spp Postad 22 Januari , 2014 Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 Nu har det blivit blank is på grusvägarna hemikring så man får äntligen nytta av en terränggående bil :-) Den är i och för sig halkigare än en bakhjulsdriven personbil på grund av hårda och blanka däck. Att jag har ett lufttryck på 5.5 kg/cm2 kanske också hjälper till :-) Men till skillnad från när jag halkar med en personbil så är jag inte rädd för dikena längre! Tvärtom, när jag halkar av vägen går bilen som bäst. När jag nu åker omkring på de krokiga grusvägarna här (med framhjuldriften i) och låser hjulen vid bromsning och sedan släpper bromsen så tar det 2 sekunder innan styrningen kommer tillbaka, vilket inte känns bra. Anledningen är att när jag åker i 20-30 km/h på H2 och låser hjulen så går H1 i direkt. När jag sedan släpper bromsen så ligger H1 kvar några sekunder innan H2 går i igen och hjulen får samma hastighet som vägen och därmed fäste. Men jag kom på lösningen: Om jag kör på S (H2), som är lagom för hastigheterna på krokiga isvägar, så ligger H2 alltid i. När jag sedan släpper bromsen så ligger den kvar på H2 och får direkt fäste igen. Det är en himmelsvid skillnad. Jag har alltid anat att Scania hade en klok anledning till att sätta ett S-läge på växellådan. Att det i instruktionsboken står att det är till för konvojkörning har jag aldrig riktigt trott på. Ytterligare en detalj som är mer genomtänkt än man har förstått. /Stefan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 S är min favorit växel och jag lägger alltid i den "manuellt" när farten sjunker tillräckligt. H1 vill man ju undvika Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.