Gå till innehåll

Inkoppling av varvräknare från bv 206


Jonsson

Rekommendera Poster

Såhär står det i instruktionsboken:

 

Tachometer

 

The tachometer on the instrument panel contains

an electronic circuit which transforms  the incoming

pulses from the ignition coil primary winding - coil

terminal no. 1- to a voltage that is proportional to

therotational speed of the engine. This voltage is

read by the instrument. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt! Fick du köpt en från Milmac?

 

Jag kollade lite snabbt i en reservdelsbils som står och om man skall ha den ovanför hastighetsmätaren får man nog göra plats bakom "instrumentbrädan", i den plåt man skruvar de övre skruvarna till instrumentbrädan, om du fattar vad jag menar ;)  Kan ordna en bild senare i veckan annars :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag provade varvmätaren idag men jag fick den inte att vissa riktigt. 

Den låg på ca 400 varv på tomgång, fast motorn gick mycket högre. 

När jag gasade reagerade den knappt, fick upp mätaren som mest 1200 varv/min efter en liten stund. 

Någon som har något tips vad det kan vara? Är det mätaren el är det jag som har kopplat fel? :unsure:

Jag kopplade plus och minus och "signalen" tog jag från ettan på spolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är kopplat när det sitter i bv 206, jag har gjort så som det står lite längre upp. 

Kan inte ni som har bv 206 kolla vart mätaren får signalen ifrån jag hade varit glad om någon kan hjälpa mig med det. 

Jag har hittat en monteringsanvisning på http://www.ga1.se/vdo-varvraknare-o-100mm-p-683-c-173.aspx, där verkar det som att det inte spelar någon roll. Men som jag skrev skulle jag bli glad om ni ville kolla hur det ser ut på 206:an  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag har lagt det på is då jag har prioriterat att få på ett drag. Men jag har kommit så långt att jag vet att det är en som ska ha signalen ifrån gen. Jag har frågat runt lite och det verkar som att det går att bygga om räknaren till en som tar signalen från fördelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte göra så, men jag ska byta till en större gen. 70 A. Enligt firman som kollade den åt mig så går det inte att ha en räknare på den.

Då den växlar mellan två olika lindningar 30 och 70 A. Det är den gen. som sitter i radiobilarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...