fixarn Postad 17 Maj , 2017 Rapport Share Postad 17 Maj , 2017 Har precis fått tag i ett tranell militär släp, ett sådant med ställbar dragstång. Skit glad när jag åkte hemåt med släpet, såg fint ut och inte värst slitet, men jag måste regga in det för att få köra runt med det lagligt och då måste det utföras en ursprungskontroll. Det är där som det skiter sig, måste ha tag på original pappren från tillverkaren. Hur vet jag inte, har ringt försvarsmaktens fordons avdelning eller vad det nu heter, men nej kunde inte hitta några dokument. Så nu vet jag inte vart jag ska vända mig för att kunna registrera släpet. Finns det någon här på forumet som har någon vetskap i var eller hur jag kan få tag i tillräckliga dokument så tjejen på ursprungskontrollen blir nöjd och släpper igenom mitt släp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 17 Maj , 2017 Rapport Share Postad 17 Maj , 2017 Kika här http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/4656-renoveringen-av-tranellsl%C3%A4pen/page-5 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fixarn Postad 18 Maj , 2017 Författare Rapport Share Postad 18 Maj , 2017 Tack. Hur gick det med ditt släp, lyckades du registrera det ? Om du lyckades, hur gjorde du ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 18 Maj , 2017 Rapport Share Postad 18 Maj , 2017 Om du läser alla inläggen som Frippe S länkade till ovan så förstår du nog hur du skall gå tillväga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 Maj , 2017 Rapport Share Postad 18 Maj , 2017 O börja lägga upp bilder här.... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 18 Maj , 2017 Rapport Share Postad 18 Maj , 2017 Efter att ha läst den länkade tråden säkert fem-sex gånger är jag nu också ägare till ett fint orange släp från civilförsvaret! Frippe S, hur bar du dig åt för att få igenom ursprungskontrollen hos Trafikverket? De militära kärrorna verkar ju betydligt enklare då FMV har full koll och kan ordna fram alla papper som behövs utifrån det militära regnumret, civilförsvaret, om vi ens har kvar något, har jag inte så stora förhoppningar om. Jag har skickat PM till Robert Hansson, men han var "Last Active Sep 08 2016" vilket inte ger mig några jätteförhoppningar, så om någon annan har papper eller annan info kvar som kan vara till nytta skulle det uppskattas om man kunde få ta del av det. Hur fungerar det med maxvikt, kan man välja själv vilken maxlast man vill ha (om det är lägre än tillverkarens angivelse)? Att få det som 750-släp skulle vara trevligt så det får dras bakom 11:an även med B-kort. JDW, bilder kommer på mitt så fort jag fått hem det. Förhoppningsvis löses det med en kranbil under nästa vecka. Mitt släp har också en spännande dragstång med både kulhandske OCH öggla, någon som känner till om det går att få ett släp registrerat för två olika draganordningar? Hittade en bild på ett annat släp med samma typ av multikoppling på nätet: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fixarn Postad 19 Maj , 2017 Författare Rapport Share Postad 19 Maj , 2017 Då är vi flera som sitter i samma knipa, vet inte heller hur jag ska få igenom mitt släp. Har dock varit i kontakt med Robert Hansson men han kunde inte hjälpa till som det var just nu. För intresserade så finns det en grupp på facebook Tranells vagnfabrik som är intressant Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 19 Maj , 2017 Rapport Share Postad 19 Maj , 2017 Det är vanligt på baracker (kanske inte registrerade), elverk, kompressorer o andra släp att ha vändbart med kula o traktorsprint. Är ju "bara" ett triplexdrag, fast i andra änden.... Är väl för tjyveri, annars är det "enkelt" att registrera hembyggda släp, en fd svärfar gjorde så när han saknade papper, men SBP vart sura när de hittade ett ramnummer till..... Bilder är hett eftertraktade på detta fora.... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 25 Maj , 2017 Rapport Share Postad 25 Maj , 2017 Nu har släpet hämtats, så här kommer bilder som efterfrågats. Sjukt taggad att få pappren i ordning och sen börja göra i ordning. Det faktum att brandkåren målat om släpet till rött, och sen en militärfordonsentusiast återställt det till originalutförande har nog hjälpt för att hålla skicket bra. Plyfan är fastnitad och säkert original från 67, så den kan nog komma att bytas även om skicket är över förväntan. Lite ytrost på sina ställen men inget som kräver mer än lite slipande och ny färg. Kanske i en ny kulör som passar 11:an bättre...Men först lite pappersarbete innan jag lägger för mycket tid och pengar på det. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 28 Maj , 2017 Rapport Share Postad 28 Maj , 2017 Hmmm, ledsen att säga det men..jag har inte kommit så långt ännu :/ (för mycket leksaker och för lite tid) har dock använt den en del ( mest "innomskärs") och är nöjd men skulle vilja rega den, skulle det kanske gå att hänvisa till några redan regnade kärror (reg nr) ? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 15 Juni , 2017 Rapport Share Postad 15 Juni , 2017 Nu är det bara att hålla tummarna! Tveksamt om ärendet kommer hinna hanteras innan midsommar. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Masken_99 Postad 17 Juni , 2017 Rapport Share Postad 17 Juni , 2017 Hallå där. Har nyligen fått tag på en vagn som jag skulle vilja besiktiga men enda skylten jag hittar är en där det står (CFS ****) *=fyra siffror. Nån som kan guida mig till en ursprungskontoll?! . [url=http://forumbilder.se/G8LQC/img-20170603-202221] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 17 Juni , 2017 Rapport Share Postad 17 Juni , 2017 Saknar släpet helt typskylt? Utan skylt kan det nog bli svårare, jag antar att du då på något sätt måste bevisa vem tillverkaren är. Jag har hört några historier om ursprungskontroller där transportstyrelsen vill ha utlåtande från tillverkaren, vilket är lite svårt när denne inte funnits på ett antal decennier. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Masken_99 Postad 17 Juni , 2017 Rapport Share Postad 17 Juni , 2017 Jag har inte hittat annat än en skylt där det står tillverkad av ......... Men inget med några vikter lr liknande. Dock inte kollat jätte noga!! . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 19 Juni , 2017 Rapport Share Postad 19 Juni , 2017 Vikterna är nog inte av betydelse, det som är viktigt är att kunna styrka tillverkare och fordonets identitet med identifikationsnummer. Vikterna får man hantera på registreringsbesiktningen sen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 27 Juni , 2017 Rapport Share Postad 27 Juni , 2017 Liten statusuppdatering på ursprungskontrollen. Fick ett mail av Transportstyrelsen igår att de ville ha komplettering med ett tillverkarintyg (antar att det bara är deras vanliga rutin att det ska finnas med). Jag ringde Handläggaren och förklarade läget att tillverkaren inte funnits på ett antal decennier, hon hänvisade till att bolaget (Tranells Vagnfabrik AB) som de kollat upp fortfarande såg ut som att de hade viss verksamhet. Jag fick det orgnr. hon tittat på och ringde bolagsverket för att försöka få fram någon kontaktperson att höra av mig till. Det jag fick ut från Bolagsverket: Tranells Vagnfabrik AB 556108-3931 Uppgick -89 i556287-8107Terri i hedby terrängfordon, THT AB Som i sin tur sedan uppgick i:556353-0806"Alkab, THT AB" (Inte helt säker på varken namnet eller orgnr, fick det bara över telefon och jag verkar inte hitta något på nätet).Som har gått i KK, jag tror relativt nyligen då det fortfarande har en konkursförvaltare. Jag ringde Transportstyrelsen och förklarade läget för handläggaren. Hon svarade att hon måste ta upp ärendet på något internt möte för att besluta hur de ska gå vidare med ärendet. Hon var lite osäker på när det kunde ske, det kunde tydligen ta ett par veckor (jag antar pga. semestertider). Återkommer när jag har mer information. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Det går inte fort framåt här. Varje gång man kontaktar transportstyrelsen så får man nya vägar! Fick tag i en ny kontaktperson idag, antagligen pga. semestertider: ------------------------------------- Hej Thomas, Jag och mina kollegor har nu pratat om ditt ärende och kommit fram till följande: Börja med att vända dig till riksarkivet, landsarkivet och det militära arkivet och se om du kan få tag på handlingar som identifierar fordonet därifrån. Om handlingar fortfarande inte går att få tag på så får du inkomma till oss med en skrivelse där du uppger om vilka åtgärder du vidtagit och vilken efterforskning som gjorts gällande fordonets identitet och så får vi på ursprungskontrollen fatta ett beslut utifrån din skrivelse. ------------------------------------- Riksarkivet har bara öppet 09-12 under juli, får ringa imorgon. Landsarkivet verkar bara hänvisa till riksarkivet, det är nog ett och samma idag.Hur kontaktar jag försvaret? Det borde ju finnas gott om kunskap här, jag har försökt söka i forumet men inte hittat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Vad är de för handlingar som identifierar fordonet dom vill ha då? Du har ju ett chassinummer.. De identifierar väl fordonet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Jag tror de är ute efter något som stödjer fordonets existens, så jag inte bara hittat på mitt chassinummer, de är ute efter något papper som visar att just det här fordonet tillverkats och existerat de senaste 50 åren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Aha.. Å tusan! Jag har också köpt mig ett Tranell släp från räddningstjänsten och ska genomgå samma procedur som du/ni andra har gjort. Men då är de ju något å försöka få fram så man kan sända så kompletta uppgifter som möjligt vid ursprungskontroll.. Hm. Vart kan man få tag på sånna papper då? Mitt har ju inte vart militärens utan räddningstjänsten hela tiden.. Å ditt har tillhört civilförsvaret? Så fmv lär ju inte ha papper på något utav våra släp.. Ska forska i detta också, de e ju gemensamt intresse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 testat med https://valeryd.se/produkt-kategori/slapvagnstillverkare/traneslapet/ ?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 JDW:De säljer ju bara reservdelar? Transportstyrelsen godtar egentligen bara tillverkaren eller generalagenten (som då är tänkt ska kunna ta fram ursprungliga papper på att det är tillverkat). Gravander: Nej FMV har inga uppgifter, troligtvis inte heller Riksarkivet eller någon annan heller. Hela grejen som det känns nu är bara ren byråkrati där jag ska försöka och sen visa på att jag gjort allt som går för att försöka få fram uppgifterna så de kan släppa igenom släpet utan. Forumprofilen "Sven på landet" har varit snäll och skickat över lite uppgifter till mig, bland annat transportstyrelsens ärendenummer på när hans släp gick igenom utan tillverkarintyg. Med det tror jag att jag forcerat de värsta spärrarna hos handläggarna, och att detta sista nu är ren formalia för att jag ska visa att jag kollat med alla register som transportstyrelsen kan komma på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Det var inte så länge sen Tranesläpet i Vara försvann, trodde Valeryd tagit över reservdelslager o kanske annan dokumentation åxå?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Vi får hoppas de går igenom ursprungskontrollen.. Jag börjar min resa om några veckor.. Ska hämta mitt släp nästa vecka! Blir ju smått nervös nu Vet inte hur tusan man får in bilder här men ska försöka få in en bild på kärran. Du får berätta hur de går med transportstyrelsen.. Jag är jätte nyfiken på hur de går.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 26 Juli , 2017 Rapport Share Postad 26 Juli , 2017 Fint! Återkommer här så fort jag vet mer, uppdaterar alla turer och vad jag skickat in och inte så att det förhoppningsvis kan gå smidigare för er andra. Just nu känns det som att problemet mest är att det inte går att få fram ett tillverkarintyg, och då kommer nog transportstyrelsen alltid vara lite kinkiga. Tror inte egentligen de gillar att man kommer med en massa andra ärendenummer som visar på att det går heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.