Tjingen Postad 30 April , 2014 Rapport Share Postad 30 April , 2014 Nu har jag börjat installera ett elektroniskt övervankningssystem i C303an. Det är ett nyutvecklat system som kan samla in en massa spännande information som man kan komma åt via en app i telefonen eller via webben. Här hittar ni mer info om Exqbe http://www.exqbe.com/sv/ Först oljetryck och olje temp. Jag installerade en adapter mellan oljekylare och filter. Tempen borde man mäta innanför kylaren och adaptern borde funka att placera innanför kylaren men jag gjorde det enkelt för mig eftersom det är ett test. Micke Valp tipsade om plats för extra mätare av kylvatten temp. Att hitta en adapter mellan 3/8 rörgänga och 1/8 NPT gänga var inte lätt. Jag gick bet utan fick tillverka en egen Nu var det bara att få loss pluggen. Pluggen har ett fyrkanthål på 8x8 mm och jag tillverkade ett verktyg av en gammal hylsförlängare. Förlängaren höll inte Någon som har tips på var man kan få tag på verktyg? Jag har 24/12 V konverter och lite reläer bakom förarsätet men där fick inte elektroniken plats utan den får sitta bakom passagerarsätet Där syns också mobildataantennen som jag satte på sidofönstret GPS antennen fick sitta på taket och jag drog kabeln genom takluckan så länge. Nu ska bara elktronikboxen installeras. Fortsättning följer. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 30 April , 2014 Rapport Share Postad 30 April , 2014 Nu har jag börjat installera ett elektroniskt övervankningssystem i C303an. Det är ett nyutvecklat system som kan samla in en massa spännande information som man kan komma åt via en app i telefonen eller via webben. Här hittar ni mer info om Exqbe http://www.exqbe.com/sv/ Spennende. Hva er prisen? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 1 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 1 Maj , 2014 Vet inte riktigt vad priset blir men ska kolla upp det. Nu är det test i olika typer av bilar. Allt från tävlingbilar, traktorpulling o.s.v. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke Valp Postad 1 Maj , 2014 Rapport Share Postad 1 Maj , 2014 Halloj Tjingen. Det börjar ju arta sig. Jag hade också problem att få ut den där pluggen ur blocket. Det sitter tätningsmedel i gängorna ... En del brukar värma med gas eller liknande för att "förstöra/mjuka upp" tätningsmedlet. Även jag tillverkade ett verktyg som passade i 4-kantshålet. Fick hålla på rätt länge och samtidigt se till att 4-kantshålet inte deformerades. Viktigt är att rensa hålet så verktyget når ända i botten. Har för mig att jag på slutet tog till en liten rörtång som hjälp. Eftersom verktyget håller rätt på hålet, är det bara att krama åt. Precis som på min, verkar din plugg sticka ut en aning också. Det blir bra hävarm med hjälp av tången, men man bör vara två – en som håller rätt på rörtången och en som vrider på verktyget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 2 Maj , 2014 Rapport Share Postad 2 Maj , 2014 Jag har kikat lite på olika alternativ när det gäller motorövervakning, och det här verkar ju vara en intressant lösning. Men det är ju synd att man måste byta givare, finns det ingen mätvärdesomvandlare som man kan koppla mellan givare och centralenheten? Vet du vad deras givare talar för språk? Om jag hade obegränsad ekonomi skulle det vara kul med N2KView från www.maretron.com /Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 2 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Maj , 2014 Jag hade också problem att få ut den där pluggen ur blocket. Det sitter tätningsmedel i gängorna ... En del brukar värma med gas eller liknande för att "förstöra/mjuka upp" tätningsmedlet. När jag tillverkat ett nytt verktyg ska jag nog försöka med lite värme Jag har kikat lite på olika alternativ när det gäller motorövervakning, och det här verkar ju vara en intressant lösning. Men det är ju synd att man måste byta givare, finns det ingen mätvärdesomvandlare som man kan koppla mellan givare och centralenheten? Vet du vad deras givare talar för språk? Om jag hade obegränsad ekonomi skulle det vara kul med N2KView från www.maretron.com Maretron såg ju fint ut. Vet du vad det kostar? Det skulle gå att använda givarna som sitter i men då måste man kalibrera in givarna vilket tydligen är svårt att få lika exakt som med separata givare. Nu spelar det kanske inte så stor roll med några grader fel på våra bilar men jag kan förstå att de som t.ex. har tävlingsbilar vill ha exakta värden. Ett annat alternativ är tydligen att byta givare och låta Exqbe styra instrumenten. Nu har elektroniken kommit på plats En app i telefonen får info från boxen via blåtand Nu kan jag se oljetemp, oljetryck och batterispänning Samtidigt som de skickas och lagras på servern tillsammans med positionsdata. Dålig bild men här ser man appen lite närmare (varför blir bilden på det hållet ) Boxen har även ett gyro och en uppgradering av appen är på gång för att kunna se hur bilen lutar. Har ni ideér på annat man skulle behöva mäta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 2 Maj , 2014 Rapport Share Postad 2 Maj , 2014 Maretron såg ju fint ut. Vet du vad det kostar? Host... se till att sitta ner innan du kollar priset på Maretron... http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/nya-system-med-n2kview-fraan-maretron-943543 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 3 Maj , 2014 Rapport Share Postad 3 Maj , 2014 Suck, nu har du fått mig att snöa in på motorövervakning, jag kommer att bli ruinerad... Den här ser ju användbar ut... http://www.fwmurphy.co.uk/products/murphylink_j1939/j1939_powerview_pv750.htm Och med den här http://www.fwmurphy.co.uk/products/murphylink_j1939/mecan_j1939_interface.htm kan man ha kvar de analoga givarna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 4 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 4 Maj , 2014 Suck, nu har du fått mig att snöa in på motorövervakning, jag kommer att bli ruinerad... Ha ha, visst finns det roliga prylar. Jag har fått en indiaktion på vad Exqbe kommer att kosta. Styrboxen kommer att kosta 6500 SEK eller 7500 SEK om man vill ha larm och tracking funktion. Givare kommer att kosta 250 SEK/st Sedan tillkommer månadsavgift 88 SEK (normal användning snitt 1 timmer per dag, 25 mätpunkter per sekund) 128 kr normal användning plus larm och tracking. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 5 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Ser att jag skrev lite slarvigt. Givarna kommer att kosta från 250 SEK. Priset varierar beroende på vad som ska mätas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 19 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 19 Maj , 2014 I helgen var det körning i Botkyrka. Vi var ute och testade lite. Programvaran är nu uppdaterad för att mäta lutningen också. När man kör i terrängen är det bästa att koncentrera sig på körningen och inte stirra på mätvärdena men man kan ju titta på webben efteråt. Här ser man några av mätvärdena och kan zooma in för att titta närmare på någon tidsperiod Lutningen i två dimensioner. Värdena bör filtreras för att bli lättare att använda. På kartan kan man gå in och läsa av värdena i varje mätpunkt. För övrigt var det en härlig dag på Botkyrka. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 19 Maj , 2014 Rapport Share Postad 19 Maj , 2014 hmm, ja ibland när man kör så undrar man varför det inte välte, bra o kunna veriiera detta på WEb när man kommer hem Lågprisalternativet är att mäta rök: så länge man ser igenom = OK! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.