Gå till innehåll

Vilken termokontakt ska man ha?


Jonsson

Rekommendera Poster

Hysteres?

= betyder i detta sammanhanget antal grader (tid)  mellan till och frånslag :)

 Låg hysteres = till och från slag ofta. Högre hysteres= längre mellanrum mellan varje till / från slag.

 

 Man vill helst att fläkten skall starta vid tex 93 grader och gå nån minut till 83 grader och sedan vara avslagen en längre stund.

 

Om hysteresen är lägre, kanske fläkten startar vid 87 grader och slår av vid 86 grader. Blir ett jäkla massa till och från slag i minuten..

 Till och frånslag oftare än nödvändigt skapar bara stress för öronen och mer slitage på fläktmotor relä mm..

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

85 grader funkar bra för mig.

Försök hitta en termogivare med ca 7-10 graders hysteres. Då kommer fläkten att gå längre stunder.

 

Var har du monterat in givarn?

 

Jag har min långt framme bakom slangen som går upp till batterit.

Tror att min givare var typ 87 grader. Men den startar för sent...

 

Kan någon säga vid vilka grader fläkten startar för er andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du monterat in givarn?

 

Jag har min långt framme bakom slangen som går upp till batterit.

Tror att min givare var typ 87 grader. Men den startar för sent...

 

Kan någon säga vid vilka grader fläkten startar för er andra?

 

Enligt orginalmätaren startar den för sent, är du säker på att den hinner gå så varm?

 Vet på polarens bil, att mätaren visar mer innan fläkten drar igång, men det är mycket temp kvar innan verkliga kokpunkten har nåtts.

 

 Vi har testat att medvetet kokat maskin, och sen startat fläkten.. det är imponerande hur snabbt mätaren sjunker och motorn kyls ned när fläkten väl startat, cirka 2 sekunder så har du normal drift temp igen!!! (enligt både orginal och extern mätare) :P

 

Det måste ju vara bra kapacitet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag borde testa mäta med någon slags extern mätare... men med vad... och hur?

När jag försöker uppskatta mellan skalan 90 och 120 grader på mätarn så tror jag att jag är på ca 98-100 grader enligt mätarn innan fläkten startar.

Troligen för vattnet hinner bli varmare där givaren sitter, alltså på toppen, än där du har termokontakten på tex en slang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men borde fläkten starta tidigare då? givarn sitter ju bak på toppen och den är ju säkert varmare än termogivarn som jag har placerat nära kylarn, bakom slangen som går upp till värmepaketet.

Borde jag pröva ännu kallare gradtal på termokontakten, eller tror ni att det bara är tuta å köra? Med original fläkten så har jag alltid haft mätarn på 90 grader jämt. men det är ju såklart svårt å få med en termokontakt..

Men borde man låta vattnet i toppen bli typ 100grader?

 

Hur mätte ni när ni test "kokade" ? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du monterat in givarn?

 

Jag har min långt framme bakom slangen som går upp till batterit.

Tror att min givare var typ 87 grader. Men den startar för sent...

 

Kan någon säga vid vilka grader fläkten startar för er andra?

 

På returslangen och 85 graders kontakt.

Har du monterat kontakten på tilloppet eller returen?

 

100 grader i ett trycksatt system är inga problem alls. Tror du måpste upp i runt 120 grader innan det kokar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag har svetsat fast en m22 mutter på röret som går längs ramen. närmast kylarn 2-3cm från rörstumpen som slangen upp till värmepaketet sitter på.

Jo, jag vet om att det ska va ca 120 grader innan den kokar.. men eftersom dom är tänkta att gå på 90 grader från fabrik så tänkte jag att man kanske borde följa det...

En motor som går med hög arbetstemp så slits mindre + att den förbränner bättre. Mycket jänkar v8or kör med mycket höga arbetstemperaturer, många som har 2 kylfläktar så startar andra fläkten först vid 117 grader.

 

Om jag inte minns fel så har jag 85 grader också.

 

Men du har kört med det nu och det har fungerat bra?

 

Kanske jag nojjar för mycket... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag har svetsat fast en m22 mutter på röret som går längs ramen. närmast kylarn 2-3cm från rörstumpen som slangen upp till värmepaketet sitter på.

Jo, jag vet om att det ska va ca 120 grader innan den kokar.. men eftersom dom är tänkta att gå på 90 grader från fabrik så tänkte jag att man kanske borde följa det...

En motor som går med hög arbetstemp så slits mindre + att den förbränner bättre. Mycket jänkar v8or kör med mycket höga arbetstemperaturer, många som har 2 kylfläktar så startar andra fläkten först vid 117 grader.

 

Om jag inte minns fel så har jag 85 grader också.

 

Men du har kört med det nu och det har fungerat bra?

 

Kanske jag nojjar för mycket... :)

 

Här ser jag nog ett problem..

 

 Att du sytt dit en utanpåliggande infästning av din kontakt, gör att hela detta ämnet, alltså röret, måste få upp vattnets temperatur.

 Nu är det inget tjockt gods, MEN det blir ändå en viss fördröjning från tiden då vattnet nått en temperatur och röret med kontakten också når samma temperatur.

 

 Därför en fråga, har du borrat hål i röret så givaren får kontakt med kyarvattnet?

 

  Det måste du ha. Givaren skall mäta vätskans temperatur, inte rörets temp.

 

 Okej? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska dessutom inte bara vara ett hål utan givaren ska sticka ner lite i flödet för att bli så snabb som möjligt.

 

Motorn ligger väl inte konstant på 100 gader? korta perioder spelar ingen som helst roll enl min mening.

 

Nuförtiden har jag givaren i botten på kylaren men det fungerade helt ok när jag hade en mutter svetsad på nedre kylarör.

 

Har du kopplat en 3-läges brytare till fläkten? på-av-auto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att jag har borrat hål :D  Men kontakten sticker inte ner i flödet... Alltså ner inuti röret men den är ju några mm från. Och vatten leder ju temperatur så bra så den några mm stäckan kan inte fördröja..

Jo brytare har jag såklart, så ja kan tvångsköra om man sliter av nån kabel eller om termokontakten pajjar.

Nej inte konstant på 100 grader, den går ju ner till ca 92 sen slår fläkten av, så jag antar att det bara är att tuta å köra. :)
 Tusen tack för tips och svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra :)

 

Kylsystemet på en bil är kanske såpass trögt att det inte spelar någon roll om givaren sitter i flödet eller inte, men lite snabbare påverkan blir det ju om givaren sitter direkt i flödet.

 

Är drifttekniker till vardags och på värmekretsar och i synnerhet varmvattenkretsar duger det inte med givare som inte sticker ner i flödet och anliggningsgivare går inte att reglera på alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...