Einhead Postad 10 November , 2014 Rapport Share Postad 10 November , 2014 Är det någon som vet var man kan få tag på data/specifikation, manualer och annat till gasturbinmotorn som en gång satt i Stridsvagn S? Man kan ju hitta dessa på Blocket någon gång i bland.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 November , 2014 Rapport Share Postad 10 November , 2014 Du menar Boeing 502/T50? Det var väl en ganska vanlig gasturbin, borde tämligen vara ganska enkelt att hitta info. Kolla ebay för olika länder efter manualer tex. Var det någon särskilt typ av information du söker eller en mer allmän? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
janper Postad 10 November , 2014 Rapport Share Postad 10 November , 2014 Jag tror det satt en CAT GT 553 i S-vagnen. Här finnes de som har svar på dina frågor. http://www.foreningen-stridsvagns.se/news.php MVH JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 November , 2014 Rapport Share Postad 10 November , 2014 Kollade lite djupare i varianterna och fann denna:http://www.ointres.se/strv_103.htm Strv 103A (1968)Boeing 502 10MA 300 hkStrv 103B (1972)Caterpillar 553 490 hkStrv 103C (1986) Boeing 553 490 hk (modifierad) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 10 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2014 Som "food for thought mest".. man är ju lite yrkesskadad som flygtekniker... klart man undrar vad det var man stoppade i och hur den var specificerad för att dra en stridsvagn.. Vridmoment, varvtalsområde, vridmomentkurva på det, accepterbara bränslen, maxtemp, avgastemp, ITT marginaler och bränsleförbrukning.. Tillsynsintervall, hur många extra hjälpapparater kan den hantera (generator, hydraulpumpar etc.) och reservdelstillgång/priser.. the usual suspects.. typ.. Är det någon som kommer ihåg i viken tidning det publicerades en artikel för några år sedan, om ett gäng galningar i norrland som stoppade i en gasturbin från en helikopter i en snöskoter.. gick visst undan utav bara helvete... De hade klurat ut en riktigt smart lösning med hydrauldrift.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 November , 2014 Rapport Share Postad 10 November , 2014 Låter spännande Kanske värt att poängtera är att 103an hade även en "hjälpmotor" som den delade arbetsbördan med. Hydrauldrift? Är inte det stora förluster i ett sånt system vid höga hastigheter? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 10 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2014 Jag antar att det är flödena för hydrauloljan du tänkter på.. tja.. det beror nog rätt mycket på själva utförandet.. antal rörkrökar/vinklar, längder på slangar och rör etc.. Norrlandsgrabbarna hade klurat ut det riktigt bra.. de hade visst anpassat hydrauldriften så att man hade en liten last på gasturbinen när man inte hade körläge samt arragerat själva driften snyggt.. samt hade en FET kylare för oljan... vid första provrundan brände visst föraren nästan arslet av sej då han satt på hydraultanken som blev varm som en fritös på McDonalds... :-) En vanlig gr'ävskopa går ju på hydrauldrift... biffiga prylar.. och dyra får man anta.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 November , 2014 Rapport Share Postad 10 November , 2014 Nja, jag tänkte nog snarare på totala verkningsgraden. Finns ju rimligen en anledning till varför det blir så varmt. Låter oavsett vilket som ett intressant projekt! Tillägg: Efter lite googlande hittar jag flera sidor som omnämner en Yamaha vmax4 med helikoptermotor från Kiruna som toppar 230 kmph (minst?), kan det vara den? En viss "Robban Åberg" omnämns också. Dock hittar jag inte så mycket mer, gamla inaktuella sidor för det mesta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 10 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2014 Ah. just det ja.. man hittar förvånansvärt lite på webben med tanke på vilket spektakulärt fordon den snöskotern är... har den gått ur tiden.. krashat eller nåt.. eller är den från fördatorisk tideräkning? För egen del... tja.. man klurar ju.. gör tankeövningen TGB11 + Gastrubinmotor = Ascoolt .. lär förmodligen bli asdyrt med Men jag gillar iden... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 10 November , 2014 Rapport Share Postad 10 November , 2014 Jo Äldsta resultatet jag fann var från 2005 typ, så alla bildlänkar var döda. Mer vet jag inte. Ödet vette tusan, kom upp någe om en kraschad skoter, men det kunde lika gärna ha varit en skoter med top fuel-motor som omnämns i samma veva. samma upphovsman kanske? Glädje per mil kan inte mätas i pengar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 November , 2014 Rapport Share Postad 10 November , 2014 Tuben då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 November , 2014 Rapport Share Postad 11 November , 2014 Tuben då? Jag hittar inget iaf. Kan vara för gammalt för den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.