Gå till innehåll

MickeTJ

Korpral
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Om MickeTJ

Senaste besökare till profilen

364 profilvisningar

MickeTJ's Achievements

Member

Member (1/1)

0

Anseende bland gemenskapen

  1. Jag har Mickey Thompson MTZ (33/15.5) på jeepen och dom skall vara ett riktigt bra MT däck på väg, med litet slitage och jag kan bara hålla med. klart att dom inte är som ett AT däck men riktigt "tysta" på väg för det mönstret. och dom är riktigt bra i skogen. Jag vet att dom finns i 36 tum, men då i 15.5 bredd. ingen höjdare för bränsleföbrukningen men otroligt bra grepp i skogen. här är ett långtids test med MTZ:
  2. jag fixade en liten förklaring i photoshop. så här var tanken..
  3. Anledningen är att jag inte behöver det extra utrymmet bakom då en fullsize-camper får plats perfekt bakom "hytten" på en 11a. jag slipper även en axel till att trixa med, ta med fler extra däck, drivaxlar, lager osv. Isolering är självklart, men jag slipper isolera hela bilen utan det räcker med hytten. tanken med att ha en camper är också att det är lätt att komma åt motorn genom att bara fälla ner stödbenen och köra fram en liten bit. då behöver jag inte ta hänsyn till det i inredningen. Tanken är att bara ha 2 platser. annars är det en bra synpunkt!
  4. Halloj i tråden igen! Nu var det längesedan jag gjorde något inlägg i tråden.. men det är för att jag har ritat och funderat en hel del. (många sömnlösa nätter har det blivit ) Jag har jag provkört en TGB 13 och det var ju som jag misstänkt kanske inget jag skulle vilja åka några längre sträckor i och definitivt inte min fru... Som jag skrev till Fredrik så är en TGB otroligt bra i skogen men inte på att ta sig dit.. Prisbilden på 13 och hur den överensstämmer med min budget är inte heller optimalt. Detta har gjort att jag har fått ändra utgångspunkterna en aning... och därmed mer frågor detta har gjort att valet numera står på: - En TGB 11 som kapas och göra om till en pickup med platt flak. är detta några konstigheter? är "hytten" en egen del på 11an som den är på 13? - Köpa en POP-up camper (Four-wheel campers) har en hel del olika modeller. (för att få bättre boendekomfort och stå höjd inuti) - Byta till en ny diesel drivlina från Toyota Land cruiser För att jag vill att det skall vara lätt att hitta delar till den överallt. är detta något problem? Längdmässigt osv? Som jag kan se det verkar F-lådan ha utgångarna på samma sida som TGB Hur gör man med växel länkage, Koppling osv? Automatlåda är ju enklare att lösa dom delarna men vinns inte till Toyota dieseln - Montera styrservo Ser jag att andra har gjort här men vad finns det för alternativ? Elektrisk eller hydraulisk? - Nya däck 38"-40" för att kompensera motorn Håller axlarna för dessa däckstorlekar? eller vart går gränsen? På Jeep D35 axeln (som är det jag är van vid) går gränsen vid 31 med diffspärr och 33" utan innan det börjar bli problem med hållbarheten. Nu undrar säkert många av er varför.... och det undrar jag med.. men jag tror att denna kombination är det ultimata overland fordonet om man inte har C-kort. TGB, för att den har portalaxlar och hytten monterad framför motorn så man får mycket plats bakom för bodel. + att den är skattebefriad vilket gör att man slipper betala när man inte använder den. Camper, för att den inte behöver besiktigas och inte skattas samt att man kan lätt ställa av den om man vill åka på lersprutar/stenkrypar träffar. och med en Pop-up modell hålls tyngdpunkten låg vid körning och vindmotståndet minskar avsevärt. Tacksam för alla invändningar och förslag som skulle kunna göra den här idén bättre!
  5. Av rent nyfiken fråga, är det någon som konverterat sin TGB till 3 eller 4 link framaxel och skippat bladfjädrarna helt? jag ser att vissa sätter spiraler istället för gummit, men kan inte hitta någon som byggt en helt ny upphängning? Skulle det ge bättre vägegenskaper och terrängegenskaper jämfört med bladfjädrarna? misstänker att man får bättre flex och lite mer direkt styrning. skulle eventuellt ett Long-arm kit för Jeep XJ fungera? med nya fästen på axeln? bara nyfikna frågor...
  6. Hej Mikal, Det är omöjligt att inte lägga känslor i bilar.. iallafall dom lite udda varianterna som ingen annan gillar Jag är på jakt efter en 13 bil men givetvis till rätt kostnad, (vad det nu är?) då jag får tänka på totalkostnaden med vad jag tänker göra med den. PMa mig så kan vi ta det där ifrån. Såg att jag inte kunde PMa dig? //Michael
  7. Detta blev ju en ganska välbesökt tråd ju Så för att göra listan på motoralternativ lite kortare så är det OM605 / alternativt Toyota motor + vxl låda som gäller. Eller vad man nu kan hitta som ligger nära orginal i HK och Nm. Låter ju bökigt att behöva höja och fixa och trixa med det, brukar bara sluta med att det är något annat som måste ändras/ specialbyggas. Jag vet ju hur det är med Jeep.. varje centimeter som höjdes eller däckstorlek som ökade så ökade utgifterna exponentiellt. Får hålla ögonen extra öppna om det är någon med dieselkonvertering som kommer ut till försäljning. Bråt får ju räknas som min hembana med, ser att du med är från Göteborg och där är det ju inte fel med skovelhjul.. skall sätta mig och rita vidare på layouten osv och beräkna lite kostnader för hela projektet. men dom där Islandsbilderna sålde mig helt, precis så jag önskar jag kunde göra med jeepen.
  8. Detta är ju exakt det jag skulle vilja göra ju! hur tusan kunde jag inte hitta denna? jaja..skit bakom spakarna kanske.. men tanken var inte att lyfta hela taket.. utan modifiera en "takboxsäng".. men detta är ju helt klart bättre!
  9. Det verkar ha varit ett väldigt välanvänt och omtyckt forum så det lär ju inte bli några problem att bygga upp detta igen! OK, hur har du gjort? har du bytt motor + vxl låda? När jag kikat runt verkar problemet vara att om man byter båda t.ex från en MB eller äldre Toyota så blir hela paketet för långt? overdrive vet jag finns att köpa separat till t.ex jeep men det är klart inte billigt... Jag tycker helkarossen är den snyggaste och den jag skulle vilja bygga på + att den skulle nog gå in i en container för långtransport om det skulle bli aktuellt. På min wrangler har jag MT däck (mickey thompson MTX baja claw) och dessa är ju helt sjukt bra grepp i skogen. Men dom är ju inget jag skulle vilja köra till alperna på. När jag var i costa rica i julas så körde jag runt en hel del och det var på vanliga "väg däck" och jag hade inga problem att ta mig fram även när det blev lite lerigare. På en längre sträcka blir det ju kanske en fördelning på 70% väg och 30% terräng så det gäller ju att hitta en gyllene medelväg. AT2 däcken är rätt grova men till skillnad från nästan alla MT däck så är dom vintergodkända i sverige. Jag skickar ett PM med min mail så tar jag gärna emot lite bilder! Island verkar ju helt klart vara ett riktigt kul 4x4 resemål, som står högt upp på listan när jag får en lämplig bil att åka i.
  10. Kanon, det var snabba svar! känns ju nästan som jeepsweden Vad kan man räkna på ca pris att byta motorn? med konvertersats osv. Tänker att om jag skall köra ett par mil så kan det kanske löna sig med diesel, + att det bör ju finnas fler reservdelar till en MB diesel än en volvo motor ute i världen. 1000 mil x 2 liter/mil x ca 15 :-/liter = 30 000 :- 1000 mil x 1,5liter/mil x 15 :- / liter = 22 500 :- Vad är det som förbättras med ett motorbyte förutom förbrukningen? Finns det någon som bytt både motor och växelåda? om man hellre vill ha automat eller overdrive? OK, gällande toppfarten. det kanske inte är något autobahnmonster man eftersträvar heller egentligen. Utväxlingen ger jag mig inte på igen, gjorde det på jeepen när jag satte i diffspärrar och förstärkte axlarna. Jag hade tänkt mig General Grabber AT2 däck, för lite bättre vägkomfort men ändå ok framkomlighet vid sidan om. är det något man bör tänka på där? ser att alla TGB har samma fälgar, är det udda bultcirkel eller finns det några spacers man kan sätta på? Jäklar vad fina bilder!!! man blir ju inte det minsta sugen!! har du "interiörbilder föresten? för lite tips och inspiration? Jag ser att forumet bytts för inte så längesedan och att alla bilder försvunnit, det verkar ju som det fanns en hel del att kika på innan Damasker låter ju inget svårt att byta? och överkomligt gillar jag med (till skillnad från jeep....)
  11. Hej alla! Detta blir mitt första inlägg på detta forum, men jag har sökt och letat men känner inte att jag fått svar på mina frågor. Idagsläget är jag ägare till en skogsutrustad Wrangler men har efter diverse haverier och annat jäkelskap börjat tröttna på den så är på jakt efter något annat. Denna gång skall jag göra det i rätt ordning dvs. hitta info först sedan köpa bilen, inte tvärt om som med jeepen. Hela tanken är att jag och sambon skulle vilja ha möjligheten att sticka iväg 1-4 veckor till roliga ställen i europa och kanske ännu längre t.ex afrika, asien. så jag har börjat leta runt på 4x4 husbilar (typ earthcruiser, bimobil osv) men jag har inga 1-2 miljoner att finansiera 3 veckors skoj med. Tanken har då fastnat på TGB 13 då jag förstått att man ganska enkelt kan typa om den till B-kort. lagom mycket plats i för att få in en fast säng med kök och toalett. men det finns också en del orosmoment och då till mina frågor. Bränsleförbrukningen på en TGB 13 med bensinmotorn verkar ju rätt saftig med dagens mått mätt. Diesel är ju lättare att få tag på i avkrokarna så en konvertering känns viktigt. - Med en MB diesel som verkar vara det lättaste, vad kan man räkna med för förbrukning? Ljudnivån har jag förstått är ganska rejäl, av polare som körde dom i lumpen. (var tvungen att ha hörselskydd?) - Har någon ljudisolerat en TGB och fått vettiga ljudnivåer så man skulle orka köra 60-80 mil på en dag? Toppfarten har jag också förstått ligger runt 70-90 km/h - Om man sätter in en MB diesel, vad kan man räkna med för topphastighet? jag skulle vilja att den kunde rulla i motorvägsfart dvs ca 110 km/h Driftsäkerheten är helt ok som jag förstått det. - Hur ofta måste man serva en TGB? dvs byta olja i axlar smörja osv? skulle man kunna fixa allt innan en långfärd på ca 8-1000 mil utan att behöva tänka på det för ens man kom hem? Jag skulle vilja få till ett tak som går att lyfta upp så man får ståhöjd inuti. - är det lätt att kapa i tak och väggar? eller är det en massa förstärkningar som man måste ta hänsyn till? - är det någon annan som byggt något liknande? har erfarenhet av långresa med TGB 13? - Vad är det vanligaste som går sönder? -Vilka är dom vanligaste "moddarna" för att få bättre komfort? Jag är tacksam för alla synpunkter och ideér ni TGB ägare har att dela med er av!
×
×
  • Skapa nytt...