 16

Tamaz had the most liked content!

Community Reputation

641 Excellent

About Tamaz

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Hälsingland

Recent Profile Visitors

320 profile views
  1. FB blir bara värre och värre, deras affärsmodell går ju ut på att visa reklam och ha så många besökare som möjligt. Alltså tjänar de mer pengar ju fler minuter och scroll-meter de kan få dig som besökare att stanna för. För att det inte ska bli uppenbart hur mycket reklaminlägg som läggs in i ditt flöde så drygar de ut med dina vänners poster som du redan läst, som de vet att du ändå kommer scrolla förbi. Det är samma anledning till att det är nästan omöjligt att hitta tillbaka till ett specifikt gammalt inlägg, det är bättre för FB om du sitter och söker i en kvart än om du hittar det du är ute efter. Det enda FB är ganska bra på är att låta dig hitta relevanta grupper du söker efter, varje grupp blir ju ett till flöde du kan sitta och scrolla bort dig i. För att optimera för oss i forumet är det nog en bra idé att låta FB göra reklamen, och sen hänvisa hit för de faktiska svaren, så som du gör Hansen. För att återgå till trådämnet: Jag försökte vara snål och köpte en 164-pump till 11:an i tron om att jag kunde använda en avdragare och värme/kyla för att få över medbringaren. Det tyckte inte min biltemaavdragare så det blev en liten press från Jula, där sprack den ekonomiska delen, men å andra sidan har jag ju nu en liten press, och den kommer säkert till nytta fler gånger. Tack till forumet för tipset att kolla noga hur långt in medbringaren satt på originalpumpens axel innan man påbörjade bytet, det hade jag nog lätt missat i min iver att få prova nya leksaken i verkstan. Nu är det bara det jag fasat mest över kvar, att försöka få dit den nya pumpen och få allt tätt. Man är ju inte dum för att man gör fel, men man är dum om man gör samma misstag flera gånger, så jag beställde två extra set med packningar så jag kan ge det några försök.
  2. Beställde bromsdelar från paddock så de hinner skickas innan eventuell brexit. Blev en komplett uppsättning hjulcylindrar till 13-bilen och ett par set med backar.
  3. Bifogar bilden i forumet istället för de som inte har Facebook eller åtkomst till gruppen.
  4. https://www.blocket.se/gavleborg/16_00R24_385_95r_24_84432838.htm?ca=5&w=1 Riktigt billiga däck? Ingen aning om de passar några fordon som finns här på forumet. Från annonsen:
  5. https://www.blocket.se/gavleborg/Bombardier_Bombi_Trac_84366340.htm?ca=5&w=1 Bombardier Bombi trac från 1976 Bytt motor till en Volvo b21 med automatlåda Vinsch fram Led lampor både fram och bak Finns i Ljungdalen.
  6. Har du kollat på Letsencrypt? Det är gratis men vet inte hur det fungerar med webhotellet. En annan billig (gratis) väg att gå är att köra proxy via Cloudflare som då står för certifikatet som presenteras. Det senare kanske inte fungerar i kopplingen mot facebook, har inte testat nått sånt.
  7. Det som jag sett som en stor fördel med sodan är att den är löslig. Använder man det på förgasare eller liknande kan man då sköjla/tvätta/bada ur sodan från trånga skrymslen och vrår. Ingen risk för att ha glas eller sand kvar innuti nånstans. Nackdelen är som du säger wingflyer, att det inte är lika effektivt.
  8. Största nackdelen med direktdriven fläkt är ljudet. Dessutom är kylningsbehovet kopplat till motorvarvet en enkel men ibland ganska dålig match, inte minst under den kalla delen av året. Det är många som har konverterat till elfläkt, så jag är inte så orolig men tack för att du påpekade det om generatorn, det är något som behöver hållas koll på. Jag är inne på att montera en modern generator med inbyggd fläkt och laddregulator när jag ändå monterat bort allt runt omkring, då kan kabeldragningen ses över på samma gång.
  9. Då var det min tur... Den ***** vattenpumpen! Jag hoppas verkligen det är den. Den läcker kylarvatten längs remmarna, så bäst att börja riva. Vilket helvete det är att komma åt. Gott om plats vid själva pumpen, men man måste ju ha armar som en orangutang för att kunna nå upp dit underifrån. Nu när det är lite varmare väder så har jag påbörjat projektet att försöka byta pump. Bland de första stegen var att få generatorn ur vägen, innan jag lossat alla kablar och råkat kortsluta något kom jag på att det kan vara en bra idé att koppla från batteriet. Detta upptäckte jag när jag skulle öppna bakdörren. Ingen aning om hur det har gått till. Efter ganska mycket jobb så var vattenpumpen till slut lös, rätt geggigt, skruvarna till ventilkåpan gillar inte att hålla sig åtdragna, så efter ett tag läcker det alltid lite olja där igen. När jag ändå hade tömt all kylarvätska kunde det ju vara dags att montera elfläkten jag köpte för jag vet inte hur många år sedan nu, och det var kanske på tiden! Inte konstigt att det väsnades om den mekaniska. Är det normalt med en fjäder i kylarslangen mellan röret från botten på kylaren och röret som går in i pumpen? Nu saknar jag bara en verkstadspress för att komma vidare. Jag hade optimistiskt hoppats att en avdragare kunde dra av medbringaren, men det gick inte. När jag inte kom längre med vattenpumpen provade istället den billiga PWM-styrningen jag köpt till kylarfläkten och den verkar fungera bra i test. Nu är frågan hur avancerad temperaturstyrning man ska hitta på... Sen var det frågan om fläktkåpa eller inte. Har någon testat att bara sätta elfläkt direkt mot kylaren? Kyler det inte tillräckligt?
  10. Tamaz

    Tgb 1314

    Riktigt fint! Jag ser att du måste fylla på med plastmuggar också! Brytaren vid bakdörren, menar du den lilla lådan som manövreras av själva dörren i stil med "automatisk" belysning i en garderob? Jag har ingen aning själv, mest nyfiken på om jag tänker på rätt pryl.
  11. Tack. Det finns andra forum för sådant, låt oss återgå till terrängbilar.
  12. Idag är det snabbt, som det oftast är. Det var ibland som alltihopa segade ner något djävulskt. Som Kristaga säger så tog det ibland en halv minut från att man klickade till en ny sida laddades, vilket gjorde att det kunde ta flera minuter bara att navigera sig ner i forumshierarkin till den post man faktiskt ville läsa. Det har inte haft med klienterna (datorerna hemma) att göra, när man klickade stod webbläsaren bara still och "väntar svar från terrängbil.net" i vad som kändes som evigheter samtidigt som alla andra webbsidor fungerade som vanligt
  13. Inte idag men igår. Den lilla japanska traktorn jag använder att ploga med på gården har haft svårt att få upp tempen när det är kallt ute och jag misstänkte att det inte fanns någon termostat alls. Nu när det var lite varmare väder och plusgrader passade jag på att skruva lite. Udda storlekar på alla bultar, det mesta verkar vara 12mm, men jag är inte heller van att skruva japanskt. När alla kåpor var av passade jag på att montera en kontakt så det är enkelt att koppla på batteriladdaren i framtiden. Termostat fanns, men den var inte vacker. Tyckte den såg stängd ut när jag tog ur den, men vem vet? Låg temp på den, 76,5C känns lite svalt eller? Bytte till en ny 90C. Provkörde och det blev varmt och fint, men plötsligt stod det en stråle vatten ur kylaren. Jag som hade tänkt rulla ut och flytta snö. Tömde systemet och fick ur kylaren: Gick lös med brännaren och lödtenn, inte snyggt. Svårt att löda så tunt gods, värmen försvann snabbt ut i kylaren och luften, eller så blev det för varmt och metallen brann upp. Efter ett gäng försök kände jag att det får bära eller brista, jag kommer inte lyckas få det bättre. Till min förvåning verkar det hålla tätt! Ser bättre ut på temperaturmätaren nu. Tidigare låg nålen nästan konstant i botten för att ibland orka sig upp två fjuttiga sträck vilket inte kändes helt optimalt.
  14. Vad är det för material/märken du använder? Och inte minst, var köper du dessa? Blir ju sugen på att fortsätta själv när man ser det här.
×
×
  • Create New...