Gå till innehåll

912 bakaxel


Rekommendera Poster

Försöker mig på en förklaring :)

När diffen fungerar som den ska så så kan hjulen snurra åt var sitt håll och I olika hastigheter oberoende av varandra.(så att du kan svänga ordentligt)

Lägger du I diffspärren så tvingar du hjulen gå åt samma hall och I samma hastighet och då blir det svårare att svänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men om jag kör upp för ett litet gupp så kan hjulen börja snurra åt fel håll. Tur att jag inte haft någon last för då borde något gått sönder. Man ser att båda högerhjulen spinner baklänges och så kan inte vara normalt.

 

Att hjulen på samma axel driver åt var sitt håll verkar lite udda.

Kan det hända när du kör på vägen också eller är det bara I terrängen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte kunna vara frågan om en illusion?

Alltså att de som snurrar åt fel håll egentligen snurrar lika fort som de på andra sidan och "släpar".

Om du har diffspärren i alltså.

 

Om du lyfter en axel vid ena hjulet så "roterar" ingående axel, men eftersom det andra hjulet är "låst" i backen så snurrar ditt hjul som är i luften åt "fel" håll.

Utan diffspärr alltså.

 

//I all välmening

 

Tillägg; Hade du diffspärren i när hjulen snurrade bakåt? Om inte, vad gjorde hjulen på andra sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att om man hissar upp bakhjulen och vrider på ett hjul så går det andra i motsatt riktning, antar att det beror på att kardanen ej rör sig på grund av växel i eller att lådan är trögare än hjullagren. Har en känsla av detta sen jag gjorde så av nån anledning och blev förvånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hvis differensialsperrene står på på bakakslene kan det bygge seg opp store spenninger i drivverket som løser seg ut når bakhjula på ei side spretter (skuttar) i en liten humpel (gupp). Da kan hjula rotere kanskje en kvart runde tilbake før de fortsetter forover. Så sjekk om inn-/utkoplinga av sperrene virker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för alla förslag och er vänliga ton. Filmen om hur diffen fungerar var utomordentlig. Man kunde förr också. Själv börjar jag överväga om det inte är en metallbit som ligger och spökar(bit av ett kugghjul eller någon bult) ock som i vissa läge låseraxlen. Och då kan det nog se ur som om hjulet kuggar över. Jag ska öppna och kolla bakaxlen behöver nog även byta olja

Vänligen Blomski

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...