Gå till innehåll

Film: Gestrike Offroad 6:e april 2013


Rekommendera Poster

Hej geggabilsvänner!

 

I brist på snö så här i mitten av februari kom jag att tänka på en av dom snöigare träffarna ifjol, nämligen april-körningen på Tuna i Sandviken 2013. Då var det fortfarande ca halvmetern med snö i skyddade och öppna områden... Blev en nästan 8 min lång film, gnistrande snö, klarblå himmel och massor av fastkörningar! Vad kan man mer begära? Ge mig snö nu!!!!

 

 

// Klas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt go film  :wub:  Man blir helt klart lite sugen på snö, här har det bara varit regn o slask :(

 

Funderade lite på var ni kör, är det bara i kabelgator? Är det enklare att få tillstånd där, ansöker man hos markägare eller kraftbolaget? Lite nyfiken bara då det finns stora kabelgator i närheten om man kunde fixa ett tillstån så man fick köra där ^_^

 

Mvh/Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den positiva feedbacken! Jo, det blev lite feelgood känsla över produktion och klippning.

 

Körområdet Tuna i Sandviken består av ett rektangulärt område på ca 30 hektar, plus ca 4 km ledningsgator norrut och västerut. Allt är kommunal mark som är klassat som motorbana, dvs vi i Gestrike Offroad har permanent körtillstånd. Då den större delen av det rektangulära området har grovplanerats till blivande industriområde försvann mycket av utmaningarna där, både myrar, höjder och stenrammel grävdes bort för nått år sedan. Nån bottenlös myr lämnades dock kvar. Så oftast kör vi i ledningsgatorna, som erbjuder en hel del myr men även hårdmark. Använder man en skogsbilväg (som i filmen) får man en safarikörning på ca 8 km, varav ca 5 km är kraftledningsgata. En blöt vinterdag utan tjäle så blir den slingan ett heldagsprojekt gär wincharna går varma. Vi försökte komma runt där på Januarikörningen men fick vända pga dålig tjäle. Däremot så kör man rundan på mindre än två timmar en torr högsommardag.

 

// Klas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju fint :) Får undersöka lite hur det ligger till med marken här hemma, känns som bilen rullar för lite i sin rätta miljö så det hade vart fint o få till ett ställe man kan smyga runt på lite då och då :D

 

Den enda kritiken jag har mot dina filmer är att man får svårt ha begär på 6X6 när man tittar på dom :P

 

Mvh/Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härlig film Klas, men kanske lite längre scener..man får ingen riktig uppfattning om man klipper för tätt tycker jag..

 Nu kan jag ju inget om filmande, men bara en åsikt hur jag upplever det som tittare med lite "trögare" hjärna :D

 

 Annars grymt. Gärna lite mer när- och detaljbilder på tgb bilarna.

 

Din dotter gör ju det bästa avslutet, störtskön ju! ;)  Förra filmen fick du ju kalldusch med vattenslangen.   :lol:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt med lite feedback på filmning och klippning. Tusen tack! Sånt är viktigare än man tror, för man blir så hemmablind på vad man själv föredrar.

 

Håller med om att klippen är i kortaste laget för en sån feelgoodfilm. Tyvärr är det nog ca 20 klipp från den körninge som inte fick plats då det finns en begränsning i antalet klipp i samma film på Yuotubes videoredigerare. Därför hade jag helt klart kunnat kosta på mig lite längre klipp istället.

 

Håller med dig Svana, att lite mer närbilder i kombo med helvyer gör det mer intressant för oss tekniknördar.

 

Och visst bidrar dottern med massor av underhållning, brukar inte ta med allt. Men hon är rena expertkomentatorn när det gäller bärgningar och fastkörningar, hon har nog sett allt.... Kul att höra hennes kommentarer från passagerarsätet, typ:

 

* Määän släpp ur luft ur hjulen....

* Ta fram ryckstroppen pappa!

* Nu får han åka winchen upp ur geggan.

* Vad små däck det är på den bilen....

* Mera lerbågar! Sliiiir!

 

Angående Mikaels frågor om körning i kraftledingsgator så är det ju lockande. Men formellt är det samma föreskrifter (Terrängkörningslagen/Terrängtrafikkungörelsen) som gäller där som på övrig mark. Dvs vid enstaka körning krävs tillstånd av länsstyrelse och markägare, och i vissa fall även kommunen. Vid återkommande körning är det kommunen som får inrätta området och klassa det som motorbana, vilket innebär att en miljökonsekvensanalys/utredning skall göras samt att länsstyrelsen skall kolla så det inte finns särskilda värden som skall skyddas (växter, djur, fornlämningar etc) samt att samtliga markägare skall ge sitt godkännande. Har man tur så har man en tillmötesgående kommun som sponsrar med utredningsarbetet och släpper till tex kommunal industrimark gratis. Bor man i en krångel- och snålkommun får man pröjsa utredningen a 50-100 tkr själv, samt att dom kan ta ut arrende för marken med "marknadsmnässig" hyra.

 

Ursäkta offtopic. Fortsätt gärna kommentera filmen och klippningen. Både ris och ros emmottages tacksamt!

 

// Klas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...