Mikael S Postad 22 Mars , 2014 Rapport Share Postad 22 Mars , 2014 Trodde ni jag har varit sysslolös i garaget sedan CC renoveringen? Har faktiskt börjat på min Willys som har en helt otrolig historia... Den börjar så här: Gösta Wollin var den ende svensken (som jag vet) som slogs med 82 airborne för USA under andra världskriget. Han var med från dag 1 till slutet och överlevde. När han "muckade" efter kriget var han förlagd i Paris, då köpte han en Willys MB av sin överordnade och körde hem den till Sverige. Han betalade 1051 dollar för jeepen. Detta blev Sveriges första jeep! Den var en över gränsen vid Norge två veckor innan men det var bara ett besök. Han var framme i Sverige utanför Ystad hos sina föräldrar på sin 33 födelsedag 4 Oktober 1945. Bild: Gösta sålde sedan Jeepen till Bergerens i Stockholm som började importera Willys MB. Men eftersom det tog ett tag innan dom fick hem dom så blev denna jeepen förebild för den svenska instruktionsboken och PR. Någon gång på 80talet så byggdes bilen om... Den höjdes och hela drivlinan byttes ut till Volvo komponenter... En nytagen bild från när den byggts om finns i boken Jeepen i Sverige och mer gamla bilder finns på jeepen där. Nästan exakt så som den såg ut (samma däck också) som i boken när den var ny ombyggd, såg den ut när jag hittade den. Just då så hade jag inte tid att renovera och inga original delar som behövdes heller, så en snabb lack och ett par andra hjul åkte på. Sen körde jag lite med den under sommaren. En annons dök upp med mängder med Willys delar vilket jag slog till på för framtiden. Föregående ägare förstog vad det var för fordon och gjorde därför ett riktigt bra jobb med rosten och karossen, det ända jag bytt nu är botten under förare/passagerare till en nytillverkad del och så fattades luckorna bak till lådorna. Balken till kulsprutefästet var borttaget men det fanns på en kasserad ram av delarna jag köpt. Hela drivlinan är utbytt, men i det lasset jag köpte med delar var det mer än ett komplett drivlins paket som nu har renoverats. Massor med slipning och målning har det varit på denna renoveringen också, dock börjar man få in ett bra system efter ett par fordon... Motorn var bra. Men man undrar lite när man öppnar toppen om den är bra.. Allt i motorn är F märkt! Ford byggde ju dessa bilar på licens från Willys med benämningen GPW (ja det kommer en renoverings tråd om den med sen). Enda skilnaden var att dom märkte ALLT med ett F. Dock trode jag inte dom var så noga med att märka allt inne i en motor.. Men ja... Kamaxel, vevstakar, bultar, ventiler ALLT är F märkt i denna motorn, fast det är en MB motor. Den har varit isärplockad o borrad till 0,40 och slipad i veven. Ihop sättning.. Massor med målning... Motorn målad och isatt i chassit. Växelådorna har helt nya drev, lager slit brickor och husen är också nya! Fortsättning följer! 18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 22 Mars , 2014 Rapport Share Postad 22 Mars , 2014 Härligt kul med historian hur den kom till sverige. Willys eller Ford gpw tycker jag är en stor ikon inom militärfordon,samt ur-valpen. Man kan ju undra om inte ur-valpen är lite kopierad från willys när man tittar på drivlinan o ram osv. Nån som vet hur många willys/gpw svenska försvaret köpte? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael S Postad 22 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Mars , 2014 Dom är extremt lika i drivlinan... Locket bak på min fördelningslåda är ifrån en valp låda då jag inte hittade någon annan just nu. Passar rakt på! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael S Postad 22 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Mars , 2014 Lite nyinköpta delar som behövdes.. Frun inte lika lycklig när dom legat ett par veckor på vardagsrums golvet... Ny däck Firestone 4st o ett original däck ifrån ww2 som blir reservdäck. Lite mer blästring o grundmålning av detaljer... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael S Postad 23 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 23 Mars , 2014 Full fart i verkstaden idag! Lite små pill med kardaner mm innan karossen ska på... Satte på hjulen för att det är enklare att flytta chassit än att skuffarunt karossen hängandes i motorlyften... Påväg till chassi igen efter 6månader... Någorlunda på sin plats.. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 24 Mars , 2014 Rapport Share Postad 24 Mars , 2014 Dom är extremt lika i drivlinan... Locket bak på min fördelningslåda är ifrån en valp låda då jag inte hittade någon annan just nu. Passar rakt på! Fick av en tillfällighet veta i dag att fördelningslådan på dem och bandvagn 202 är samma fördelningslåda Väldigt lika valpens men ändå dock lite annorlunda med utväxling mm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael S Postad 27 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Börjar nästan likna något.... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael S Postad 5 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 5 April , 2014 Lite elarbete. Köpte nytt elsystem till den för ett par år sedan.. Nytt o fint! Mer "nya" delar... Nästan synd o öppna dom... Schabloner.. Mycket maskering för färgen jag målar med dammar som F** Alla markeringar har jag försökt göra så nära som originalet som möjligt.. Dock hade jag viljat ha stjärnan liiite större... Förbands nr finns inte på några bilder då den troligt vis blev "avmilitariserad" när den lämnade armen. Huv nr finns tydligt på original bilder dock. Förbands nr är taget ifrån Gösta Wollins sista placering inom 82ariborne. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 April , 2014 Rapport Share Postad 5 April , 2014 Snyggt Jag vill åxå ha en willys mb... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 6 April , 2014 Rapport Share Postad 6 April , 2014 Ser riktigt bra ut! alla tummarna upp! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael S Postad 14 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 14 April , 2014 Missa inte Här är ditt liv kl10 idag! Det är en repris ifrån 1981 när Gösta Wollin är med, mannen som tog hit Sveriges första willys jeep! Repris på lördag och söndag för oss som inte har tid idag. Går i svt 1 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Thirtyfour Postad 27 April , 2014 Rapport Share Postad 27 April , 2014 Hej Micke, Riktigt kul att se "Göstas Jeep" nere på backen igen. Det var väl att en riktig entusiast fick tag i den. Försökte gå in och se jobbet jag själv la i att rostlaga i flera timmar, men sidan funkar inte där jag lagt bilderna. http://medlem.spray.se/ssohemsida/gosta_wollins_mb.htm Men det går kanske igen senare....... Lycka till och hoppas vi kan fixa ett studiebesök så jag får se den igen. En av få bilar jag ångrar en hel del att jag sålt, men den borgade för att en annan bil blev klar och har körts och gett mycket nöje sen dess.... Missade tv-programmet, men ska komma i öppet arkiv 16/5 tror jag det var. Sen verkar det som om hans bok "Denna vår skuld" går att köpa såg jag vid en sökning i Google books. Denna vår skuld: en berättelse om fallskärmsjägarna och deras hopp i Normandie Har läst den då den finns på Malmö bibiliotek för fjärrlån. Spännande bok, men med viss fiction (lyckligtvis annars hade aldrig Jeepen kommit hit), men bra ändå. Ha det Fredrik 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael S Postad 13 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 13 Maj , 2014 Jaha då får man väl säga att den är "klar"... En före bild: 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 13 Maj , 2014 Rapport Share Postad 13 Maj , 2014 Otroligt fin den där Jag har senaste veckorna analyserat att bygga en "clon" om man finner nån lämplig kaross då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johngbg Postad 25 Maj , 2014 Rapport Share Postad 25 Maj , 2014 Då har man sett Här är ditt liv om Gösta, vilken man, vilka historier. Bara att få för sig att hoppa med första vågen i Normandie utan utbildning är ju otroligt i sig men att sedan få tillåtelse till-och göra det är en närmast episk bedrift. Köra Jeep från Paris till Berlin på ettans växel är också en 'stor' bedrift:). Ni som inte sett programmet, gör det. //John 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TL 13 Postad 8 Juni , 2014 Rapport Share Postad 8 Juni , 2014 Kul att bilen återfått sitt utseende, kul att historien om hur den kom hit finns bevarad. Jag minns mycket väl programmet från 1981. "Sveriges första jeep" ??? Den första privatimporterade var det nog, men om jag minns rätt fanns det några jeepar i Sverige redan tidigare 1945. Vad jag läst hade amerikanerna som fanns på plats och tog hand om "sina" nödlandade flygplan med sig jeepar som de körde med på flygfälten och några av dessa bilar blev sen kvar efter kriget och övertogs då av svenska försvaret. Senare köptes det stora mängder som surplus, men de kom nog inte förrän 1946. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.