Gå till innehåll

Torkarna som aldrig ville dö! Hjälp önskas.


le _scouts

Rekommendera Poster

 

På det stora kugghjulet finns en platt sida som vid montering måste vara över parkeringskontakten.

 

Därefter montera ihop i omvänd ordning.

 

 

Här ser vi nu att parkeringskontakten inte trycker ut kopparbitarna utan dom ligger nu med en distans emellan.

 

När jag nu provade torkarmotorn så fungerade den alldeles utmärkt.

 

Detta var det som var fel på min motor efter montering och hur jag löste det, jag rengjorde alla delar från gammalt fett och lade dit nytt då det andra verkade vara från 70-talet, hårt och fullt med skräp.

 

Återkom gärna om ditt fel kvarstår eller om vi hade samma :)

 

Hälsningar MikaelD

Tack för svar MikaelD!

 

Videon du länkade fungerar inte.

 

Jag insåg precis samma sak när jag hade plockat isär min motor (inte särskilt avancerad teknik egentligen) och satte ihop den så att de två bläcken ej låg emot varandra.

Däremot hjälpte det inte mig, för så fort jag tryckte på strömbrytaren första gången efter återmontering fick jag samma problem igen (den vill inte stanna då parkeringskontakten inte glider tillbaka som den ska/kugghjulet innanför inte slutar rotera).

 

Får väl prova att göra om proceduren och rengöra ordentligt. Jag torkade bara av lite lätt förra gången och fyllde på med hjullagerfett.

 

Men gott att höra att någon lyckats lösa det, ger mig hopp! :)

 

//Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att göra rent allt väldigt noggrant och passa sig för att fylla på för mycket fett.

Jag torkade bort det värsta, rengjorde med bräkleen, fettade in parkeringskontakten lite och sedan lite mer på rörliga delar.

 

Lycka till och återkom gärna med hur det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen, efter en lång tids inaktivitet.

Vi fick äntligen tid till projektet igen och har slipat en hel del rost nu i helgen. Mycket återstår dock. (se gärna projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287174)
Provade också torkarmotorn igen, den här gången ren och tom på fett. Provade jag med endast motordelen (alltså utan någon parkervarvs-funktion) slutade den gå när man tryckte av brytaren. Felet kvarstår dock när man sätter ihop motorn igen.

Jag glömde tyvärr bort ditt tips, Skabblusen. Ska prova det nästa gång.

Jag länkar två videos, en som jag använde för att fråga ett internationellt forum om råd och tips och en där ni ser/hör hur torkaren beter sig just nu. Dock så var det lite glapp i kontakterna så de små avbrotten berodde inte på något annat än dålig kontakt. 

http://youtu.be/ZSqvDaZivHs

http://youtu.be/KoqDi-fHqxk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag fick ihop torkarna till besiktningen. Det blev lite underprioriterat i fördel för lackeringen till vår deadline.

Men jodå, visst är en av dem för 12V. Vi tog den från vår reservdelsbil som var en civil variant. Bättre än inget tills den dör av utmattning. Men de används aldrig, vi kör ju knappt med den just nu.

Man får nu försöka tajma rätt med brytarna.

 

Det blir nog så att köpa en ny vid ett senare tillfälle då det finns lite större kapital att ta av. De är löjligt dyra!

 

Jag ska dock prova och bygga ihop systemet utanför bilen först, men det är framtida jag som gör det ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog en 24 v torkare att låna ut om inte annat. så kan ni prova om det är just torkarna det är fel på

Måste invertera och se vilka av de jag har som är hela innan jag törs sälja någon. En är nästan ett måste att ha med på turer för mej, så man har torkare vid förar platsen i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...