Gäst MatsH Postad 2 Juli , 2011 Rapport Share Postad 2 Juli , 2011 Hej, Jag startar här en tråd om registreringsbesiktning av BVKÄRRA 1922/MT då jag misstänker att den tråd jag använde för att kommunicera mitt predikament kanske inte var den bäst lämpade titelmässigt Jag skrev följande inlägg: Posted: 29 Jun 2011 at 10:58<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Hej, Vad skulle bli glädjens dagen blev istället bedrövelsens ditto. Jag nu precis lämnat Bilbesiktningen i Halmstad efter att gjort en registringsbesiktning av min BVkärra. I besiktningsprotokollet står fljande; "Fordonet har följande fel: 1. Godtagbar fjädring och stötdämpare saknas" VAD ATT GÖRA? Överklaga beslutet förvisso. Men innan jag skickar in min överklagan vore jag tacksam för all råd/ide'er/ erfarenheter som kan delges mig av forumet. Kan jag möjligtvis få registgreringsummer på de av forumsmedlemmarnas civilt regade BVkärror att referera till i min överklagan. Tacksam för all hjälp. Mvh Mats Jag skrev ett PM till forummedlemmen som har en civilt registrerad BVkärra till salu på forumet och bad om BVkärrans civila regnr. för att bifoga som referens i min överklagan. Forummedlemmens svar var att han inte bistå mig. Detta svar ger upphov till stillsam undran - "Är inte andemeningen med forumet vi skall hjälpa istället för att stjälpa?" Havandes sagt detta samt att ha lyft fram min problemställning i en separat tråd är det min förhoppning att jag når fler i forumet. Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 2 Juli , 2011 Rapport Share Postad 2 Juli , 2011 Det syns jeg var dårlig gjort Men finns kanskje andre som kan hjelpe deg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mandarin Postad 3 Juli , 2011 Rapport Share Postad 3 Juli , 2011 Det finns en liten risk att det inte kommer hjälpa dig så långt med ett reggpapper från en civil bandvagnskärra. Det står nämligen att det finns dispans för stötdämpare och fjädring i dom papperna. // Jonas Larsson Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst MatsH Postad 3 Juli , 2011 Rapport Share Postad 3 Juli , 2011 Hej, För att fått kärrorna civilreggade till att börja med så måste dessa ha kommit i åtnjutande av dispens. Jag önskade bara att ha de redan existerande civilreggade kärrorna som referens/argument för min överklagan om att också få dispens för min kärra. Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 3 Juli , 2011 Rapport Share Postad 3 Juli , 2011 Nu har jag ingen aning om detta gäller även kärror men i september 2008 började nya regler gälla ang registering av före detta militära fordon. De dispenser som fanns gäller inte längre och det får konsekvensen att tex en 11 reggad 2008-08-31 har 6 passagerare och en 11 reggad 2008-09-01 kan bara få 1 passagerare. Är det på detta viset även för din kärra hjälper tyvärr inte referenser på redan reggade kärror. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst MatsH Postad 4 Juli , 2011 Rapport Share Postad 4 Juli , 2011 Det var ingen lustig info. Överklagan är nu inskickad i all fall.. Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Protiwa Postad 4 Juli , 2011 Rapport Share Postad 4 Juli , 2011 Nu har jag ingen aning om detta gäller även kärror men i september 2008 började nya regler gälla ang registering av före detta militära fordon.De dispenser som fanns gäller inte längre och det får konsekvensen att tex en 11 reggad 2008-08-31 har 6 passagerare och en 11 reggad 2008-09-01 kan bara få 1 passagerare. Är det på detta viset även för din kärra hjälper tyvärr inte referenser på redan reggade kärror. Jag har hört att detta gäller samtliga dispenser på både bilar och släpvagnar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 7 Juli , 2011 Rapport Share Postad 7 Juli , 2011 Hoppas att det fungerar med din överklagan. Finns det inga andra som använder dessa släpvagnar som civilregistrerade? Tillverkaren som jag antar är Hägglunds Moelven ( kärran heter ju också MB59 ) har kanske några tips om registrering. Alvis Moelv MB 59 all-terrain trailer (Norway), Trailers http://articles.janes.com/articles/Janes-Military-Vehicles-and-Logistics/Alvis-Moelv-MB-59-all-terrain-trailer-Norway.html Det är fina kärror och det kan ju inte vara omöjligt att regga det måste gå på något sätt. skåne2011-07-07 07:00:01 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
miriad Postad 28 Maj , 2012 Rapport Share Postad 28 Maj , 2012 Hej, Jag har pä viss sätt samma civilregisteringprojekt i Finland. Det finns mögligen inget pricipiellt problem att få den kärra civilreggat, men myndigheterna behöver informationen om påskutningsmekanism; speciellt om bromsing effektivitet. Från min kärra har tyvärr militär registeringbevis tappat nånstans, så vet jag inte om det finns information om påskutnings mekanism i militär registeringbevis. Pä annatdiskussiontråd är också en instruktionsbok nämd; mögligen in den boken finns det mer info om päskutningsmekanism och dess effektivitet. Så kan någen hjälpä mig i denna fråga? Har någon instruktionboken eller kopier eller scanfiles för salu? miriad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MatsH Postad 31 Maj , 2012 Rapport Share Postad 31 Maj , 2012 Hej Jorma, sänd mig din email-adress så skall du få den hjälp jag kan bistå med. Mvh Mats (henriksson.mats@telia.com) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
miriad Postad 27 September , 2012 Rapport Share Postad 27 September , 2012 Idag vår BV-kärra fick äntligen den civila finska registeringsskylten! Så det kan lyckas i praktiken också! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 September , 2012 Rapport Share Postad 27 September , 2012 Trevligt, alltid kul när det går bra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 28 September , 2012 Rapport Share Postad 28 September , 2012 Mats H - Hur gick det med din överklagan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 6 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 6 Oktober , 2012 Grattis! Jag har superlust på en sådan kärra själv till div. men inte vågat slå till då jag inte vet hur Norska Veivesenet kommer att reagera när den skall omregistreras. Undrar om det går att klaga igenom en sånn här oxå? ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MatsH Postad 19 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2012 Mats H - Hur gick det med din överklagan? Christer, det gick inte bra alls. Jag kom ingen vart. Jag sålde därefter vagnen till Tyskland. Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 20 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2012 Vad trist. Fick du nobben på ansökningarna, eller gav du upp i processen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 23 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2012 Tråkigt att höra! Är det avsaknaden av fjädring som är det stora problemet eller har det att göra med påskjutsbroms? S.k 'hemmabyggen' är inte möjligt att få igenom? Man tycker ju att en kärra jämfört med en bil inte borde vara svårare rent tekniskt att få godkänd och en omkonstruktion borde ju ligga inom möjligheternas gränser för den händiga?! Har sååååå lust på den vagnen! ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MatsH Postad 5 November , 2012 Rapport Share Postad 5 November , 2012 Hej, Det var avsaknaden av fjädring som omöjliggjorde en registrering. Mvh Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.