Jump to content

Tamaz

Major
  • Content Count

    526
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    42

Tamaz last won the day on June 2

Tamaz had the most liked content!

Community Reputation

739 Excellent

About Tamaz

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Hälsingland

Recent Profile Visitors

571 profile views
  1. @H.Hansen Trevlig tur! Postade du i fel tråd?
  2. Tack för länkarna. Jag har hört om airsoftkulor förut, och såna har jag ett antal kilo av hemma så det var ju lite frestande att testa innan jag såg videon. Jag har svårt att se vad skillnaden är egentligen, airsoftkulor finns dock i extremt olika densitet, alltså olika vikt fast samma dimension. Allt mellan 0,12g till 0,45g per kula (det finns tyngre med, men då är de inte längre av plast). Jag skulle tro att det kan finnas airsoftkulor som fungerar bra, men jag är inte så sugen på att experimentera utan tillgång till en däckmaskin för att enkelt byta. I vilket fall hittade jag ATB-kulor som första träffen på nätet när jag sökte på balanseringskulor. De hade en tabell över mängd utifrån däckdimension https://www.dackbalansering.se/wp-content/uploads/2017/12/ATB-Off-Road-SE.pdf För mina Cooper skulle det vara 200g: https://www.emrsales.se/e-shop/dackbalansering/200-gram/ Det kostar inte ens 300kr inkl. moms och frakt för fem påsar, knappast värt att experimentera med airsoftkulor. Frågan är om man har tålamod eller kan hitta nått bättre sätt än 1 och 1 för hand att få i dem via ventilen. Smidigt om inte annat till nästa gång, det är svårt att hitta verkstäder som kan balansera våra fälgar, så med kulorna kan vilken traktordäckkrängare som helst lösa det.
  3. Jag tror de tänker att vissa personer, typ de i riskgrupp, inte har möjlighet att besiktiga bilen men kanske ändå inte kan vara utan den. Men jag håller med, det är inte helt logiskt. Min ena släpkärra jag kommer behöva nu nån helg skulle fått körförbud nu 1/6 men nu kan jag ställa på den och köra ändå. ¯\_(ツ)_/¯
  4. Officiellt är ju det mesta stängt till den sista augusti, det är möjligt att det förlängs när det börjar närma sig.
  5. I och med Corona har det beslutats att besiktningsperioden för samtliga fordon förlängs. Datumen som anges som sista besiktningsdag för berörda fordon i appen eller på webben har inte uppdateras, man får helt enkelt räkna själv. "Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020. Undantaget gäller alla fordon som är besiktningspliktiga. Det gäller även firmabilar och bilar som används i yrkesmässig trafik." https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/forlangd-installelsetid-for-kontrollbesiktning/
  6. En annan fråga, är det 1 eller 2 ok fram?
  7. Var hittade du det om silikonkulorna? Det lät intressant, det borde ju även traktordäckskrängarna klara av. Är man riktigt pillig kanske de till och med går att peta in i efterhand via ventilen.
  8. 27cmstämmer nog bra. Jag mätte till 26cm på toppen av klackarna nu på nya däcken, kanske 28cm i botten (klackarna är ju lite konformade, så det blir bredare allteftersom däcket slits). Jag mätte dock på ovansidan så det blir nog aningen bredare när däcket pressas ut mot marken, och markant bredare när man kör med 0,5 bar däcktryck.
  9. Fotade på lunchen. 86cm höjd när det monterat på bilen. Räkna med +- kanske 0,5-1cm mätnogranhet. Utstick bak, jag har försökt fota så karossens utsida är precis i linje med kameran. Och fram: Om det sen är samma utstick på AT3 XLT vet vi ju inte, men man kan ju tycka att det bör vara ungefär samma, kanske något mindre om mönstret på däcksidan inte är lika extremt.
  10. Jag har mina på originalfälg. De skulle nog vara optimalt med en något bredare fälg för 315, men inte värt besväret anser jag.
  11. Yes det är 315/75 R16. Har haft Discoverer STT på 11:an i ett antal år nu, tycker de fungerar fint både på vägen och i skogen. De är dock fördjävulskt dåliga på vintern, men det är väl vad man kan förvänta sig. De blir som hockeypuckar med noll grepp. Fungerar okej i snön i skogen, men inte på vägen om det är isigt eller ens packad snö. Jag har löst det genom att slänga på snökedjorna när det är extremt. Har funderat på skruvdubb men det har inte blivit av att jag testat det. Det ska bli intressant att se om det är nån skillnad med de nya STT PRO. Jag ska försöka komma ihåg att mäta efter jobbet. Förresten, kan du inte ha samma profilbild som tidigare även på ditt nya konto? Då blir det lite lättare att känna igen dig.
  12. Jag glömde skriva att jag upptäckte att bulten i det högra växellådsfästet var helt lös så det glappade mellan örat och bussningen, drog åt den och om jag har riktig tur kanske det löst problemet med den ryckiga kopplingen. Jag tyckte inte jag kände av problemet så mycket, men det är svårt att avgöra om det bara beror på den stora viktskillnaden nu när skåpet inte sitter på.
  13. Dags för en uppdatering här. Gått nästan två år sedan köp. Mest har det skruvats med 11:an och 13-bilen har fått agera reservdelsbil. Men planen är att även 13-bilen ska bli ordentligt körbar någon gång, och med tiden har jag samlat på mig lite delar. Nu när det blev lite varmare ute så har jag kommit igång att faktiskt skruva också, det känns riktigt skönt då 13-bilen mest känts som ett jobbigt projekt som visade sig mycket större än tänkt. Efter att ha funderat ett tag på däckval till bilarna slutade det med nya Cooper STT PRO till 11:bilen, så tar jag de fem hjulen den har idag med gamla STT-mönstret och kompletterar de hjul med likadana däck som satt på 13-bilen. Totalt 5st nya däck till 11:an, och det lämnar 8st okej däck över till 13-bilen. Även om mönstret skiljer något är det fortfarande samma dimensioner, så det går att ta vilka hjul som helst om det skulle krisa. Många hjul och däck var det att skruva av och lasta. Dessutom fick jag göra det två gånger då han som först skulle hjälpa mig inte klarade av så stora hjul med sina maskiner. Däckverkstan jag vet kan hantera hjulen hälsade glatt att om jag köpt nya däck själv så kränger de inte om . Riktigt pissig attityd, jag kan tycka de borde ta bra betalt för jobbet istället, men det går tydligen för bra för vissa. Hittade en tredje verkstad som även fixar traktordäck. De kunde kränga på men saknade möjlighet att balansera, så jag får väl krypa till korset och åka till den dryga skitverkstan sen ändå när däcken inte längre är "nya". -.- En annan stor milstolpe var att jag till slut lyckades lyfta av ambulansskåpet. Jag hissade upp det i takstolarna i framkant, och använde mina egensvetsade stödben i bak. Nu gick det plötsligt att kommat åt saker på bilen! Då det var sånt kanonväder passade jag på att blåsa av den värsta leran från chassit. Utan skåpet gick bilen nu in i ladan, skönt att slippa skruva på gruset, det gick till och med att få in hela bilen så det går att stänga porten bakom! 11:an hade ett servo som läckte bromsvätska internt så jag stal ett från 13-bilen för att få 11:an körbar direkt. Nu har jag hunnit gå igenom det trasiga servot också. Geggigt värre. Demonterade allt, i servot var det inte bara bromsvätska utan även nån sorts gegga. Jag la alla lösa delar i diesel för att lösa upp det, och missade att det fans en packning inne i den ihopkrimpade kolven. Packningen svällde upp men efter att ha legat några månader till på arbetsbänken och vädrat hade den gått tillbaka och jag tror den kan täta igen, värt ett försök innan jag köper ett helt nytt servo för flera tusen. Gulmarkerat är packningen som måste ha läckt, och röda markeringen är packningen jag missade när jag la allt i diesel. Nya packning till vänster, gamla till höger, lite skillnad i centrumhålet. Eftersom hela servot var fullt med bromsvätska blev det att göra rent allt. Jag passade på att fixa utsidan också då det börjat rosta på undersidan. Efter dieselbad: När dieseln fick huset åka en vända i findisken också. Sen slipa och måla. Jag hade dåligt med färg hemma. Blev Biltemas metallgrund med zink applicerad med pensel, då det inte täckte helt fick det bli ett lager till efter bilden togs. Vi får se hur bra den här färgen håller utan något över. Många delar som ska pillas in igen, men det var inte så svårt. Jag glödgade och slängde kopparbrickorna i en bunke vatten i hopp om att de ska bli mjuka igen så de kan återanvändas, hade inga nya hemma i rätt dimensioner. Redo för montage i bil, blev inte så pjåkigt. Och på plats i 13-bil denna gång. Efter servot tog jag tag i kardanaxeln mellan FD-låda och främre bakaxel. Damasken hade gått på den innan köpet och jag hade en hemma, så redan för 1,5 år sedan rev jag ner den för att byta, när jag hade den nere kände jag att ena knutkorset var nästan helt stumt, så blev att ge sig på det med och där fastnade projektet i att jag saknade dorn att knacka ut de gamla lagren med. Dorn beställdes och kom efter några veckor, men inte fick jag tummen ur att göra klart mitt jobb för det, istället har jag svurit över kardanaxeln som legat ivägen på bänken i ett år. Det positiva är att jag hunnit skaffa en liten press under tiden, och det var inte alls dumt när nya nållagren skulle i. Monterade tillbaka den på bilen tillsammans med handbromstrumman så jag hade någon fungerande broms. En småsak jag stört mig på är att det nya tändningslåset som verkstan i Umeå monterade inte satt åt ordentligt i instrumentpanelen. Jag försökte först dra åt men det var omöjligt att komma åt att hålla emot muttern på insidan. För att lösa det slängde jag muttern från det gamla låset i micro-svarven där det konverterades till en lagom tjock distansbricka. Nu kan jag dra åt muttern på baksidan mot tändningslåshuset som man kommer åt att hålla i, med lagom mycket utstick på instrumentbrädan. Jag hade lite strul med några kablar som åkte av vid montage, fick strula lite med det innan det blev rätt och missade att fota resultatet. Jag vill ju gärna testa mitt nya servo, men innan det var nån idé att fylla på bromsvätska så behöver ett gäng hjulcylindrar bytas. Förarsidan var torr men inte så mycket kvar på backarna, den ena cylindern där hade redan bytts sen tidigare. Jag gjorde inget mer där för tillfället utan gick vidare till passagerarsidan där båda cylindrarna var slut. Rengjorde och monterade nya men sen gav jag upp för dagen, jag får ge mig på att få dit backarna efter att tätningsmassan härdat.
  14. Jag har då rullat igenom med mina 315mm (typ 12,5") breda cooperdäck. De är nån centimeter bredare än karossen, men det är inte själva slitbanan utan hjulsidorna som buktar ut. Dock inte bredare än bilen om man räknar med trälisterna. Hittills ingen som klagat på besiktningen. Tror det blir värre om man går upp till 14,5". En tum extra utstick kommer vara svårt för någon att "missa".
  15. Jag beställer nog till båda på en gång, så mycket lägre styckpris om man delar frakt och importavgifter på flera. Just nu lutar det mer åt Gabriel än Monroe, känns stabilare att borra upp metallhylsan något än att pressa ur hylsan helt och montera med gummit direkt, det blir ju svårt att få bra kompression på gummibussningen utan originalkonstruktionens koniska lösning. Om någon annan undrarså är det samma dämpare runt om även på 13-bilarna (jag kollade katalogen och det är samma reservdelsnr), jag var tvungen att sno en från 13-bilen då 11:an bestämt uppgraderat sig själv till luftfjädring. -.-
×
×
  • Create New...