karlss00nn Postad 8 Februari , 2020 Rapport Share Postad 8 Februari , 2020 Hejsan! Jag har en tgb30 som idag saknar registrering. Har ni något tips på hur man ska gå till väga för att lösa detta? Finns det nåt chassinr nånstans att använda sig av för att gå vidare? Eller om man rent av kan regga den som något? Det jag eftersöker är enbart nån form av registrering för att kunna framföra den på vägen. Kanske som nån form av arbetsredskap? Eller är det så att nån sitter på registreringsbevis till en? Mvh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 8 Februari , 2020 Rapport Share Postad 8 Februari , 2020 På 2009-04-01 på 02:00, Gäst JDW säger: Utdrag av â€Tidigare Militärfordon†från Sv Bilprovning gällande från 2008-08-01 Allmänt: Enligt förordningen om vätrafikregister (2001:650) 6 kap. 4§ prövas frågor om registrering av Transportstyrelsen för fordon som tidigare har varit registrerade i det militära fordonsregistret. Enligt Transportstyrelsens föreskrift VVFS 2007:492 (VVFS 2001:118) 14 kap 10§ punkt 3. Ska fordon som förvärvats från Försvarsmakten genomgå en ursprungskontroll. Enligt 12§ punkt 5 ska ansökan om ursprungskontroll bifogas ett utdrag ur det militära fordons registret som får som högst vara utfärdat ett år före ansökan. Fordonet måste alltså ha en godkänd ursprungskontroll innan Bilprovningen kan utföra en registreringsbesiktning av typen A5. Fastläggande av kravnivå: Utdraget från militärt fordonsregister kan ligga till grund för uppgift om när fordonet första gången tagits i bruk ch för den årsmodell som bör framställas. Klassificering: Klassificering som gjorts av militären gäller inte. Fordonet ska klassificeras enligt dagens civila regler Intyg: Utdraget från militärt fordonsregister gäller som intyg för säkerhetsbestämmelser och miljökrav för den aktuella fordonstypen och årsmodell.Eventuella förändringar/kompletteringar på fordonet som avviker från det tidigare militära utförandet intygas å vanligt sätt. Besiktning: Det tidigare militärt registrerade fordonet besiktigas enligt de regler och föreskrifter som gällde vid förstaregistreringsbesiktningen av fordonet.Alla tidigare eventuella undantag (dispenser) för fordonet som är knutna till den tidigare militära registreringen har upphört att gälla. Detta innebär att fordonet måste utrustas med den för fordonstypen och aktuella för årsmodellen gällande krav. Tex . underkörningsskydd, sidoskydd, godkänd draganordning o.s.v Övrigt: Eventuella undantag från säkerhets-/utrustnings- och miljökrav prövas av Transportstyrelsen. Se ovan Har du milreg nr (finns kanske på servicebok?) o chassinr etc, står skyltar "innanför dörren" där du har alla siffror. Det finns ett antal trådar här på forumet där olika militära TGB, bandvagnar o släp registrerats. Att lastbilsregga är väl bästa sättet för att få köra, tung terrängvagn är ett alternativ, beror på behov o skatteförmågan... Vi är nyfikna av oss, så lägg in lite bilder o berätta hur det går 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 11 Februari , 2020 Rapport Share Postad 11 Februari , 2020 Militära regnumret är för TGB30/40 samma som chassinumret. Står på plåten innanför höger framdörr. Sen kontaktar man Jeanette Svanberg på tel 0921-349796 på Mifori Boden (om kontakten fortfarande gäller, var några år sen jag hade anledning) och ber om ett ursprungsbevis (eller vad det heter) som transportstyrelsen vill se. 1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
karlss00nn Postad 23 Februari , 2020 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2020 Tackar hjärtligt för svaren! Ska undersöka detta vidare. Mvh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.