Gå till innehåll

Skogstokig

Korpral
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Skogstokig

  • Födelsedag 1968-06-05

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Skogstokig's Achievements

Member

Member (1/1)

10

Anseende bland gemenskapen

  1. *Axeln mot packboxen är slät, har inte upptäckt några jack då jag kännde på den med fingrarna. *Ok, tänkte själv i efterhand på ev ättikas inverkan på metall. Men går det bra med hjullager fett? Gubben som yrade om att täta med silikon nämnde att det måste tåla en del temperatur. Vad som är mysko är att tiden mellan mitt första packbox byte och till nu så stod kärran stilla. Trodde först jag fått en tätning som var alltför generös och därför läckte. Ett av de första felen jag upptäckte efter att bilen hamnat i min ägo var att det var fullt med skit i handbromstrumman.
  2. Hej Valpvänner! Väcker liv i denna gamla tråd. Packboxen nämnd i mitt inlägg ovan började läcka och problemet återkom. Har nu tagit bort den "gamla" packboxen men ännu inte satt i den nya. Kollade med den borttagna om den blivit isatt felaktigt men icke. Hörde om ett tips att täta splinesen med passande silikon för att förhindra framtida läkage. Vet inte om det är bra egentligen. Vad gör jag för fel för efter bytet (med packboxen som numer är sönder och urtagen) återkom problemet med olja och skit i handbromstrumman? Det tog ett tag att få bort packboxen så jag ville kolla innan om det behövs något förarbete innan montering. Bilen är en 903:a. Tack på förhand! /Ola
  3. Var det någon som såg den Isländska filmen "Djupet" som gick på Svt 2 på fredagskvällen. Var det någon som hann med att se 13 bilen i filmen?
  4. Alldeles riktigt Halfsafe. Sätt ett finger i hålet, luckan har gångjärn i överkant och samtidigt skydd i sidled för vinden. Parbring, var försiktig när du ska tända blåslampan. Innan den är förvärmd så kan den fungera som en veritabel eldkastare. Tänd ALLTID utomhus.
  5. Funderade på hur ni som har C202 har slangar från motorn till värmaren i skåpet. Ni har väl en B20 som original? Har ni på samma sätt som jag beskrev (avtappningskranens placering)?
  6. Livar upp den här gamla tråden. Jag stötte på patrull efter då jag till slut hittat bilderna från då jag gjorde motorbytet och skulle koppla på alla slangar tillhörande bakre värmare. Lyckades koppla alla slangar utom en. Bilen är en 903:a som fått en B20 motor i stället. Placerad "klockan 10" om oljefiltret på B20 motorn finns ett gängat hål. Längst in en mässingsplugg som jag lyckats skruva ur. På original motorn (B18) satt ett metallrör i skruvat som en slang satt fäst på som gick vidare ner till bakre värmare. Metallröret passar inte på B20 motorn för den "vill inte ta gäng". Hur har ni som bytt motor från B18 till B20 gjort? På bilder ser det ut som det på B20 sitter en avtappningskran på nämnd plats vid oljefiltret. Kan man koppla slangarna till bakre värmare annorlunda? Besökte den lokale slangspecialisten idag med 5 minuters marginal till min nackdel. /Skogstokig
  7. Min får jag till 5 meter lång. Diametern på wiren 1 cm. Kaus 5,4 cm (mätt längsled som längden på wiren) x 5,1 cm (på andra ledden). Hoppas det hjälpte!
  8. Kollar asap då jag gått av passet nu på morgonen
  9. Om Melker ser det här så det enda jag har att invända är att avsnitten är så korta.... Man vill ju att de ska vara minst 30 minuter. Önsketänkande. Förstår att research och allt annat jag inte begriper nåt om som har med att skapa en serie program tar mycket tid i anspråk. Satt som klistrad och såg när Melker var runt på gamla hemliga platser och anordningar. Keep up the good work din lyckliga rackare som har en 9031:a!
  10. Hej! Tack för svar. Har hört mig för lite runt i kring och fått samma besked som av dig. Jag testar och lysnnar/känner efter. Så får vi se hur det går. Ha de!
  11. På söndag tidsnummer 131950 är det dags för TGPC m/42
  12. Härifrån fick jag infon: http://www.volvoamazonpictures.se/powertrain/drivlina.php http://volvo1800pictures.com/vm/4/4_htm/Volvo%20VM%201968%20Maj%2043-16%20Vxellda%20120%20svnghjulsmedbringare%200001.JPG.htm
  13. Tillägg: Motorbytet skedde några månader efter raset på den gamla och sedan dess har lådorna sakta dränerats via läckorna från huvudväxellådans bottenplugg och packboxen på fd-lådan. Så de var inte fyllda med olja så många månader och gick inte så många mil. Vet inte om min M40G låda skulle passa. Det är skillnad i utväxling på treans växel om jag inte missminner mig. Utgående axel ser annorlunda ut också. Det sitter en stor medbringare där (jämfört med min M40 som sitter monterad). Skulle det bli knas i utväxlingen i axlarna?
×
×
  • Skapa nytt...