Jump to content

Tamaz

Major
  • Content Count

    494
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    36

Tamaz last won the day on July 2

Tamaz had the most liked content!

Community Reputation

676 Excellent

About Tamaz

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Hälsingland

Recent Profile Visitors

392 profile views
  1. Jag har försökt fota men det är omöjligt att få det att synas på bild, men framhjulet på pasagerarsidan på min 11:a har gått och fått sig en hyffsat tydlig positiv camber. Det är nog inte många grader men ändå. Någon som vet vad som kan vara orsaken? Är det ett tecken på att lager börjar ge upp eller är dåligt spända? Jag kan ju inte tänka mig att hela axeln eller portalhuset skulle ha böjt sig.
  2. Jag slängde ihop denna förut, många säljare har (tidigare åtminstone) felaktigt trott att deras bilar är aluzink för att bakre panelerna och taket är av aluminium. På senare aluzinkmodeller flyttade man ramverket på bakdörren till innanför ytterplåten (grön cirkel), men det är inte konsekvent för alla aluzinkkarosser då det inte gjordes i början av produktionen. Aluzink är bara en sorts rostskydd för den vanliga plåten i karossen. Aluzinkbilarna är därför mindre rostbenägna men främst är de mycket mindre rostiga för att de fick en helt ny kaross runt 90-talet, så de är cirka 25 år nyare än originalkarosserna från -75.
  3. Två begagnade bakaxlar till Ltgb 912, Stabstgb 935, Startbil 953, Startbil 954 med flera. Passar även Raptgb 915 Sugga , dock har suggan en annan utväxling. Har två axlar samt en lös diffklump. Utväxlingen är 6:35 (5,83:1). 6000:- per axel. 2000:- för diffklumpen. Lösa drivaxlar 1000:-/st. finns 6st korta och 3st långa till framaxel samt en lång till bakaxel. Rund sak på sista bilden kostar 500:- TL11 TL12 TL22 TP21 terrängbil militär försvar https://www.blocket.se/gavleborg/Delar_till_Volvo_Ltgb_912_med_flera_86533643.htm?ca=5&w=1
  4. Hansen, du får ju dra ett tranellsläp (om det har maxvikt 750kg, vilket det blir automatiskt om det är obromsat) bakom din lastbil utan CE. EDIT: Det var inget, såg ditt inlägg om vilken släpkärra det var och att det inte rörde sig om maxvikt på bara 750kg.
  5. Johannes: I teorin ja, men som det är just nu är inte växelriktaren en hybrid (hybrid mellan nätansluten och ö-drift) så går strömmen till huset blir det heller ingen sol-el (för att inte riskera att backmata ut ström på elnätet där nån montör ska laga orsaken till strömbortfallet) men det kan komma att bytas till en sån i framtiden då det börjar komma fler och fler. Det ska installeras ett litet batteri i höst också, förhoppningen är att klara sommarmånaderna helt utan att köpa ström ens på nätterna. Vi har tyvärr ingen vedpanna utan lever på en markvärmepump. Bekvämare men inte lika smidigt om det blir strömlöst optimalt skulle vara att ha både och, men det finns det inte plats för. Är det kris kan vi elda i två braskaminer för att hålla värmen men jag skulle behöva någon lösning för att driva cirkulationspumpen så inte vattnet i radiatorrören riskerar att frysa där de ligger sämre isolerade.
  6. Inte terrängrelaterat, men idag har ändå ett stort gårdsprojekt driftsatts. Det ska bli spännande att se hur nära vi kan komma att på årsbasis producera lika mycket el som vi förbrukar. Den som tittar noga kan se hjulspår genom grushögen.
  7. Johannes, den tror jag redan att jag pillat på utan att det gett resultat, men jag ska dubbelkolla det igen. En annan fråga till forumets kunskapsbank: Batterierna har läckt lite syra när de låg på sidan, hur löser jag detta? Normalt när man toppar upp batterier är det ju bara vatten som försvunnit vid laddning, och endast rent batterivatten fylls på. Nu tänkte jag att jag helt enkelt får fylla på med lite färdigblandad syra eftersom det är blandningen i sig som runnit ut, men efter lite efterforskande så har jag konstaterat att syranivån i batteriet varierar med laddningsstatus. Är det någon idé att fylla på ny syra, eller ska jag bara fylla upp med vatten? Kan jag mäta syranivån i batterierna innan jag gör något för att hitta vilken koncentration som runnit ut, och på så sätt veta vad jag borde toppa upp med? Är det bara syra som runnit ut, eller något annat som är uppbundet i läsningen, så det egentligen inte går att återställa batterierna helt i vilket fall som helst? Just nu ligger båda batterierna på 12,8V i vilospänning, vill ladda så fort som möjligt men tänkte att det är dumt att göra innan jag toppat upp med vatten/syra.
  8. Om det är rätt lampor men du vill dubbelkolla är det kanske enklast att byta sida på lamporna, då vet du med säkerhet om det är lamporna som är problemet eller inte.
  9. Problemet med den sekundära bromskretsen och pedalen som gick i botten trotts påfylld behållare verkar ha löst sig av att bilen låg på sidan. Kanske inte det smidigaste sättet att lufta bromsarna? Inget ont som inte har nått gott med sig eller? Måste dock återställa givaren som mäter tryckskillnad mellan kretsarna för bromslampan lyser fortfarande konstant.
  10. Idag fick jag bilen körklar. Kopplade in motorstyrningen för elfläkten så jag kunde justera effekten, och kopplade allt bakom ett relä som slår på med tändningen. Tyvärr var ena bromsbehållaren magiskt tom efter att ha stått stilla i ladan, kunde inte se någon läcka så jag vet inte var det tagit vägen, men pedalen tog bara i botten. Nåja, glad att ha bilen ute ur ladan igen så drog jag iväg på en liten tur upp på favoritberget. Allt fungerade fint, tills jag var på väg ner och nån dum sten tog tag i ratten och vred styrningen upp mot bergssidan, vips var det väldigt snett, och efter en lång balanseringsakt la sig bilen på sidan. Smidigt att jag hade framrutan öppen så jag lätt kunde krypa ut. Ibland är man extra glad att man lagt tillbaka alla stroppar och shackel på sin plats, även om det var lite rörigt att hitta rätt bland allt som var i en enda röra i bilen. Trotts allt nöjd med att få nyttja vinschen i skarpt läge. Och skönt att jag inte bara hade den mekaniska på PTO, för motorn gick inte att köra i det här läget. Batterierna orkade otroligt nog winchandet och en del nötande med startmotorn efteråt. Det tog ett tag innan motorn gick att få runt, jag gissar på att det hamnade olja på lite olika ställen där det sen inte fick plats. Efter några minuter på rätt köl, när jag packat ihop allt i bilen igen så startade den och jag kunde rulla ner för berget och köra hem. Skadorna blev inte mycket värre än mest kosmetiskt. Nöjd ändå att det gick bra, inga personskador alls, och jag löste allt själv så jag kunde köra hem igen. Någon som sitter och trycker på lite nya paneler, rutor och nån burk färg?
  11. Monterade den sketna eftermarknadspumpen två gånger, men fick det aldrig tätt och jag gav upp. Eddie sålde mig en volvopump istället. Monterade den idag och det ser ut att ha lyckats på första försöket. Någon som känner till en firma som kan tänkas renovera den gamla pumpen? (är det ens värt det)? Elfläkten är också monterad på kylaren men har inte fixat någon styrning. Jag ska mäta hur mycket den drar, och hur mycket generatorn laddar. Blir kanske ett generatorbyte om det är snålt med ström över. Min är ju ingen radiobil så jag har ju bara den lilla 28A generatorn nu. Fick också tummen ur och anpassade SIARR-draget som av outgrundlig anledning hade fel bultmönster för att passa min 11:a. Första försöket på pinnsvets, så inte supervackert men de gamla hålen är borta. Imorgon blir det att fylla på glykol och koppla in kylfläkten så bilen blir körbar igen. Ska nog plocka av snökedjorna också, de gör inte mycket annat än påminner mig om hur länge bilen stått still.
  12. Jag gjorde det idag, i mitt fall underifrån. Vinklade pumpen så jag kunde få gäng på den övre skruven mot passagerarsidan (strunta i det lilla röret som ska in i pumpen där, det tar vi sen), sedan vred jag upp pumpen och bände lätt med ett järn/mejsel så jag fick gäng på den undre skruven. Efter det bände jag mer för att pressa upp pumpen mot toppen, och fick i den övre skruven mot förarsidan. Drog åt övre förarsidans skruv och den i botten, sen tog jag ur den övre skruven på passagerarsidan och tryckte dit det lilla röret som ska in i pumpen där och skruvade fast skruven. Jag kan också rekommendera originalpumpen från Volvo. Först provade jag med någon eftermarknadspump för 164 där jag flyttade över medbringaren, men det läckte överallt och jag fick det aldrig tätt trotts flera monteringsförsök. Nu med ny originalpump så blev det tätt på första försöket.
  13. Stort grattis! Nu är det bara en första och sista kontrollbesiktning kvar?
  14. Bandvagn 202 https://www.blocket.se/gavleborg/Bandvagn_202_85138715.htm
×
×
  • Create New...