Gå till innehåll

Tamaz

Major
  • Innehålls Antal

    462
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    31

Tamaz senast vann den dag 9 Januari

Tamaz hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

597 Excellent

Om Tamaz

  • Placering
    Member

Profile Information

  • Hemort
    Hälsingland

Senaste besökare till profilen

246 profilvisningar
  1. Tamaz

    Hemsidan seg?

    Det är för att sidan inte kör HTTPS med SSL-kryptering.
  2. Tamaz

    Hemsidan seg?

    Lyfter denna tråd. Nu är det lika segt igen efter inte så många dagar. @wingflyer Vet du vad webhotellet hittade sist när de löste problemet? Förutsatt att de tittade efter och inte bara testade "lösa" det med en omstart. Är det något med forumet som inte fungerar och äter alla resurser eller är det någon annan webhotellsgäst som vi delar server/resurser med?
  3. Tamaz

    Hemsidan seg?

    Idag är det extremt mycket bättre respons, endast sidor med bilder tar lite längre tid att ladda, ungefär vad man kan förvänta sig. Tack Wingflyer för att du kontaktade webhotellet.
  4. På senare tid tycker jag forumet blivit riktigt långsamt. Som nu strax före nio på en söndag, det borde inte vara så hög belastning (?) och det tar konsekvent runt tio sekunder från att man klickar på en länk tills den nya forumsidan laddas. Är det något som förändrats på serversidan?
  5. Jonas, så länge ärendet är aktivt så spelar inte utgångstiden någon roll. Det är nog bara om du inte inkommer med några uppgifter och ärendet ligger och väntar på dig för länge som det kan stängas. Kolla mitt ärende, det tog nästan ett år.
  6. Jag tjafsade ett bra tag som går att läsa tidigare i tråden. Släpet finns inte med i några register någonstans. Min metod var att alltid hålla trevlig ton, ringa handläggaren ofta (typ 2-3ggr per vecka) och fråga om status och vad mer jag kunde göra. Varje gång de gav mig en uppgift att gå på så la jag ett hyfsat försök att hitta något, och rapporterade sedan tillbaka vad jag gjort, hur långt jag kom i sökandet, och att ingen information gått att hitta. Detta fick jag från min handläggare under ärendets gång: Jag och mina kollegor har nu pratat om ditt ärende och kommit fram till följande: Börja med att vända dig till riksarkivet, landsarkivet och det militära arkivet och se om du kan få tag på handlingar som identifierar fordonet därifrån. Om handlingar fortfarande inte går att få tag på så får du inkomma till oss med en skrivelse där du uppger om vilka åtgärder du vidtagit och vilken efterforskning som gjorts gällande fordonets identitet och så får vi på ursprungskontrollen fatta ett beslut utifrån din skrivelse. Jag fick ett utlåtande från MFHF där deras "besiktningsman" styrkte att släpet hade sitt ursprung från civilförsvarsstyrelsen och var i originalskick. Det är möjligt att detta var "utvägen" för transportstyrelsen som då hade något (läs: vad som helst) att kunna motivera sitt beslut med och bli av med mig. Släpen tillverkades åt och användes av CivilFörsvarsStyrelsen, vilket går att utläsa från ID-skylten med CFS-nummer. Vad jag kan söka mig fram till existerar inget som heter Civilförsvarsföreningen, däremot finns föreningar på olika orter som heter "Ortnamns Civilförsvarsförening" som verkar ingå i Civilförsvarsförbundet. Civilförsvarsförbundet är i sin tur en egen organisation som funnits sedan 1937, parallellt med Civilförsvarsstyrelsen, och är uppenbart inte samma organisation. Civilförsvarsstyrelsen var en nationell myndighet som startades 1944 och lades ner 1986. 1986 fick Statens räddningsverk ta över de viktigaste funktionerna. Statens räddningsverk lades i sin tur ner 2008 och ersattes av MSB. Några register från Civilförsvarsstyrelsens tid över inventarier med hänvisning till CFS-nummer existerar inte någonstans vad jag kunnat hitta. Jonas, jag skickar ett PM med mitt ärendenummer för ursprungskontrollen, så kan du försöka hänvisa till det om du vill.
  7. Skillnaden verkar vara att före 45 krävs bara ett synintyg och en hälsodeklaration. Efter 45 krävs ett riktigt läkarintyg när man förnyar. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/forlangning-av-hogre-behorigheter/
  8. Tamaz

    Vad har ni gjort idag då?

    Vi får hoppas att Svana själv står med på listan, så han inte snopet står kvar med det onödiga när tjejjen åker iväg med bilen.
  9. Tamaz

    MQM s TGB 11 projekt

    Ska bli intressant att höra vad du tycker om resultatet. Har du planerat någon provtur? Jag tror du kommer märka stor skillnad. Jag har också funderat på gummimatta där bak men jag har insett att jag aldrig kommer få in eller ut något tungt ur bakluckan då. Det är på tok för högt för att kunna lyfta tunga saker så jag är beroende av att kunna dra ut och skjuta in längs golvet vilket en gummimatta skulle sätta stopp för. Något borde man ha som täcker skruvskallarna och bårögglorna, och då kan man lika gärna ha lite dämpmatta under också. Någon hårdplast i stil med den i ett pickup-flak skulle nog passa bra, men har ingen aning om var man skulle hitta något sånt som passar. Jag är också nyfiken på vad det är för produkter du valt, och var du beställt/handlat. Man blir ju lite sugen att jobba vidare med sin egen bil när man ser det här. Keep up the good work!
  10. Tamaz

    Missljud i drivlinan

    Jag är vek, så det mesta ligger, nästan ordagrant, på is nu under vintern. Har ingenstans att hålla på med bilen där det är eller går att få varmt.
  11. Tänkte uppdatera denna tråd med min egen lösning om någon annan letar.
  12. Tamaz

    Min egna c303!

    Jag har samlat på mig ett helt gäng snökedjor och nu i mellandagarna kom jag till skott att försöka göra något av allt. Eftersom nya däcken är bredare än original når inte kedjorna runt, så planen var att skarva med en extra kedja. Först var tanken att använda de reparationslänkarna som finns med från försvaret, men efter att ha tittat en gång till insåg jag att alla specialdelar för skarven bara sitter i ena änden, och jag kunde då bara kapa av lagom längd och montera med dubbel skarv. För att inte riskera att göra kedjeskarven för kort var jag försiktig med att kapa för mycket, och tog några länkar i taget tills det blev lagom längd. Första skarvbiten tog nog dubbelt så lång tid som de resterande tre. Färdig skarvbit: Monterat på hjulet: Tog en liten runda på gården och efterspännde sedan. Efter det provade vi lite bergsklättring på ett av våra skogsskiften. Hade rekat och hittat "vägen" på en promenad tidigare i höstas. Vi kom båda upp och ner igen utan problem. Efter två turer upp och ner så hade en mittenlänk hoppat ur (de som ser ut lite som ett T). Vi får se om det behöver tas bort någon länk till för att bli tight nog. Det var inte mycket plats bak mellan kedja och stötdämpare, men det är ju bara "skyddsröret" över dämparen, så inte hela världen om det tar emot så länge det bara är lite.
  13. Tamaz

    Missljud i drivlinan

    Hej, HRJ. Hittade inget uppenbart och har inte haft tid att leta vidare än, så nej, jag hittade inte var ljudet kom från tyvärr.
  14. Tamaz

    Nøkkelring C300-serien

    I will get the prices done today. - för tre timmar sedan av trådskaparen på FB.
  15. Juste, nu när du säger det har jag ju sett en massa bilder på hytter med batteriklisterlappen där vid wirehandtaget.
×