le _scouts Postad 4 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 4 Maj , 2014 På det stora kugghjulet finns en platt sida som vid montering måste vara över parkeringskontakten. Därefter montera ihop i omvänd ordning. Här ser vi nu att parkeringskontakten inte trycker ut kopparbitarna utan dom ligger nu med en distans emellan. När jag nu provade torkarmotorn så fungerade den alldeles utmärkt. Detta var det som var fel på min motor efter montering och hur jag löste det, jag rengjorde alla delar från gammalt fett och lade dit nytt då det andra verkade vara från 70-talet, hårt och fullt med skräp. Återkom gärna om ditt fel kvarstår eller om vi hade samma Hälsningar MikaelD Tack för svar MikaelD! Videon du länkade fungerar inte. Jag insåg precis samma sak när jag hade plockat isär min motor (inte särskilt avancerad teknik egentligen) och satte ihop den så att de två bläcken ej låg emot varandra. Däremot hjälpte det inte mig, för så fort jag tryckte på strömbrytaren första gången efter återmontering fick jag samma problem igen (den vill inte stanna då parkeringskontakten inte glider tillbaka som den ska/kugghjulet innanför inte slutar rotera). Får väl prova att göra om proceduren och rengöra ordentligt. Jag torkade bara av lite lätt förra gången och fyllde på med hjullagerfett. Men gott att höra att någon lyckats lösa det, ger mig hopp! //Adam Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 4 Maj , 2014 Rapport Share Postad 4 Maj , 2014 Det är nog bara att göra rent allt väldigt noggrant och passa sig för att fylla på för mycket fett. Jag torkade bort det värsta, rengjorde med bräkleen, fettade in parkeringskontakten lite och sedan lite mer på rörliga delar. Lycka till och återkom gärna med hur det går! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
le _scouts Postad 15 Juni , 2014 Författare Rapport Share Postad 15 Juni , 2014 Hej igen, efter en lång tids inaktivitet.Vi fick äntligen tid till projektet igen och har slipat en hel del rost nu i helgen. Mycket återstår dock. (se gärna projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287174)Provade också torkarmotorn igen, den här gången ren och tom på fett. Provade jag med endast motordelen (alltså utan någon parkervarvs-funktion) slutade den gå när man tryckte av brytaren. Felet kvarstår dock när man sätter ihop motorn igen.Jag glömde tyvärr bort ditt tips, Skabblusen. Ska prova det nästa gång.Jag länkar två videos, en som jag använde för att fråga ett internationellt forum om råd och tips och en där ni ser/hör hur torkaren beter sig just nu. Dock så var det lite glapp i kontakterna så de små avbrotten berodde inte på något annat än dålig kontakt. http://youtu.be/ZSqvDaZivHshttp://youtu.be/KoqDi-fHqxk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 9 Mars , 2015 Rapport Share Postad 9 Mars , 2015 Hur gick det med detta?En tanke som slog mig... Din motor går väldigt fort, det är inte som så att det är en 12V-motor? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
le _scouts Postad 9 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 Mars , 2015 Jag fick ihop torkarna till besiktningen. Det blev lite underprioriterat i fördel för lackeringen till vår deadline. Men jodå, visst är en av dem för 12V. Vi tog den från vår reservdelsbil som var en civil variant. Bättre än inget tills den dör av utmattning. Men de används aldrig, vi kör ju knappt med den just nu. Man får nu försöka tajma rätt med brytarna. Det blir nog så att köpa en ny vid ett senare tillfälle då det finns lite större kapital att ta av. De är löjligt dyra! Jag ska dock prova och bygga ihop systemet utanför bilen först, men det är framtida jag som gör det ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 9 Mars , 2015 Rapport Share Postad 9 Mars , 2015 Kan ju vara så att 12V-motorn inte gillar 24V och därför inte stänger av sig tänker jag?Kolla med skroten i Fjärås, finns många bättre begagnade torkarmotorer där för en relativt billig pening. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 Mars , 2015 Rapport Share Postad 9 Mars , 2015 Lycka till säger vi Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
le _scouts Postad 9 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 Mars , 2015 Det är samma fel på båda orginaltorkarna (lyckades ta sönder en av dem, därför sitter en 12V i nu). Och ja, jag har trippelkollat alla kablar och reläer(/relän?)... Tack för tipset! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 10 Mars , 2015 Rapport Share Postad 10 Mars , 2015 Går torkarna snabbare vid 24 volt jämfört med 12 volt är det tveksamt om den hinner stanna i parkläget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
le _scouts Postad 10 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Mars , 2015 Som sagt finns samma problem på 24V-motorerna. Enda skillnaden är nu att 12V-motorn går onödigt jättefort. Något är ytterst knasigt, men det prioriteras inte tillräckligt nu i studietider. Jag ska ta en extra koll i sommar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 Mars , 2015 Rapport Share Postad 10 Mars , 2015 Har nog en 24 v torkare att låna ut om inte annat. så kan ni prova om det är just torkarna det är fel på Måste invertera och se vilka av de jag har som är hela innan jag törs sälja någon. En är nästan ett måste att ha med på turer för mej, så man har torkare vid förar platsen i alla fall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 12 Mars , 2015 Rapport Share Postad 12 Mars , 2015 Finns i Slutarp begagnade torkar motorer. Skicka ett mail till ivar@surplus.se eller ring 0515 33391 så kan vi hjälpa dej. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.