bsvensso Postad 31 December , 2013 Rapport Share Postad 31 December , 2013 En Lexus? Mycket bil för pengarna, kul! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 1 Januari , 2014 Rapport Share Postad 1 Januari , 2014 Trevligt. Vilken motor sitter det i Lexusen? antar att det är den du skall ha. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjarneris Postad 1 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 1 Januari , 2014 1UZ-FE 4.0l alu-V8 250? Hk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjarneris Postad 10 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Lexusen är nu demonterad, motor, växellåda och kabelstam med alla boxar osv är sparade för framtida bruk. Ikväll har jag hunnit med en liten garagesession. Köpte beggade bromsok från en skrot som visade sig ha rostiga kolvar. Svarvade ett par nya, hoppas de hållet tätt nu. Filade även på CTIS-lösningen. Inte helt nöjd med precisionen på mitt hantverk, får se det som en prototyp och förbättra. Imorgon har jag också lite avsatt garagetid, ska försöka spänna upp portalhuset i svarven och se om det går att få till ett läge för en tätning mot röret som kommer gå igenom. Vet dock inte om jag ska svarva en klack på insidan av tätningen eller utsidan? Kanske svarvar en klack inåt och låter skyddsanordningen för hela ctis-enheten hålla tätningen utåt... Hur får jag lös drivaxeln ur portalhuset? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 11 Januari , 2014 Rapport Share Postad 11 Januari , 2014 Vad menar du med driv axeln, ? navet du har där kallas ju också för drivaxel hos tatanka i alla fall. Är det den som går i axel röret du menar, så kommer den snällt med ut när du lossar på portalhuset. Se till att diffen ligger i så får du lättare tillbaka den sedan. Häng upp hela portalhus med axeln i något, En stropp kring drivaxeln, och knacka lätt med en plast/gummi slägga på portalen så hoppar axeln loss, den sitter bara med en spännring. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjarneris Postad 11 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2014 Det var axeln som går mellan diffen och portalhuset, alltså hur man får den ur portalhuset. Verkar rätt enkelt. Nu ut i garaget! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjarneris Postad 11 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2014 Blev inte så mycket gjort idag. En massa annat fix kom emellan. Spände iaf upp portalhuset i svarven och svarvade ett läge för en packbox. Ska förhoppningsvis täta mot oljeläckage eller motsvarande. Fick slipa av ett par mm på huset för att de skulle gå fritt i svarven Arbetet stannade iaf när jag inte hade en 14mm borr tillgänglig för hjulbultshålen. Nåja, till nästa gång måste jag se till att demontera ett främre portalhus och ev. ett till bakre för att kunna fortsätta konstruera... 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 Januari , 2014 Rapport Share Postad 12 Januari , 2014 Men kära nån.. det där hade jag aldrig ens testat i svarven hehe.. Det är DÄR fräsmaskinen kommer in i bilden istället ..knappa in ett program och "START button". Men det är bra jobbat så här långt, kul med stora projekt som en annan inte ens orkar tänka på.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 12 Januari , 2014 Rapport Share Postad 12 Januari , 2014 Bra jobbat, det blir fint och det verkar inte sitta fast att konstruera! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjarneris Postad 12 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 Januari , 2014 Kul med svar! Det var rätt läskigt då det inte var så stora marginaler till supporten. Vågade inte köra mer än 80rpm heller. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 Januari , 2014 Rapport Share Postad 12 Januari , 2014 Allt går om man vill . Vi är sugna på fortsättningen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 15 Januari , 2014 Rapport Share Postad 15 Januari , 2014 Verkar vara en bra svarv du har , Å rätt man bakom också Den som står här i verkstaden har gjort sitt, duger bara till att spänna upp axlar och andra runda saker som inte skevar i och köra runt så man kan lägga an slippapper och ta de värsta reporna på något. Det där skulle jag aldrig prova på den i alla fall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hoss Postad 12 Mars , 2014 Rapport Share Postad 12 Mars , 2014 Any progress? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjarneris Postad 12 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 Mars , 2014 Not much, been to Cuba and back, and bought a house. I'll post here as son as I've made anny progress... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjarneris Postad 12 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 Mars , 2014 Glömde visst en sak som hänt. Har fått hem ett paket från staterna.som jag inte visat. Får se om de kommer användas dock. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bjarneris Postad 9 Oktober , 2014 Författare Rapport Share Postad 9 Oktober , 2014 Med hus och höggravid sambo funderar jag nu på att sälja detta. Någon som är intresserad av 3st 13-axlar varav en lite modifierad? Skulle kunna bistå med lite arbetstimmar för att få kompletta axlar med skivbromsar... Prylarna finns i Luleå och borde gå att skicka. Lär inte vara gratis dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.