Svana Postad 12 December , 2013 Rapport Share Postad 12 December , 2013 När jag smorde fett i kardanerna i helgen, kröp det ur fett i ena änden av röret vid knuten, istället för att krypa ut vid splinesen i den trasiga damasken.. Ska det vara så när det bir fult med fett, eller saknades någon typ av plugg på den kardanaxeln där detta skedde?? Vad vet / tror ni? Skulle behöva veta detta innan kvällen, ska nämligen tillverka grejer här på jobbet om jag behöver isf. Ikväll är det knut och damaskbyte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 December , 2013 Svarar mig själv här hehe.. Hittade denna på en sprängskiss, plugg / skruv nr 6..http://www.tatanka.nu/Shop/Page/Private/45%20Kardanaxel.pdf Jaja, det ordnar sig nog. Bygger nåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 12 December , 2013 Rapport Share Postad 12 December , 2013 Jo det är bäst är att svara på sina egna frågor ....för då får man dom bästa svaren... Det har jag lärt mej sen barnsben från Tjorven på Saltkråkan.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 December , 2013 Rapport Share Postad 19 December , 2013 Något som ej syns på den sprängskissen är att i den nedre delen finns det ett hål innanför damasken där röret blir grövre efter splinesen. När jag plockade ner alla kardarnerna och bytte damasker samt knutkors såg jag dessa då jag tvättade dem med diesel och tryckluft, och det kom ut vatten, "Ja eller vätska i alla fall" ur den som hade trasig damask när jag tippade kardanen så det kunde rinna ur. Tydligen något som är för att det inte skall bli vatten ståendes vid splinesen , ​Ingen annan som sett detta ? eller är det något som är efter konstruerat på mina kardarner ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 December , 2013 Bra är det, att man kan trycka i fett i massor och lixom tvinga ut div. vatten och sörja som ev har letat sig in i ett djupdyk i kärret..det far ur i änden där överblivet fett kan tryckas ut..hålen som Hasse skrev om ovan. En av mina kardanaxlar är glapp i splinesen, kändes ganska mycket. Det borde vara en orsak till mina irriterande vibrationer på vägkörning va? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 December , 2013 Rapport Share Postad 19 December , 2013 Ja har inte Mark X försök reda ut det i många omgångar, tror han gick så långt att han köpte en komplett begagnad uppsättning kardarner, Har du kollat knutkorsen, det är väl den vanligaste orsaken, en annan är utgående lager ur fördelningslådan, glapp i det lagret och du får vibrationer. För min del var det så jäkligt att utgående axel från fördelningslådan var krokig. byte av fördelningslåda och knutkorsen så vart det bra, Nu visade det sej att mina knutkors inte var dåliga, så de har faktiskt återanvänds på div bilar med gott resultat. men jag bytte då jag ändå plockade ner dem, inget större jobb att pressa ur dem och sätta i nya. På min valp slutade vibrationerna då splinesen var dåliga varje gång jag smorde kardarnerna, några mil landsväg eller lite körning i skogen och det var tillbaka. Så fettsprutan var med och jag tryckte i lite nytt till varje längre transport på landsväg. Tycker du borde märka av det samma på din bil om det är orsaken. Har själv precis fått hem ett gäng nya lager till portalerna, skall sända ett gäng, ja eller leverera till en som hängde på när en vän till mej beställde lager till sej och till mej, han hade vibrationer som slutade när han bytte lager fram, så han har beställt till alla sina portaler, jag har själv köpt till mina två reserv portaler som jag skall renovera så jag har friska utifall det händer något med de som sitter på bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 December , 2013 Ja, Marc-X kämpade länge med det där..vet inte sen hur det blev, om han ens fick några kardaner ens? Min knutkors är nybytta, hoppades på nåt av dem men inte. Som du skriver, fettsprutan används men man inbillar sig lite också att det blir bättre. Det märkligaste för mig är att när bilen är kall och startats upp och börjar köras funkar det riktigt bra, men när man kört nån halvtimme blir det mer och mer vibrationer..som mest när man kört ett gäng mil och det är sommarvärme.. Fattar inte, känns ju som det är ett glapp-relaterat iaf, som blir mer glapp vid värme..tex splinesaxeln?? >>En annan detalj som jag undrar över angående mina kardaner.. När vi bytte knutkors märkte jag ordentligt och monterade tillbaks allt som det satt. Men en av kardanerna (bara en) har splinesaxeln vridits 90 grader, alltså ena örat för knutkorsen är kl.06 och 12 och andra änden är kl.03 och 09.. VARFÖR??? På bara en kardan av tre. Anledning eller felmonterat?? Kan detta orsaka en vibration? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
janper Postad 20 December , 2013 Rapport Share Postad 20 December , 2013 God Jul! Ja en fel monterad kardanstång kan orsaka vibrationer. När vi monterade kardanstängerna "rätt" på grabben´s TGB 20 enligt verkstadskatalogen så försvann en hel del vibrationer. Och Gott Nytt År! JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 20 December , 2013 Rapport Share Postad 20 December , 2013 Jo du bör nog plocka om den kardarnen till att börja med, Sen är det mycket möjligt att vibrationerna kommer från kardarnen som är glapp om den beter sej som du skriver. Vad jag vet så fick Marc-X till slut upp sina kardarner, sedan har jag inte hört något mer om det, han har inte varit inne sedan i somras, tänkte kolla in hos han när jag var i Tromsö i somras men fick inte tag i han. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 Jag har inte orkat vrida kardanen rätt som Hasse bad mig göra.. *latmask* Men jag har blivit erbjuden köpa en finare begagnad kardan, helt utan glapp i splinesen Då är min fråga -är båda BAKRE kardanaxlarna exakt lika på 13-bilar? Monterade skiljer dom ca 8cm i längd.. men kanske är samma utförande iaf, bara olika ihoptryckta i splinesen? Nån som vet? /mvh.svana Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 2 Januari , 2014 Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 99,9 säker på att dom är olika Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 Januari , 2014 Rapport Share Postad 4 Januari , 2014 Dom har inte samma art.nr. i alla fall... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 4 Januari , 2014 Tack, då ska jag försäkra mig om att jag skaffar rätt kardanaxel..minns inte vilken som glappade nu. Minnet.. !! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.