Gå till innehåll

BVKÄRRA 1922/MT Civil registrering


Gäst MatsH

Rekommendera Poster

Gäst MatsH

Hej,

 

Jag startar här en tråd om registreringsbesiktning av BVKÄRRA 1922/MT då jag misstänker att den tråd jag använde för att kommunicera mitt predikament kanske inte var den bäst lämpade titelmässigt

 

Jag skrev följande inlägg:

 

Posted: 29 Jun 2011 at 10:58<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Hej,

Vad skulle bli glädjens dagen blev istället bedrövelsens ditto.

Jag nu precis lämnat Bilbesiktningen i Halmstad efter att gjort en registringsbesiktning av min BVkärra.

I besiktningsprotokollet står fljande;

"Fordonet har följande fel:

1. Godtagbar fjädring och stötdämpare saknas"

 

VAD ATT GÖRA?

 

Överklaga beslutet förvisso. Men innan jag skickar in min överklagan

vore jag tacksam för all råd/ide'er/ erfarenheter som kan delges mig av forumet.

 

Kan jag möjligtvis få registgreringsummer på de av forumsmedlemmarnas civilt regade BVkärror

att referera till i min överklagan.

 

Tacksam för all hjälp.

 

Mvh

Mats

 

 

Jag skrev ett PM till forummedlemmen som har en civilt registrerad BVkärra till salu på forumet och bad om BVkärrans civila regnr. för att bifoga som referens i min överklagan. Forummedlemmens svar var att han inte bistå mig.  Detta svar ger upphov till stillsam undran - "Är inte andemeningen med forumet vi skall hjälpa istället för att stjälpa?"

 

Havandes sagt detta samt att ha lyft fram min problemställning i en separat tråd är det min förhoppning att jag når fler i forumet.

 

Mvh

Mats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mandarin

Det finns en liten risk att det inte kommer hjälpa dig så långt med ett reggpapper från en civil bandvagnskärra. Det står nämligen att det finns dispans för stötdämpare och fjädring i dom papperna.

 

// Jonas Larsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst MatsH

Hej,

För att fått kärrorna civilreggade till att börja med så måste dessa ha kommit i åtnjutande av dispens.

Jag önskade bara att ha de redan existerande civilreggade kärrorna som referens/argument för min överklagan om att också få dispens för min kärra. 

 

Mvh

Mats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Nu har jag ingen aning om detta gäller även kärror men i september 2008 började nya regler gälla ang registering av före detta militära fordon.

De dispenser som fanns gäller inte längre och det får konsekvensen att tex en 11 reggad 2008-08-31 har 6 passagerare och en 11 reggad 2008-09-01 kan bara få 1 passagerare.

Är det på detta viset även för din kärra hjälper tyvärr inte referenser på redan reggade kärror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa
Nu har jag ingen aning om detta gäller även kärror men i september 2008 började nya regler gälla ang registering av före detta militära fordon.

De dispenser som fanns gäller inte längre och det får konsekvensen att tex en 11 reggad 2008-08-31 har 6 passagerare och en 11 reggad 2008-09-01 kan bara få 1 passagerare.

Är det på detta viset även för din kärra hjälper tyvärr inte referenser på redan reggade kärror.

Jag har hört att detta gäller samtliga dispenser på både bilar och släpvagnar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Hoppas att det fungerar med din överklagan. 

Finns det inga andra som använder dessa släpvagnar som civilregistrerade?

Tillverkaren som jag antar är Hägglunds Moelven ( kärran heter ju också MB59 ) har kanske några tips om registrering.

Alvis Moelv MB 59 all-terrain trailer (Norway), Trailers

f5201165704AMb3aa.jpg Det är fina kärror och det kan ju inte vara omöjligt att regga det måste gå på något sätt.

skåne2011-07-07 07:00:01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hej,

 

Jag har pä viss sätt samma civilregisteringprojekt i Finland. Det finns mögligen inget pricipiellt problem att få den kärra civilreggat, men myndigheterna behöver informationen om påskutningsmekanism; speciellt om bromsing effektivitet.

 

Från min kärra har tyvärr militär registeringbevis tappat nånstans, så vet jag inte om det finns information om påskutnings mekanism i militär registeringbevis. Pä annatdiskussiontråd är också en instruktionsbok nämd; mögligen in den boken finns det mer info om päskutningsmekanism och dess effektivitet.

 

Så kan någen hjälpä mig i denna fråga? Har någon instruktionboken eller kopier eller scanfiles för salu?

 

miriad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Grattis!

 

Jag har superlust på en sådan kärra själv till div. men inte vågat slå till då jag inte vet hur Norska Veivesenet kommer att reagera när den skall omregistreras.

Undrar om det går att klaga igenom en sånn här oxå? :)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tråkigt att höra!

 

Är det avsaknaden av fjädring som är det stora problemet eller har det att göra med påskjutsbroms?

S.k 'hemmabyggen' är inte möjligt att få igenom? Man tycker ju att en kärra jämfört med en bil inte borde vara svårare rent tekniskt att få godkänd och en omkonstruktion borde ju ligga inom möjligheternas gränser för den händiga?!

 

Har sååååå lust på den vagnen! :P

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...