Gå till innehåll

TL 13

Sergeant
  • Innehålls Antal

    63
  • Gick med

  • Besökte senast

Om TL 13

TL 13's Achievements

Member

Member (1/1)

40

Anseende bland gemenskapen

  1. Jag kan starkt rekommendera en färg som heter Isotrol - enligt många världens bästa grundfärg, men inte så vanlig eller känd, men den används ofta till stora konstruktioner som broar och annat som står ute och rostar. En väldigt tunnflytande genomskinlig färg som tränger in i alla springor och spalter, sen målar man täckfärgen uppe på precis som vanligt. Men de har även andra produkter - lite dyrare, men bättre. Googla på Introteknik som är tillverkaren och försök hitta återförsäljare.
  2. Någon som är sugen på att åka med sin bil till Arsenalen och visa upp den 10 september? Det har skickats ut en allmän inbjudan att den som har ett militärfordon är välkommen att komma, men man måste föranmäla sig. I år firar Volvo 90 år så man ser gärna att det kommer lite ovanliga Volvobilar. Någon som har något kul som inte varit ute på ett tag? Uppvisningsdagarna brukar vara riktigt bra. Man får se stora vagnar rulla förbi på nära håll. Klart värt ett besök. Det finns olika saker till hela familjen och deras nya spelhörna där man kan prova World of Tanks är riktigt bra eftersom man kan testa precis allt. Kul om det här kan bli en tradition och en naturlig träffpunkt i Mälardalen. Har inte sett något program på facebook ännu, men det kommer garanterat. http://arsenalen.se/ Så här står det i inbjudan: Inbjudan till dig som äger ett militärfordon Söndagen 10 september genomför Arsenalen i Strängnäs årets stora uppvisningsdag då vi plockar ut olika fordon som förevisas för publiken i en fordonsparad. Vi erbjuder även åkturer i några av våra olika fordon + att det kommer att finnas möjlighet att flyga helikopter. Förutom museets café kommer det även att finnas matservering på något av våra grönområden. Förra året kom det över 2000 besökare och förhoppningen är att det skall bli lika välbesökt i år. Du som äger ett militärfordon är välkommen att ställa ut på finbilsparkeringen. I år firar Volvo 90 år och det uppmärksammar museet med en specialutställning med några utvalda Volvobilar som annars inte funnits utställda. Vi välkomnar alla typer av militärfordon, men ser gärna att det just i år kommer lite udda Volvobilar. I år kommer tidningen Soldat & Teknik att finnas på plats för att informera och göra ett reportage. Ett perfekt tillfälle om du vill visa upp ditt fordon och knyta kontakter. Föranmälan via mail till osa@arsenalen.se senast 1:a september I anmälan skall framgå vilken typ av fordon som du avser komma med, namn och kontaktuppgifter samt hur många personer ni blir. Arsenalen bjuder på inträde till museet och fika (kaffe och gobit) för två personer per fordon Museet är öppet från kl 11-16 men vi vill att deltagande fordon kommer senast kl 10.30 Anmälda fordon kommer att få en bekräftelse via mail att visa upp vid infarten Välkomna, Stefan Karlsson Museichef
  3. Äkta Humwee Milmac hade en sån till salu för några år sen, men om inte jag minns helt fel så var den omöjlig att registrera i Sverige pga förarmiljön. Vill minnas att den hos Milmac hamnade utomlands till slut. EU-regler gäller ju som bekant inte lika i alla EU-länder. Har de ändrat reglerna nu eller kommer köparen av denna att drabbas av samma problem? Nån som vet? https://www.blocket.se/ostergotland/Hummer_H1_US_Army_74373304.htm?ca=12&w=3
  4. Hej, Skriver på uppdrag av en bekant som har läck på växellådan i bandvagn 202. Oljan läcker ur när den står still, kan det vara någon av slangarna på undersidan? Någon som varit med om detta och har några tips? Det är ju trångt som helvete att komma åt och se. Måste man lyfta ur lådan? Tacksam för tips.
  5. Man tankar och kör, Det är i princip samma sak, men naturligtvis inte helt samma eftersom man inte flyger på diesel utan på A1. Kan inte i huvet skillnaden, men det är väl som att jämföra att köra på hög resp lågoktanig bensin, det går utmärkt i de flesta fall, men det kan bli vissa problem i långa loppet.
  6. Yes, that is correct type for the back seat, a very strange type I have never seen in any other vehicle. 4 point belts like in a small sports aeroplane or a rally car. In the front seat there is an ordinary 2 point belt same type as in 903 (Valp). So if someone has replaced the original belts in a 903 for more modern type you can probabably find the old ones for sale.
  7. I do not think so, looks like 3 point belt whitout buckle end. You probably hook it into a bracket that is fixed to the floor. The type I was thinking of is the same type as ordinary seat belts on an aircraft, but in cars they were not used as waist belt. I will try to find a picture.
  8. Since both Sugga and 912 were produced in late 1950's there were probably no seat belts originally? Did Volvo PV 544 have seatbelts from start? I guess they were a later modification due to safety. It should be the same type in both 912 and 915 and in 903. Same useless 2 point belts that were standard in 1960's. Gray belt with chrome buckles. I hated to use them during my time in the Army, better not to use them. I guess you can use any kind used in old Volvo or Saab from 1960's. I am sure it should be the same. I think it was the same type in my dad's old Opel Kadett 1964 that I used during my time in High School. So you can probably use any kind from that period, fixed bets, light gray with chrome buckles. No adjustable or "rullbälte" as we call it.
  9. När jag jobbade i försvaret hade jag soldater som var "smarta" och körde in i automattvätten med en tgb 11, något de aldrig gjorde om igen. Rutor och dörrar är inte helt täta på en 11-bil och lata som de var satt de kvar i bilen, nu dyngblöta efteråt. :-)
  10. TL 13

    Ltgbil 915

    Kom på en sak, har du några gamla papper på bilen, militärt regbevis tex? Det kanske kan ge ledtrådar om du kan fota av dem.
  11. TL 13

    Ltgbil 915

    Kan tyvärr inte svara på om det fanns olika varianter av Ltgb 915, dvs både med och utan hytt. Som jag förstått det så fick i princip alla surplusbilar som tillhörde KA hytt, medan Armén och FV ofta körde utan hytt. Var hittade du bilden? Är det helt säkert att det är en KA-bil? eller skulle det kunna vara en FV? Förvisso vurmar jag för original i den mån man kan men personligen tycker inte jag att det spelar så stor roll om du gör den som öppen FV-bil, det finns ju ändå inga spår efter det som är typiskt KA. Det blir ju mycket enklare att göra den öppen. Skall se om jag kan hitta några bilder i mina gömmor.
  12. TL 13

    Ltgbil 915

    Hmm, vagt minne säger Stockholms Kustartilleriförsvar, men jag kan ha fel. SK KA 1 - Stockholms Kustartilleriförsvar KA 1 i Vaxholm BK KA 2 - Blekinge Kustartilleriförsvar KA 2 i Karlskrona Men det här är bleka minnen från 30 år tillbaka så jag kan minnas fel. Om du planerar att försöka återskapa den till svenskt original med hytt så är det ett imponerande projekt eftersom det nog är svårt att hitta en hytt. Flak är betydligt lättare att hitta även om det kan vara i delar.
  13. TL 13

    Ltgbil 915

    Ltgb 915 var beteckningen på Dodge WC 52 som användes i Flygvapnet och Marinen I Flygvapnet var bilarna öppna och i Marinen hade bilarna en svensk hytt (plåtklädd trästomme) Vad jag vet finns det ingen marinbil med svensk hytt bevarad, men det vore kul om någon kunde bevisa att jag har fel. De flesta bilarna med svensk hytt har byggts tillbaka till amerikanskt original eftersom det har varit mer lockande att ha en bil som "kunde" ha varit med i Normandie juni 1944 (även om den var tillverkad på hösten 44) än att ha en bil med "ful" svensk hytt. Ltgb 915 i Marinen har enligt vad jag hittat M-nummer M5133-915010 och det är då själva bilen, medan om det står -915012 så är det bil inklusive tillbehör (domkraft, spade, yxa mm) Skall se om jag hittar något om flygvapnets nummer.
  14. Ockerpris är när säljaren sätter ett oskäligt högt pris, men det är svårt att ha synpunkter på en auktion. Visst kan man tycka att priserna är höga, men som någon skrev är det en fri marknad och man har rätt att betala vad man vill. Det kan nog vara så att intresset för hobbyn ökat, och terrängbilarna som nu sålts till höga priser kommer nog sannolikt att bevaras som original vilket känns trevligt. Det var en auktion i Frankrike för några månader sedan och om man anser att de svenska priserna blev höga är det ingenting mot vad det blev där, tror det var 900 000 för en Willys jeep och 1,2 milj för en Cushman scooter, i vilket fall var det en nolla för mycket.
  15. Om du har M-nummer på släpet, om det står på dataplåten kan man oftast hitta inom vilket vapenslag som det använts. Ser ut att vara ett ganska litet smidigt släp, men inget jag sett tidigare vad jag kan komma på.
×
×
  • Skapa nytt...