Gå till innehåll

Tamaz

Major
  • Innehålls Antal

    589
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    59

Tamaz senast vann den dag 19 April

Tamaz hade det mest gillade innehållet!

Om Tamaz

Profile Information

  • Hemort
    Hälsingland

Senaste besökare till profilen

1 648 profilvisningar

Tamaz's Achievements

Member

Member (1/1)

848

Anseende bland gemenskapen

  1. Jag är redo att ta över driften av hela forumet och stå för alla kostnader, åtminstone som ett första steg. Det mest kritiska nu är att få ner våra höga driftkostnader och göra lite grundläggande underhåll. Det finns alternativa sätt som jag också kollat på, ett exempel är att lägga ut driften till IPS som faktiskt tar ett helhetsansvar med hosting, uppdatering av forummjukvaran och support, men det finns andra risker med det, som att driftkostnaden ökar igen, och att ingen vet hur mycket de höjer priserna över tid om vi väljer den vägen, eller hur "fast" vi då är där. För transparens: Min plan just nu, om Hansen är på, är att jag får ta över nuvarande avtal mot Crystone och IPS så jag får framtida fakturor, och så jag kan kontakta dem som kund och få deras hjälp med konton och åtkomst som krävs för att påbörja en migrering till min egen server. Jag har rekryterat hjälp från några vänner som är proffs på detta då det är i utkanten av min egen expertis, så jag känner mig trygg med att det blir bra och går säkert. Syftet med att migrera är både att få kontroll på tekniken kring forumet så vi vet hur man flyttar till annan hosting och får faktiska valmöjligheter, men också för att direkt minska våra driftkostnader så mycket som möjligt och få lite andrum så vi kan titta på alterantiv och i lugn och ro ta beslut om vad vi tror är bästa vägen frammåt. När vi migrerat till min server, som är gratis, borde bara domännamnet och IPS-forumkostnaderna kvarstå, vilket borde vara runt 250kr resp 150$ per år, så vi borde kunna hamna på runt 2000kr totalt/år vilket är mycket mer hanterbart än det vi har nu.
  2. Om backljuset inte fungerar så är ett ganska vanligt fel den lilla fjädern som sitter i fördelningslådan och ska jorda via växellänkaget när backen läggs i, så kolla om reläet ens får styrsignal.
  3. Jag hade bara kört några km efter tankning, det är möjligt att den kunde legat på den lägre nivån en längre tid efter urvarvningen, förgasarna töms ju aldrig helt vid körning, utan den 100% bensin som var där sen innan blandas ju sakta ut med etanolblandningen från tanken. Etanolprocentsatsen in i motorn ökar ju mot 10% över tid. Ett annat alternativ hade varit att pilla ur pluggarna i förgasarna så de faktiskt blev helt tomma och kunde fyllas upp direkt med tankens blandning.
  4. Cirka en tredjedels tank 98 och 4,2L e85. Nålen låg i botten på mätaren, tankade i 19L 98 som jag trodde skulle ta mig till en kvarts tank, men mätaren låg lite över det så jag gissar att det var runt 5-10L kvar på "Reserven" i tanken trotts att mätaren visade noll. slog i 4,2L e85. Ungefärlig uträkning: 4,2L e85: 4,2 * 0,85 = 3,57L Etanol. Säg 30L i tanken sen innan, det ger ny 34,2L med e85:an också. 3,57L etanol delat på totalen 34,2 ger lite drygt 10% etanolblandning. 10% var lite mindre än jag hade som mål, (siktade på 14-15%, ren gissning utifrån att någon annan på ett nätforum blandat närmare 30% etanol och sänkt CO med fem procentenheter i sin gamla volvo, jag behövde bara komma ner en dryg procentenhet från mina 5,6 så jag tänkte att hälften av det han körde borde räcka för mig med marginal. Väl på provningen hade jag fått vänta lite på tid att få kolla CO så bilen startades från avstängd och direkt på tomgång la den sig på 5,3%. Jag frågade om jag fick testa varva ur den, de plockade ur stickan och jag varvade till, efter det kröp den upp och men stannade rätt stabilt runt 3,2-3,5 länge nog (åtminstone en 5-10s utan att öka mer) för att de skulle tycka det var ok som resultat och proben åkte ur.
  5. Kul att jag inte uppdaterat här sen senaste besiktning tydligen. Idag gick den igenom på efterkontroll, Fick nedslag på CO igen, var ännu högre den här gången, över 6, och LED-lyktinsatserna jag hade satt in var inte godkända, även om besiktningsmannen tyckte de var häftiga. Rengjorde förgasare och fördelare, justerade elektrodavstånd och tändning, bytte luftfilter och gjorde oljeservice. Det blev inte mycket bätte, 5,6. Beställde då verktyg för att justera förgasarna, men de gick inte att gänga i för det var så mycket korrosion i botten av förgasarhusen. Insåg att jag skulle behöva riva ur förgasarna helt om jag skulle komma åt att göra rent och det var inget jag orkade nu, så jag tog till fulknepet och slog i ett par liter e85 på macken. Med gamla kassa H4-insatser återigen i rullade jag in och fick ett CO på 3,4. Jag är rädd att förgasarna behöver renoveras ordentligt och att det höga CO beror på att nål och munstycke är slitet så de behöver bytas, men det får göras när jag hittat en CO-mätare så det går hjälpligt att justera in från grund. Om ingen nitisk polis ger mig en flygande så slipper jag besiktning mer på 11:an. Nu blir det att lägga om fokus till 13-bilen till 2024, så den också kan klara sin sista kontroll.
  6. Nästan tre år sen sist, inte ens någon som uppmärksammade 10-årsjubileet! Är det samma status fortfarande på bilen Svana?
  7. Locket är av plast och sitter med "hullingar" så det finns helt klart risk att det går sönder om det är gammalt, bara en varning att det finns risk att bilen blir stående om du har otur. https://www.tatanka.nu/product/propp-flottorhus
  8. Nice! Looking forward to see the progress. Wouter, would you mind uploading the pictures directly to the forum instead of the links? Way to many cool threads gets old where all links to the pictures are dead.
  9. Tamaz

    Slanglöst

    Även om slangen läcker lite så ska ju däcket normalt vara tätt mot fälgen också. Enda nackdelen jag hört med slang är att man vid lågt tryck kan riskera att rotera fälgen i däcket (vet inte om det är speciellt troligt) men då skulle du slita av ventilen på slangen och få punka. Annars är det väl bara en fördel då slangen har en chans att rädda dig om däcket släpper lite från fälgen nån sekund i terrängen vid lågt däcktryck.
  10. @H.Hansen Om du menar plst/bakelitsaken som den stora bälgen sitter över så tar du först av bälgen och sen kan du komma åt att dra ut det här clipet. Den stora fjädern bakom som ska pressa tillbaka allt gör att det ligger i spänn så du kan behöva trycka in plasttallriken lite för att kunna få ur clipet.
  11. I'm happy I could help, and that it was in time to save you some work/money. I saw this thread and took a look in my local archive of saved manuals and found it. I couldn't find it here in the terrangbil.net library so i uploaded it yesterday. I'm not sure where i got it from initially, most of what i have locally is downloaded from here in the first place.
  12. Hi! I managed to find this, is it the same one as you are currently working on?
  13. Visa fil M7776-002090 - Grupp 9 Övrig utrustning 11/13/20 Reservdelskatalog - Grupp 9 Övrig utrustning Inlämnare Tamaz Inskickat 2022-03-21 Kategori Volvo TGB 11/12/13/20  
  14. Version 1.0.0

    60 nedladdningar

    11/13/20 Reservdelskatalog - Grupp 9 Övrig utrustning
  15. Kontaktorer och fjärr skulle jag nog kolla efter 24V-prylar. Dels kommer spolen i kontaktorn gå lite onödigt varm, men 24V kommer också ge mer gnistbildning så livslängden på 12V-kontaktor kan vara lite sämre, med det sagt är det inte nödvändigtvis någon skillnad alls. Fjärrens elektronik i mottagaren kan brinna upp av 24V om den inte är gjord för att klara av sån spänning.
×
×
  • Skapa nytt...