Blomski Postad 26 December , 2013 Rapport Share Postad 26 December , 2013 Hej Jag har råkat ut för att ibland snurrar ett hjul bakåt samtidigt som det andra går framåt. Hissar man upp båda bakaxlarna gör det likadant. Någon som har en förklaring? En undrande Blomski Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 26 December , 2013 Rapport Share Postad 26 December , 2013 Försöker mig på en förklaring När diffen fungerar som den ska så så kan hjulen snurra åt var sitt håll och I olika hastigheter oberoende av varandra.(så att du kan svänga ordentligt) Lägger du I diffspärren så tvingar du hjulen gå åt samma hall och I samma hastighet och då blir det svårare att svänga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Blomski Postad 27 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 27 December , 2013 Ok men om jag kör upp för ett litet gupp så kan hjulen börja snurra åt fel håll. Tur att jag inte haft någon last för då borde något gått sönder. Man ser att båda högerhjulen spinner baklänges och så kan inte vara normalt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 27 December , 2013 Rapport Share Postad 27 December , 2013 http://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI&feature=player_detailpage#t=7 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 27 December , 2013 Rapport Share Postad 27 December , 2013 Ok men om jag kör upp för ett litet gupp så kan hjulen börja snurra åt fel håll. Tur att jag inte haft någon last för då borde något gått sönder. Man ser att båda högerhjulen spinner baklänges och så kan inte vara normalt. Att hjulen på samma axel driver åt var sitt håll verkar lite udda. Kan det hända när du kör på vägen också eller är det bara I terrängen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 December , 2013 Rapport Share Postad 27 December , 2013 Skulle det inte kunna vara frågan om en illusion? Alltså att de som snurrar åt fel håll egentligen snurrar lika fort som de på andra sidan och "släpar". Om du har diffspärren i alltså. Om du lyfter en axel vid ena hjulet så "roterar" ingående axel, men eftersom det andra hjulet är "låst" i backen så snurrar ditt hjul som är i luften åt "fel" håll. Utan diffspärr alltså. //I all välmening Tillägg; Hade du diffspärren i när hjulen snurrade bakåt? Om inte, vad gjorde hjulen på andra sidan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 27 December , 2013 Rapport Share Postad 27 December , 2013 Har för mig att om man hissar upp bakhjulen och vrider på ett hjul så går det andra i motsatt riktning, antar att det beror på att kardanen ej rör sig på grund av växel i eller att lådan är trögare än hjullagren. Har en känsla av detta sen jag gjorde så av nån anledning och blev förvånad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 29 December , 2013 Rapport Share Postad 29 December , 2013 Hvis differensialsperrene står på på bakakslene kan det bygge seg opp store spenninger i drivverket som løser seg ut når bakhjula på ei side spretter (skuttar) i en liten humpel (gupp). Da kan hjula rotere kanskje en kvart runde tilbake før de fortsetter forover. Så sjekk om inn-/utkoplinga av sperrene virker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Blomski Postad 30 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2013 Man tackar för alla förslag och er vänliga ton. Filmen om hur diffen fungerar var utomordentlig. Man kunde förr också. Själv börjar jag överväga om det inte är en metallbit som ligger och spökar(bit av ett kugghjul eller någon bult) ock som i vissa läge låseraxlen. Och då kan det nog se ur som om hjulet kuggar över. Jag ska öppna och kolla bakaxlen behöver nog även byta olja Vänligen Blomski Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Blomski Postad 22 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 Tror mig hittat problemet. När jag körde över en sten eller dyl gled ena kardanaxlen ur sina splinse och då började däcket tugga. Jag förlängde kardanaxeln genom att svetsa fast en 5 cm rörbit Bra va 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 22 Januari , 2014 Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 Det var ju bra att det var lättfixat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 23 Januari , 2014 Rapport Share Postad 23 Januari , 2014 Var det alltså någondera bakaxelns kardan son var för "kort"? Kapade du och förlängde kardanen? 5 cm låter ganska mycket i dessa sammanhang. Är bilen höjd? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.