Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-12-15 på alla områden

  1. Idag har jag faan äntligen fått ordning på bromsljusen! Glapp i högre lyktan. Brände tre stycken säkringar innan vi hittade det. Plusblecket till lampan låg emot lampansbakdel. Enkelt fixat med eltejp. Nu är det bara besiktningen kvar, sen ska det köras jävlar i mig! Några tips på besiktning som är vana att ta tgb 11? I skåne
    2 poäng
  2. Hej på ER! Har ägt en 11 några år nu, dock har den stått ett tag då jag inte är en stjärna på motorer. Men jag vill ju förstås bli, efter som jag skaffade en 11-bil. Hur som helst. Jag undrar om det finns några bra verkstäder som har erfarenhet av 11-bilar, civila, då jag antar att Revinge inte tar emot privatister. Och den får gärna ligga nära Eslöv. Eller: Om det finns någon vänlig själ som skulle vilja handleda mig i att fixa, denna gång få ihop elen till bromsljusen som inte lyser när jag bromsar, och därmed orsakade en 2:a i besiktningsprotokollet... Hjärtliga hälsningar Johan i Lund
    1 poäng
  3. Så här ser bromsanläggningen ut innan man börjar riva i den. Huvudcylindern är original och bromdboostern sitter på en konsol som skruvats fast i efterhand. Boostern är en Hydrovac från Bendix corp. Gummibälgen som skyddar cylindern har ruttnat och pistongen skramlar runt i cylindern. Gissar att det kommit in en massa vatten och att saker har frusit sönder i den köldknäpp som var i slutet av november. Har hittills fått loss allt utom röret som går uppåt till reservoaren. Det är rejält rostigt och jag får nog såga av det.skruvarna i övrigt har varit anmärkningsvärt snälla. Då långt iaf.
    1 poäng
  4. Tack Hasse.. ja, det tar ju tyvärr en jäkla tid. Men man slipper nog göra om det senare. Kristaga>> Nja vet inte än då jag bara sett det i garaget. Kallt vit/blått ljus och lyser nog ungefär som orginallyktan med tre glödlampor i. Fördelen är att dessa är ju helt täta och varken slocknar eller tränger in smuts under vattenytan i geggan.
    1 poäng
  5. @ JDW: tack så mycket för den värdefulla hjälpen, kommer att ändra CAD filen så snart som möjligt, ock tack för detaljbilderna, det är inte lätta att hitta på google. Det kommer till hands eftersåm jag vill att alla synliga delar är korrekt representerade, även på undersidan. Ja, modellen är egen, håller på med den i fritiden och hittils har jag inte hunnit med kupè, motor, växellåda, fjädring, framaxel mm. Det är ok att dela med mig, beror bara på vad du anser om noggranheten; jag baserar ritningen på allt jag hittar på nätet så den stämmer ju aldrig 100% men jag försöker närma mig så gott jag kan. Använder Rhinoceros 3D om du undrar.
    1 poäng
  6. 1 poäng
  7. Bromssystemet består av en (original) enkel krets huvudcylinder som hämtar bromsvätska från reservoaren i motorrummet. Fallhöjd >1m då det är lite preload på cylindern. Denna huvudcylinder matar en slavcylinder som sitter på vakumboostern som är en rejäl tunna och sitter ngn decimeter bakom med endast bromsröret emellan. Från den vakumförstärkta slavcylindern går ett rör ut som delar sig i två rör i en enkel T korsning. Ingen sofistikerad bromskraft fördelning där inte. Alltsammans lätt åtkomligt undertill, perfekt i läge att skrapa bort alltsammans på första bästa överkörda gran..... Så, jag har fortfarande inte någon aning om var felet sitter men eftersom pedalen rör sig helt fritt utan motstånd är den första huvudcylindern klart misstänkt, matningen av bromsvätska kanske. Funderar på att skrapa ur alltsammans och montera en tvåkrets broms, delad på fram o bak med vakumboostern modernt integrerad i cylinderns montage. Bultas fast där den nuvarande enkla huvudcylindern sitter. Mindre rör bättre säkerhet. Egentligen oroar jag mig mest för luftningen ..... Återstår bara lite små detaljer, dimension på grejerna och var hittar man dem. Googling fortsätter men om någon har tips så tar jag gärna del av dem.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...