Jump to content

Recommended Posts

Går igenom min låda och finns intresse kan jag fota av de ändringar som behöver göras för att m47 ska passa i c202 utan någon större ombyggnad om man behåller originalmotorn mer än att motor flyttas fram några cm. 

Kan även lämna tips om hur man förstärker upp dessa lådor så de håller bättre än sitt rykte (m47 har samma problem som  t5 lådorna mfl )

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min har 0,83:1.  Väljer man den mer vanliga nyare lådan får man 0:82:1

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är intresserad av bilder för det är precis vad jag hoppas göra med min C202 

Hur gör man med kylare och fläkt, får det plats på sin originalplats? 

Tänkte också klämma in insprutning så den orkar ordentligt på 5an

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, Rookien säger:

Jag är intresserad av bilder för det är precis vad jag hoppas göra med min C202 

Hur gör man med kylare och fläkt, får det plats på sin originalplats? 

Tänkte också klämma in insprutning så den orkar ordentligt på 5an

Kylaren är lätt att flytta och man slipper alla onödiga plåtar och det blir mer lättservat,  min är flyttad så den tar i runda rambalken men då får man platta till boxen där handbromsen sitter något.  Han på forumet som byggt skivor från malmötrakten har även hittat en tunn modern kylare som passar på c202 finns någon tråd om detta även på youtube.    90 mm längre blir växellådan jag har den i orginalfästena för att slippa ändra kardan och växelstag så på en orginal c202 måste därför motorfästen flyttas fram 90 mm.    B20 c202 hade väl även en fläkt hub på några cm man kan plocka bort så slipper man flytta fram kylet så långt.

 

Insprutning blir nog mer knepigt, men b20 går väl att plocka ur lite extra vrid, c202 m45 och m47 kopplingskåpa passar ju på en hel del andra motorer, men jag tror att b20 kommer gå lika fort som nu men du får ca 18% lägre varv dvs hamna rätt exakt på bästa vridet i motorvägsfart. Växelsteget är ungefär samma som mellan 3-4 en c202 är växlad på 4 som en gammal 140-740 på 3 dvs med 5 växlat blir den som en 140-740 på 4'an 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här fungera ombyggnaden till 5 växlat lådan kommer bli 90mm längre enklast flyttats motorfästena fram. 

 DSC00642x.thumb.jpg.1c2722eebb283385db057240a4d43233.jpg

Jämför M45 hus och växelförarfästena och m47 hus där får man slipa ut lite i växelådsfästet till fd lådan man får även slipa lite frigång för detta på fd lådan och gänga ner några bult för växelreglaget som på m45 sitter i locket

Växelreglaget kommer hamna på exakt samma ställe så ingen större justering av växelägen behövs däremot kan 5 läge behöva göras plats för i golvet i hytten. M47 långa växelstag svetsas om något så det stämmer med m45 eller enklare så skarvar man bara i m45'ans.

DSC00648x.thumb.jpg.0809f4e8f3e7d2e1f30dbfdd927a1303.jpg
 

 

 

DSC00644x.thumb.jpg.83404188ba09041a28c6cfa12df92892.jpg

Lådorna är väldigt lika med samma mått och lagringar, Jämför vänster övre med högre nedre flera bult passar direkt och de övriga om man vill ha dem svetsar man på lite gods för att få allt centrerat knackar man ut lagerbanan till rulllagret något så den centerar i växellådsfästet sen går det bra att borra dit extra stödhyllsor, lite extra plats bottenstocken spännmutter får fräsas in och fräs så mycket man vågar detta blir en bra oljereserv för bakre lager. 

För att lådorna inte ska blanda oljor knackas en packbox dit i lämplig storlek jag valde en 40x62 och svarvade om ett gammalt hastighetsmätardrev men man kan välja någon annan överbliven del ett flertal passande hylsor kommer bli över, är man rädd för att banan till utgående rulllager ska röra sig lägger dit ca 1,5mm shims 56x72 som extra låsning. 

skanna0010.thumb.jpg.641f3f6c27f22d38a1cc931438e931db.jpg

 

Nu återstår det knepiga att få till ett drev som passar invändigt i fd lådas stora drev och samtidigt har splines invändigt för m47 utgående axel.

Flera alternativ finns helt nyproducering kostar en slant, eller svarva av en medbringare till en hylsa och fräsa splines utvändigt på den och härda till den lite detta valde jag också dyr och krångligt men vågade inte offra fd drevet ifall det inte skulle fungera, ingen hade ju gjort detta tidigare.  

DSC00649x.thumb.jpg.e5c4aa974d5612674b6aa69603f16d1d.jpg

Men enklast och troligen hållbarast är att svarva av medbringaren till en slät hylsa med lagom presspassning  bulta ihop lådorna dra dit hylsan på rätt ställe i

fd-drevet lossa isär lådor och plocka ut fd-drevet och svetsa dit hylsan i drevet, gott om plats finns för svetsning.

Eller tvärt om som c202 originaldrev är tillverkat, detta är gjort av två ihopkrymta drev med en svetspunkt dvs man kan svarva medbringaren till innermåttet på c202 originaldrev och sen pressa ihop dessa och låsa med en svets.   skanna0011.jpg.6137700b69e83fa9791a4c43cb53e942.jpg

c202 drev till vänster nytt drev fräst av en medbringare gör man det extra långt kan man vända det när det blir slitet, släta hylsan är ett hastighetsmätardrev som används som distans och tätning mot packboxen mellan lådorna. 

 

 

 

skanna0012.jpg.4a2d04a742bf46429f4b956798364c2a.jpgskanna0013.jpg.b09d10f4b90064890ae5e6ae75a0f633.jpg

 Röd nippel luftnippel ska inte sättas dit tömde lådan på olja vid första provtur, lådluftning sätts enklast i lådans lock. 

 

 


DSC00658x.thumb.jpg.8e1e40d157104186c718dc56834fa91d.jpg

Några olika versioner finns på m47 och m45 drevsats passar om man vill ha bronsbussade lager vill man ha nållagrade kan man ta från en nyare m47 eller 46 turbolåda mm finns även dämparbroms för 1 drev och lite div små ändringar. De senaste m47ll lådorna hade synkringen till 5 på bottenstocken, dessa kräver avdragare för att få loss 5 drev. Jag har valt typ 1 av m47 och den simplaste lösningen.

 



DSC00651x.thumb.jpg.d6b04694a97c6d1ca2b72d7dd5ccca97.jpg

Varför går m47 lådor sönder när de är byggda nästan exakt som skottsäkra m45'or?

 

Istället stället för att en kraftig fast gjutjärns gavel som håller bakre koniska lager på plats om det vill röra på sig så har m47 likt många jänke lådor en för tunn bultad gavel inne i lådan innan påbyggnaden för 5 växeln och då kan axlen flexa något vid kraftig motorbromsning eller felväxling då den pressas bakåt pga av drevens skärning .   På jänkelådor mm finns extra förstärkta gavel bitar att köpa tror man har runt 10mm gods volvo har knappt 6mm 

En förstärkt massiv gavelplåt och lådan är lika skottsäker som en m45 eller så lär man sig att växla rätt och växla stegvis.  Finns även en lite avslipning/gradning man kan göra på bottenstocken.

 

 


 

 

 

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog lite tydligare bilder på c202 växelådsfäste och hur det passas ihop med m47 efter några extra bulthål och en oljereserv.  Ingångshållet till fd lådan krävs en packbox och om man vill vara på säkra sidan så några shims ifall utgående rullagers ytterbana skulle lossna det sitter dock med rejäl presspassning.

DSC00686.thumb.JPG.cbd8b37c694ca28e7afeb2682890758b.JPGDSC00677.thumb.JPG.d07652714e0805be0d5fa32b6822379a.JPGDSC00680.thumb.JPG.77aa231e1ba6aae708ce0f696e8864a1.JPGDSC00630xx.thumb.jpg.7979602038b6815dc92dcbec143a7525.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsätter med lite nytagna bilder.  Om man vid motorbyte trivs med sin växellåda och vill behålla den eller inte har tillgång att exakt mäta ut och laserskära till en adapter ring mellan ny motor och gammal växelåda kan man göra så här istället.  Man sågar man bara ner sin gamla kåpa och svarvar till den så att röret till utrampningslagret passar i donatormotorn svänghjulskåpa rör för urtrampningslager då centrera de perfekt och man får inga problem med tex startmotorer som plötsligt inte passar. Volvo har rätt lång växellådsaxel i mitt fall flyttade jag bara ut stödlagret något i svänghjulet.

 

skanna0001.jpg.2562badceb3614498799d049a9139a26.jpg

DSC00692.thumb.JPG.1fba8fddfda4a21f8529efe6e12cc917.JPGDSC00697.thumb.JPG.9dd20f37a6079b1d058e78b0af130cc3.JPGDSC00700.thumb.JPG.1fce1ce3ec7d5576ef196e5f0f6b84ce.JPGDSC00702.thumb.JPG.f4cb7b8bc08ec7a3612c54c4d34fae23.JPG

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket intressanta bilder och information!

Själv kan jag inte så mycket avancerad mek och svets, men jag tror att en kompis ska kunna hjälpa mig en del :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite pill är det men går att lösa, och byter man inte motor samtidigt så är det ju enklare, men det man vinner är bara lägre varv och tystare gång att åka fortare med c202 blir bara vingligare de går ju tillräckligt fort redan. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Useful photos, thank you eile!

 

When I translate the description it isn't completely clear, what the work needed is, but I'm hoping it will become clear when I have my M45 and M47 side by side.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...