Gå till innehåll

Problem med bromsar på 20 bil


Jonsson

Rekommendera Poster

Jag har problem med att få mina bromsar att fungera som dom ska efter att jag renoverade huvudcylindern och byte hjulcyl. på mellanaxeln. Innan var pedalen "fast" och tog högt upp, nu tar den långt ner nästan vid pedalrörelsekontakten men den är inte svampig.Jag har luftat flera gånger.

Trampar jag en gång till så tar den högre upp, jag har justerat ut backarna så långt det går och dom är nästan nya.

När jag gör ett broms prov så är det bara höger fram som jag får att låsa. :rolleyes:

Någon som har en ide vad det kan vara. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på att du får jobba vidare med att justera ut backarna. Kanske köra några mil med många rejäla bromsningar så att backarna sliter in sig mot trummorna och återigen gå på justeringarna. Och vid justering ska hjulet vara upphissat så du känner tydligt vad varje hack på excentern innebär i motstånd. Visst, tar det tid särskilt på en 6-hjuling. Går snabbare om du hissar en axel i taget... eller alla. En annan felkälla kan vara om fjädrarna för returen av backarna sitter felmonterade. Jag trodde dom bara kunde sitta på ett sätt, men när jag i våras byte backar på en av mina 13-bilar insåg jag att det var ett riksbeväringspucko som hade varit framme och meckat under bilens militära karriär.

 

När det gäller frambromsarna låter det som du har en eller två kärvande bromscylindrar på vänster sida.

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(EDIT: Klasa hann före med sitt inlägg, han har mer kunskap om detta än mig).

 

Om pedalen inte är svampig är iregel luftningen korrekt, men jag brukar ta en sista sväng iaf för säkerhets skull. Viktigt är att man tar luftnipplarna i rätt ordningsföljd också..

 

Säkert att du har justerat ut bromsbackarna helt, och att du observerat att det är 2 justerskruvar på varje framhjul?

 

Sist jag justerade mina bromsar fick jag inte ur luften ur servona på första försöket. Blev less och åkte till polarn på Mekonomenverkstan och tryckte ur sista luftblåsorna med deras bromsvätskeaggregat, å jävlarrrr vilket drag det blev i pedalen!! 

Liknade min Volvo 945a sen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det är två på varje hjul, dom är ut justerade så mycket det går. Bromscylindrarna fram är nya enligt fordonspärmen, hela framaxeln blev renoverad 07. Jag har använt den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-191531/ och "pedalmetoden". vi har luftat 3 el 4 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Svana skrev, så är det viktigt att man tar nipplarna i rätt turordning.

 

Jag höll på flera gånger med min 11:a för ett par år sedan, pratade med en militärmeck som poängterade att det är viktigt så när jag gjorde det blev det toppen direkt.

 

Ring till närmaste milo-verkstad och fråga, du kanske kan få komma dit och få hjälp mot ett par vetelängder/tårtor. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det är viktigt att man tar dom i rätt ordning, jag har gjort som det står i verkstadsmanualen.

Jag såg nu när jag var ut till bilen att det är två rör på framaxeln som är skadade, inklämda.

Det kan nog förklara varför bara höger fram tog, men jag kan inte förstå varför inte bakhjulen tar.
:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellanaxeln är det nya cylindrar på båda sidor, sista axeln är det fräscha cylindrar jag har inte kollat om dom rör sig lätt än ska palla upp bilen imorgon.

Men jag börjar nästan tro att det blev något fel när jag monterade ihop huvudcylindern. :(  Ska även skaffa nya rör till framaxeln, jag fick fel nipplar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat alla hjulcylindrar,dom rör sig lätt och är nya eller fräscha. Jag har frågat några mekaniker jag känner och fick tipset att plugga utgångarna på huvudcylindern för att testa om huvudcylindern var ok. När jag pluggar den så tar pedalen långt upp och är stum. Dom sa att om det är fel på huvudcylindern så ska pedalen sjunka, felet ska "följa med" och det gjorde det inte. vad kan det vara då? servoaggregaten?

Det försvinner ingen bromsvätska vad jag har sett. Jag har startat motorn med foten på bromsen för att kolla funktionen på servona. Men pedalen rörde sig knappt kanske 3 mm. Den ska väl sjunka tydligt när man gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är applicerbart i ditt fall, då det gäller tgb 11:a, men tydligen kan det stanna en riktigt stor luftbubbla i bromsröret mot hjulcylindrarna på bakaxeln.

Detta då det är en riktigt stor böj på bromsröret. Den bubblan kan tydligen vara svår att få ut om man inte trycksätter systemet och låter bromsvätska flöda ut ordentligt.

 

Ett annat tips från Miloverkstaden vad gäller luftning av övre cylindern på framaxlarna är att ta ur kolven, låta vätskan komma ur och när det inte kommer luft så dit med kolven. Detta då luftningsnippeln sitter nedanför bromsröret och därmed blir det svårt att lufta.

 

Har du tagit ur kontakten för varning av bortfall på en krets?

Om inte så prova att ta bort den och sätt tillbaka efter luftning/felsökning, annars så håller ju stiftet kvar kolven efter att den har löst ut.

 

Kan det vara skit i någon bromsledning/rör som så att säga täpper till flödet?

Prova att blås med tryckluft om du har möjlighet.

 

Blir det någon skillnad om du låter ett av servoaggregaten i taget får vakuum från insuget?

 

Hoppas att detta ger dig någon hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det kan vara någon luft kvar i systemet då jag har luftat på flera olika sett både sugande och tryckande, men man vet ju inte jag får väl kolla igen. Det värkar vara något med primärkretsen för den bottnar mot sekundärcylen(skulle jag tro) på en gång, pedalen sjunker 2 mm när man öppnar en luftningsnippel. Kan det bli det här fenomenet om ett eller båda servoaggregaten är trasiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har prov bromsat på gården och det tog lite bättre än föra gången, den här gången fick jag även bakhjulen att ta lite.

Jag ska åka iväg till en skogsväg och provköra lite bättre snart.

Hur är det med era bilar när ni luftar primärkretsen, känner ni något i pedalen när in öppnar nipplarna?

Jag gör inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skall man inte kunna trycka pedalen i botten när man öppnar en luft nippel ? det är då jag van vid, så man får ur så mycket luft och bromsvätska som möjligt.

Har inte behövt pilla på servona än så de har jag dålig koll på, men 2 mm låter lite då kan du inte få ur en stor skvätt åt gången.

 

Har renoverat en huvudbroms cylinder samt bytt några cylindrar ute vid hjulen åt en kompis samtidigt, och jag kan inte säga att vi hade några sådana bekymmer med luftningen sedan. det ända var väl att vi skruvade ur kontakten för bortfall av krets, men det får man ju göra varje gång man  "öppnar " systemet.

 

Väldigt jobbigt när man får leta som du utan att hitta något, hoppas det löser sej för dej snart 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man öppnar nipplen till en krets så borde pedalen sjunka mer en 2 mm.  Kanske inte helt till botten då den andra kretsen vill har lite marginal.

Viktigt att notera är att när man luftar systemet på klasiskt vis är att man är två personer. En som bygger upp trycket och håller pedalen nere tills nippeln är stängd igen.

Det skall komma ganska mycket bromsolja för varje luftning som görs. Jag menar någon matsked i alla fall. Om pedalen bara sjunker två mm så känns det lite väl lite.

Man kan ha motorn igång för att få lite hjälp av servon men det brukar inte behövas.

Var i landet bor du?

 

/Bluesky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om backarna till primären är väl justerade så kanske den kraften hindrar primärkolven att nå sekundärkolven?

Så kanske man skall lätta på backarna så det blir lite rörelse? Lite spekulation från min sida men kanske kan vara värt att prova.

Titta gärna i verkstadshandboken på lite principbilder så kanske det dyker upp en ide.

Jag skall kolla lite i morgon kväll och se om jag kommer på något-.

 

/Bluesky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det har inte blivit så mycket gjort på tgbn. Förutom att jag har börjat att riva toppen och monterat en termokontakt.

Någon som föresten vet var man får tag på stötstänger till bra pris?

Tack för alla förslag och hjälp verkligen ett super forum det här. :)  Jag hoppas verkligen att jag få rull på han snart blev lite besviken i höstas att jag inte kunde prov köra. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte blivit så mycket gjort på tgbn. Förutom att jag har börjat att riva toppen och monterat en termokontakt.

Någon som föresten vet var man får tag på stötstänger till bra pris?

Tack för alla förslag och hjälp verkligen ett super forum det här. :)  Jag hoppas verkligen att jag få rull på han snart blev lite besviken i höstas att jag inte kunde prov köra. :(

Vi förstår dig.

 

 Till bra pris vet jag ej, men KG Trimning borde ha mycket prylar till våra maskiner (jag handlade mycket där under mina folkrace.år och dom är duktiga, kan sin sak) ,priserna är nog inte mycket högre än någon annanstans.

 

Du får iaf svar på många frågor där, och det kan vara värt lite också.

 

 Men så har du ju oss här att fråga också.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...