Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Gör det! :D

 

TGB30 finns "bara" med ett flak. De har standardlängder på lämmarna, en kort och en lång på långsidorna.

 

Det förekommer varianter med modifieringar gjorda efter leverans från fabrik, bl.a med kran monterad bakom hytten. Har sett två varianter på det, en med kortat flak med två korta lämmar och en annan med originalflaket flyttat bakåt för att få plats med kranen.

 

Min gissning är att priserna kommer att öka i takt med att tillgången minskar. För 30-50.000 beroende på skick, får man just nu otroligt mycket terrängbil för pengarna. Den som köper en 30 idag kommer att köra gratis i flera år och få tillbaka pengarna med ränta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för infon wingflyer :wub:  jag tror att priserna inte kommer att stiga så mycket lastbilar är ju dyra i drift för privatpersoner diesel reservdelar och dom är för gamla för åkerier miljökrav mm sen har ju inte alla c kort :D vilket man kan komma undan med att hänga på stabshytt ock kalla den husbil då går den att regga för b kort :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se hur det går. Det känns ändå som marknaden för TGB30 är lite mättad just nu. En TGB40 är svårare att hitta och nästan dubbelt så dyr idag, och du får nog inte tag på enTGB40 med stor kran, som är ännu mer sällsynt, under 100.000 - 150.000.

 

Skattefria tunga lastbilar kommer alltid att vara eftersökta. Jag har fyra st och de kostar bara 65,- om året i skatt och 1.800 - 2.400 i försäkring. Bra-att-ha-faktorn överväger kostnaden då...  ^_^

 

För TGB30/40 är det väl egentligen "bara" däcken som kan ställa till det lite. Det tillverkas inte längre och i takt med att FM förbrukar däck byts de ut mot hjul på förrådsställda bilar som sedan säljs ut med däck som inte går att besiktiga. Det finns dock en överkomlig lösning med de tyska hjulen, se annan tråd här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, detta är ett av de viktigare ämnena för oss TGB 30/40 ägare och det finns extremt få lämpliga alternativ för närvarande, så vi är nog alla Väldigt intresserade av att studera andra lösningar.

Men det är Otroligt mycket "bil" för pengarna. Jag kunde inte motstå ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett pris på 20K +m på regummerade 445/65-22,5 och nya fälgar med rätt offset.

 

Dom är ca 2cm lägre än original däck dvs. chassit blir ca 1cm lägre.

 

Jag har aldrig känt någon panik för det här med däcken, det finns alt.

 

Nackdelen med detta är ju att man måste byta alla däck/fälg på en gång.//Med vänlig hälsning  Dick :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kom i håg att du inte får ha regummerat på framaxeln för lagen och din egen säkerhet jag har fått framhjulsexplosion med fullastad bil och vagn 60 ton i 90 km på e4an upplands väsby som tur var var det ingen bil brevid ratten slet ur näven och jag behövde båda körfälten för att få stopp på bil o vagn enligt polisbilen som låg bakom mej så var det bara mm passning från att jag hadde lagt mej på sidan jag var så skakis att polisen fick ringa bärgare för jag skakade så förbannat att jag inte klarade av att slå numret på mobilen själv allt på grund av att jag hadde lagat ett framhjul efter det reparerar vi aldrig framhjul vi sätter på ett nytt i stället :D det enda positiva var att jag inte fick fortkörningsböter polisen tyckte jag hadde fått straff nog :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...