Jump to content

Tamaz

Major
  • Content Count

    516
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    41

Tamaz last won the day on June 1

Tamaz had the most liked content!

Community Reputation

736 Excellent

About Tamaz

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Hälsingland

Recent Profile Visitors

533 profile views
  1. Yes det är 315/75 R16. Har haft Discoverer STT på 11:an i ett antal år nu, tycker de fungerar fint både på vägen och i skogen. De är dock fördjävulskt dåliga på vintern, men det är väl vad man kan förvänta sig. De blir som hockeypuckar med noll grepp. Fungerar okej i snön i skogen, men inte på vägen om det är isigt eller ens packad snö. Jag har löst det genom att slänga på snökedjorna när det är extremt. Har funderat på skruvdubb men det har inte blivit av att jag testat det. Det ska bli intressant att se om det är nån skillnad med de nya STT PRO. Jag ska försöka komma ihåg att mäta efter jobbet. Förresten, kan du inte ha samma profilbild som tidigare även på ditt nya konto? Då blir det lite lättare att känna igen dig.
  2. Jag glömde skriva att jag upptäckte att bulten i det högra växellådsfästet var helt lös så det glappade mellan örat och bussningen, drog åt den och om jag har riktig tur kanske det löst problemet med den ryckiga kopplingen. Jag tyckte inte jag kände av problemet så mycket, men det är svårt att avgöra om det bara beror på den stora viktskillnaden nu när skåpet inte sitter på.
  3. Dags för en uppdatering här. Gått nästan två år sedan köp. Mest har det skruvats med 11:an och 13-bilen har fått agera reservdelsbil. Men planen är att även 13-bilen ska bli ordentligt körbar någon gång, och med tiden har jag samlat på mig lite delar. Nu när det blev lite varmare ute så har jag kommit igång att faktiskt skruva också, det känns riktigt skönt då 13-bilen mest känts som ett jobbigt projekt som visade sig mycket större än tänkt. Efter att ha funderat ett tag på däckval till bilarna slutade det med nya Cooper STT PRO till 11:bilen, så tar jag de fem hjulen den har idag med gamla STT-mönstret och kompletterar de hjul med likadana däck som satt på 13-bilen. Totalt 5st nya däck till 11:an, och det lämnar 8st okej däck över till 13-bilen. Även om mönstret skiljer något är det fortfarande samma dimensioner, så det går att ta vilka hjul som helst om det skulle krisa. Många hjul och däck var det att skruva av och lasta. Dessutom fick jag göra det två gånger då han som först skulle hjälpa mig inte klarade av så stora hjul med sina maskiner. Däckverkstan jag vet kan hantera hjulen hälsade glatt att om jag köpt nya däck själv så kränger de inte om . Riktigt pissig attityd, jag kan tycka de borde ta bra betalt för jobbet istället, men det går tydligen för bra för vissa. Hittade en tredje verkstad som även fixar traktordäck. De kunde kränga på men saknade möjlighet att balansera, så jag får väl krypa till korset och åka till den dryga skitverkstan sen ändå när däcken inte längre är "nya". -.- En annan stor milstolpe var att jag till slut lyckades lyfta av ambulansskåpet. Jag hissade upp det i takstolarna i framkant, och använde mina egensvetsade stödben i bak. Nu gick det plötsligt att kommat åt saker på bilen! Då det var sånt kanonväder passade jag på att blåsa av den värsta leran från chassit. Utan skåpet gick bilen nu in i ladan, skönt att slippa skruva på gruset, det gick till och med att få in hela bilen så det går att stänga porten bakom! 11:an hade ett servo som läckte bromsvätska internt så jag stal ett från 13-bilen för att få 11:an körbar direkt. Nu har jag hunnit gå igenom det trasiga servot också. Geggigt värre. Demonterade allt, i servot var det inte bara bromsvätska utan även nån sorts gegga. Jag la alla lösa delar i diesel för att lösa upp det, och missade att det fans en packning inne i den ihopkrimpade kolven. Packningen svällde upp men efter att ha legat några månader till på arbetsbänken och vädrat hade den gått tillbaka och jag tror den kan täta igen, värt ett försök innan jag köper ett helt nytt servo för flera tusen. Gulmarkerat är packningen som måste ha läckt, och röda markeringen är packningen jag missade när jag la allt i diesel. Nya packning till vänster, gamla till höger, lite skillnad i centrumhålet. Eftersom hela servot var fullt med bromsvätska blev det att göra rent allt. Jag passade på att fixa utsidan också då det börjat rosta på undersidan. Efter dieselbad: När dieseln fick huset åka en vända i findisken också. Sen slipa och måla. Jag hade dåligt med färg hemma. Blev Biltemas metallgrund med zink applicerad med pensel, då det inte täckte helt fick det bli ett lager till efter bilden togs. Vi får se hur bra den här färgen håller utan något över. Många delar som ska pillas in igen, men det var inte så svårt. Jag glödgade och slängde kopparbrickorna i en bunke vatten i hopp om att de ska bli mjuka igen så de kan återanvändas, hade inga nya hemma i rätt dimensioner. Redo för montage i bil, blev inte så pjåkigt. Och på plats i 13-bil denna gång. Efter servot tog jag tag i kardanaxeln mellan FD-låda och främre bakaxel. Damasken hade gått på den innan köpet och jag hade en hemma, så redan för 1,5 år sedan rev jag ner den för att byta, när jag hade den nere kände jag att ena knutkorset var nästan helt stumt, så blev att ge sig på det med och där fastnade projektet i att jag saknade dorn att knacka ut de gamla lagren med. Dorn beställdes och kom efter några veckor, men inte fick jag tummen ur att göra klart mitt jobb för det, istället har jag svurit över kardanaxeln som legat ivägen på bänken i ett år. Det positiva är att jag hunnit skaffa en liten press under tiden, och det var inte alls dumt när nya nållagren skulle i. Monterade tillbaka den på bilen tillsammans med handbromstrumman så jag hade någon fungerande broms. En småsak jag stört mig på är att det nya tändningslåset som verkstan i Umeå monterade inte satt åt ordentligt i instrumentpanelen. Jag försökte först dra åt men det var omöjligt att komma åt att hålla emot muttern på insidan. För att lösa det slängde jag muttern från det gamla låset i micro-svarven där det konverterades till en lagom tjock distansbricka. Nu kan jag dra åt muttern på baksidan mot tändningslåshuset som man kommer åt att hålla i, med lagom mycket utstick på instrumentbrädan. Jag hade lite strul med några kablar som åkte av vid montage, fick strula lite med det innan det blev rätt och missade att fota resultatet. Jag vill ju gärna testa mitt nya servo, men innan det var nån idé att fylla på bromsvätska så behöver ett gäng hjulcylindrar bytas. Förarsidan var torr men inte så mycket kvar på backarna, den ena cylindern där hade redan bytts sen tidigare. Jag gjorde inget mer där för tillfället utan gick vidare till passagerarsidan där båda cylindrarna var slut. Rengjorde och monterade nya men sen gav jag upp för dagen, jag får ge mig på att få dit backarna efter att tätningsmassan härdat.
  4. Jag har då rullat igenom med mina 315mm (typ 12,5") breda cooperdäck. De är nån centimeter bredare än karossen, men det är inte själva slitbanan utan hjulsidorna som buktar ut. Dock inte bredare än bilen om man räknar med trälisterna. Hittills ingen som klagat på besiktningen. Tror det blir värre om man går upp till 14,5". En tum extra utstick kommer vara svårt för någon att "missa".
  5. Jag beställer nog till båda på en gång, så mycket lägre styckpris om man delar frakt och importavgifter på flera. Just nu lutar det mer åt Gabriel än Monroe, känns stabilare att borra upp metallhylsan något än att pressa ur hylsan helt och montera med gummit direkt, det blir ju svårt att få bra kompression på gummibussningen utan originalkonstruktionens koniska lösning. Om någon annan undrarså är det samma dämpare runt om även på 13-bilarna (jag kollade katalogen och det är samma reservdelsnr), jag var tvungen att sno en från 13-bilen då 11:an bestämt uppgraderat sig själv till luftfjädring. -.-
  6. My thoughts were like Frippes, in a boat you can optimize for a specific RPM, match "gearing" (with the prop size and angles) to run in that RPM-sweetspot almost all the time. A car would need power in a bigger range, and a TGB especcially would need some at low RPM to handle offrading at low speeds. Having more consistant power over a bigger range of RPM usually cuts of the spike, bringing the "max hp" down a bit. Just looking at a top HP number does not say much about the engine caracteristics. I'm not saying it has to be a bad idea, just get some propper info of the engine caracteristics. Best would be a HP/Torque graph over the whole RPM range. TL:DR You need more information on the engine specs before moving on. Getting 50 more HP is not gonna do you any good in a TGB if that extra power comes at say 4-5000 RPM. Even more so, getting to that extra power at high RPM probably traded of some at lower RPM, and worst case you actually get less power in the range most used in a TGB.
  7. Väcker liv i den här gamla tråden. Är det samma modell av dämpare bak på 13-bilarna också? Jag förbereder mig för ett byte av dämpare på mina bilar. Gabriel eller Monroe? Några åsikter där? Hansen Racing säljer Gabriels för 935kr/st. I USA går de för ~30 USD. Ska jag byta på båda bilarna kostar det 6600kr totalt med frakt, tull och moms för 10st om jag beställer från staterna istället.
  8. Riktigt snyggt Einhead! Själv gjorde jag bort mig, slängde ett gäng delar i dieselbad då de var så ingrodda med skit, och visst blev de rena men denna del: Innehöll visst en packning inne i den ihopcrimpade kolven ovanför fjädern. Nu är den svullen som om den stuckits av ett bi. Är det någon som vet om det går att få tag i en ny kolv, eller har tips på om det går att byta/rädda göra något vettigt med det jag nu har?
  9. Scania har lagt upp lite gamla härliga arkivfilmer på tuben, i en om utvecklingen av deras V8:a fastnade den här spännande bärgaren på bild när de testkörde i stadstrafik. Länk till 7:26 in i klippet. Den dyker upp efter svängen.
  10. Jag har funderat på det. Det är sällan man åker långt med bilarna (då det är hemskt dålig komfort i högre fart). En elmotors enorma vrid från start skulle dessutom vara perfekt i terrängen. Det gäller dock att få till bra regenerativ bromsning om man ska få bra köregenskaper i terräng, att vara utan ordentlig motorbroms skulle inte vara bra. Eftersom de flesta körningar är korta, och det inte borde gå åt speciellt mycket energi i terrängens lågfart skulle egentligen en elkonvertering kunna passa riktigt bra utan att behöva ett enormt batteripack.
  11. Så får man ju inte göra! Regeln säger väl att man bara får köpa lika stora eller större än vad som redan sitter på.
  12. Johannes Yes its strange, but there's not a lot of serious issues i can think of that would be "hidden" from a buyer solely by removing the prop shaft. What comes to mind is: Problems disengaging FWD - A common problem. It's usually vacuum related as the diaphragm or other rubber parts fail and cause leaks with age, usually an easy fix when located. Less common and a bit more expensive are a worn out engagement coupling. Vibrations at higher speeds from an unbalanced prop shaft - Could be as easy as an improper assembly of the driveshaft, worst case needing a total prop shaft replacement. Problems with the front diff - Most common would be worn gears that only show signs of problems when under load, could be a bit more expensive to fix. Less common would be a larger diff or portal drive line failure, but then driveshafts or diff gears would also need to be disassembled to hide the problem. Easy enough to spot, just check for the diff input flange spinning/not spinning when expected. If you have any knowledge about the cars and some mechanical skills you would be able to test/check all the important stuff on site, especially if the prop shaft is re attached at that point. If you want to be a bit more safe lower your price by €500 or there about and most of the common problems would be covered (as in cost for new parts).
  13. Gammal tråd men fler kanske hittar hit i framtiden. Jag hade problem med att bromsvätskan läckte inne i servot vilket startade en lätt renovering. Jag hittade ett New Old Stock reparationskit (LK11066) på nätet och i det fick jag med den här fina manualen.
  14. View File Lockheed brake servo overhaul instructions Jag fick den här fina dokumentationen med ett original Lockheed Servo Repair Kit (LK11066) som såldes som new old stock. Jag har tidigare letat på nätet men inte hittat så här detaljerad dokumentation över hur man gör underhåll på servot så jag tänkte det borde vara bra att dela med mig. Submitter Tamaz Submitted 03/10/2020 Category Volvo TGB 11/12/13/20
  15. Version 1.0.0

    14 downloads

    Fick den här fina dokumentationen med ett original Lockheed Servo Repair Kit (LK11066) som såldes som new old stock. Jag har tidigare letat på nätet men inte hittat så här detaljerad dokumentation så jag tänkte det borde vara bra att dela med mig.
×
×
  • Create New...