Gå till innehåll

Erfarenhet och tips vid körning på is


Rekommendera Poster

Nu har det blivit blank is på grusvägarna hemikring så man får äntligen nytta av

en terränggående bil :-)

 

Den är i och för sig halkigare än en bakhjulsdriven personbil på grund av hårda och blanka

däck. Att jag har ett lufttryck på 5.5 kg/cm2 kanske också hjälper till :-)

 

Men till skillnad från när jag halkar med en personbil så är jag inte rädd för dikena längre!

Tvärtom, när jag halkar av vägen går bilen som bäst.

 

När jag nu åker omkring på de krokiga grusvägarna här (med framhjuldriften i) och låser hjulen

vid bromsning och sedan släpper bromsen så tar det 2 sekunder innan styrningen kommer

tillbaka, vilket inte känns bra.

 

Anledningen är att när jag åker i 20-30 km/h på H2 och låser hjulen så går H1 i direkt.

När jag sedan släpper bromsen så ligger H1 kvar några sekunder innan H2 går i igen och hjulen

får samma hastighet som vägen och därmed fäste.

 

Men jag kom på lösningen:

Om jag kör på S (H2), som är lagom för hastigheterna på krokiga isvägar, så ligger H2 alltid i.

När jag sedan släpper bromsen så ligger den kvar på H2 och får direkt fäste igen.

 

Det är en himmelsvid skillnad.

 

Jag har alltid anat att Scania hade en klok anledning till att sätta ett S-läge på växellådan.

Att det i instruktionsboken står att det är till för konvojkörning har jag aldrig riktigt trott på.

 

Ytterligare en detalj som är mer genomtänkt än man har förstått.

 

/Stefan

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...