Gå till innehåll

Min första tur i skogen


Hikolo

Rekommendera Poster

Hejsan!

Köpte en tgb 11 i slutet på sommaren och försökt fixa till framförallt karrosen men även bromsar på den. Och nu efter mycket om och men så är bilen äntligen besiktigad och på ställd så jag tänkte därför se lite vad den går för i skogen. Såg att Botkyrka motorklubb har ett offroad event nu i helgen så bättre kan det inte bli. Men jag har aldrig kört i skogen tidigare och undrar om det finns något jag borde tänka på. 
Är det dumt att gå till 1.6 bar i däcken då jag har slang lösa däck? (cooper sst max på orginalfälg)
Är osäker på om alla slangar till luftningen* under bilen är okej, är detta något som är jätteviktigt att kolla?

 

Tacksam för alla svar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Det är nog bara att gasa, möjligtvis skulle jag kolla vacuumslangarna till axlarna, min har en förmåga att "hoppa lös" vid bakaxeln ibland och man vill inte att de suger in lervatten i vacuumsystemet. Själv kör jag inte i så djupt vatten utan vill helst att överkanten på däcken är synliga så jag slipper risken att få in vatten i insug, generator, tändning mm.

 

Jag har kört djupare än så ibland men aldrig haft något problem. Det är kul när man är ett gäng som kör att ligga efter några vanliga jeepar som måste snirkla mellan stenar och stockar för att inte ta i någonstans medan man själv håller grundgas och låter 11.an studsa och gunga över hindren hur enkelt som helst. Jag lärde mig snabbt att 11.an klarar mycket mer än vad jag vågade i början men bra bromsar är viktigt, mina är inte superbra justerade så det blev halt på stenar gör inte som jag gjorde första ggn (se filmen).... bilen klarade sig med en buckla på stötdämparfästet men själv åkte jag utan bälte och fick näsan i vindrutan... det finns ganska många hårda grejor att slå huvudet i så det är nog bäst att ta det lugnt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=fEh88-WgvcU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kört på cooper sst 

Men med Fedima körde jag med 1,5 fram och 1,0 bak slanglöst både i Brändåsen och i Olerum nu i helgen, Har kört med lägre tryck, men det funkar det att köra hem landsväg och ändå ha skapligt grepp i terrängen om jag håller mej kring de  trycket i däckena.

Det är så olika mellan däck så du måste nästan prova dej fram, men att börja på 1,6 är nog inte helt fel, antagligen kan du gå ner lägre, men har du inte möjlighet att fylla däcken på plats eller i skogen, så kör hellre med för mycket i däcken speciellt om du kör slang löst.

Ja kolla slangarna vad du än gör innan du far ut i vatten å lera, inte alltid lätt att få ut vad som kommit in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

/Snip ...

 som jag gjorde första ggn (se filmen).... bilen klarade sig med en buckla på stötdämparfästet men själv åkte jag utan bälte och fick näsan i vindrutan... det finns ganska många hårda grejor att slå huvudet i så det är nog bäst att ta det lugnt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=fEh88-WgvcU

 

Jaha, då satt man på tuben några timmar igen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen ska kolla till salangarna imorgonkväll, ska även kolla tätringarna på bromstrummorna. Antar att det kan läcka in vatten den vägen? 

Angående däcken så får jag nog dubbelkolla hur fräsh fälgen är innan jag går ner så långt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kölr med slanglöst hankook på 1.2-1.4 bar utan problem och skulle nog kunna prova 1.0 bar. antar att de däcken är likvärdiga dina.

 

Angående slangar så tycker jag det viktigaste är de som går till avluftning av diffarna/huvudaxeln och om det nu gick någon slang till portalväxlarna. När axeln kyls ner av kallt vatten kan det sugas in  vatten i axlarna vilket ju inte är så bra.

Angående bromstätning så ser jag det inte som ett stort problem om de läcker, kommer vattnet in så rinner det även ut utan att kontaminera någon smörjolja. Problemet är endast att det samlas sand och mög i bromstrumman men det kan man leva med/städa ur på sikt.

Av mina fyra bromstrummetätningar är 2st oerhört spruckna, en halvsprucken och en nästan sprickfri, logiskt nog brukar det samlas mest vatten och bôs i den som ser mest hel ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur djupt du kommer att hamna men när jag sänkte min med vatten över pedalerna så sög det in vatten i växellådan för där hade en slang hoppat av, fick även tömma ur sprängkåpan som blev fylld med lervatten, sitter en tappplugg på undersidan av sprängkåpan, märkte det när kopplingen började bli konstig.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...