Gå till innehåll

Köpa mig/mag svets


LurK

Rekommendera Poster

Jag funderar på att inskaffa en mig/mag svetts inom det närmaste.

Har kollat efter begagnat men det dyker sällan upp lokalt och

skulle det göra det behöver dom oftast reparation.

 

Användningsområdet ligger nog bara på plåt max 2-3mm tex

bilar,tgb o bandvagnen.Skulle man behöva svettsa tjockare och

kraftigare kan ja alltid låna en bågsvetts/111 från jobbet.

 

Jag funderar på denna som kan användas både med/utan skyddsgas.

Skulle ja inte bli nöjd så får jag väl komplettera med tub o regulator senare.

Va tror ni? eller finns det andra alternativ ?

Budgeten är inom 3,4,5 tusen skr

 

http://www.clasohlson.com/se/MIG-MAG-svets-Bimax-4.165-Turbo/40-7583

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snälla skippa den där smörjan ock nämn inte biltemas :angry: du blir bara irriterad och besviken lägg på 500 kr och du har en esab 140 2000 och du har en esab 150  ;) har haft min 150 i 10  år och jag har inte varit snäll med den och det enda jag har bytt är trådledaren på grund av att snålheten slog till köpte billig tråd som fällde :D och titta dej inte blind på vad svetsen klarar för tjocklek står det att den klarar 1mm innebär det att den klarar av att bränna igenom 1mm utan att göra fog med x eller v fog kan du väl svetsa i princip hur tjockt du vill ;) gaslös tråd vet jag inte hur den funkar -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du innbildar dig om skillnaden på trefas eller enfasare,har googlat o läst lite

och de flesta tycker trefasen har bättre sprutt//kraft :)

Som härje skriver så är ju esab 140/150 lämplig men innan den är komplett med klockor o tub

och startklar så hamnar man nog lätt över 10000kr :angry:

 

Jag lånade för ca 10 år sen en gas-lös mig från biltema av polare för att byta plåt

i flaket på min mazda,jag fick den att gå till slut,men den var löjligt överkänslig mot

om man fuskat lite med att göra rent både i svettsområdet och jordpunkten :blink:

 

Miggy 140 är väl nått som inte finns kvar på marknaden idag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köper du märkessvets följer manometer o  tråd oftast med. friköpt tub 1500-2000kr på blocket  svetsen kan du alltid pruta ner en tusenlapp hos försäljarna om du ringer runt ;) och när du har fått finpris köper företaget du jobbar hos den så dom kan dra bort momsen åt dej och plötsligt är din dyrmaskin inte så dyr :D  sök maskinerna på pricrunner eller liknande sidor sen är det bara att ringa å pruta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med trefas kan du ta ur mer effekt utan att ersätta säkringen med bult -_- 220 måste du 16 amp säkring för att kunna svetsa mer än 30 sekunder :P måste väl göra ett avslöjande min invertersvets är en biltema 220volts pinnsvets som jag fick akutköpa i uppsala förra sommarn lite svajig i strömmen klarar bara 2.5 elektroder blå å ful men den funkar fortfarande bara för å reta mej troligtvis :angry:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tre fas är nog det som jag vill ha,ja tror faktiskt jag har säkrat 16 amp här hemma.

Ja kan ju kolla genom förrådet på jobbet om det går att trixa lite med priser o moms -_-

Det har ju alldrig vart problem med att köpa matrial/verktyg förr.

När jag byggde om i garaget köpte jag 10meter H-balk 160mm för 3000sek

Ja tror det va kilo-pris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det blev en Telwin Bimax 4.165 :)

 

Har testat lite och resultatet är helt ok utan skyddsgas,det var bra sprutt i grejjerna på 220v.

Jag är övertygad om att detta duger till lite plåtjobb.

 

Här syns en övning,punktat en plåtremsa samt pendlat nåra cm uppe på H-balken

 

0ts5.jpg

 

nlr2.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köper du märkessvets följer manometer o  tråd oftast med. friköpt tub 1500-2000kr på blocket  svetsen kan du alltid pruta ner en tusenlapp hos försäljarna om du ringer runt ;) och när du har fått finpris köper företaget du jobbar hos den så dom kan dra bort momsen åt dej och plötsligt är din dyrmaskin inte så dyr :D  sök maskinerna på pricrunner eller liknande sidor sen är det bara att ringa å pruta ;)

Lite sent tipps från mej men kolla auktioner på konkurser från typ toveks.det verkar tyvärr att många verkstäder går det dåligt för

Så där kan man buda på grymma svetsar och andra verktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förra var en bimax, var faktiskt nöjd med den fast den var liten och hade någon slags automatisk trådmatning så man kunde inte reglera matar hastigheten på annat sätt än att ställa om styrkan på svetsen 

Den jag har nu kan jag ställa tråd hastigheten på själv, och det är en klar fördel  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...