Gå till innehåll

Test av Exqbe


Tjingen

Rekommendera Poster

Nu har jag börjat installera ett elektroniskt övervankningssystem i C303an. Det är ett nyutvecklat system som kan samla in en massa spännande information som man kan komma åt via en app i telefonen eller via webben. Här hittar ni mer info om Exqbe http://www.exqbe.com/sv/

 

Först oljetryck och olje temp. Jag installerade en adapter mellan oljekylare och filter.

 

post-6050-0-30490900-1398841268_thumb.jpg

 

Tempen borde man mäta innanför kylaren och adaptern borde funka att placera innanför kylaren men jag gjorde det enkelt för mig eftersom det är ett test.

 

post-6050-0-51690600-1398841313_thumb.jpg

 

Micke Valp tipsade om plats för extra mätare av kylvatten temp.

 

post-6050-0-23181400-1398841434_thumb.jpg

 

Att hitta en adapter mellan 3/8 rörgänga och 1/8 NPT gänga var inte lätt. Jag gick bet utan fick tillverka en egen

 

post-6050-0-00416600-1398841628_thumb.jpg

 

Nu var det bara att få loss pluggen. Pluggen har ett fyrkanthål på 8x8 mm och jag tillverkade ett verktyg av en gammal hylsförlängare. Förlängaren höll inte :huh:  Någon som har tips på var man kan få tag på verktyg?

 

Jag har 24/12 V konverter och lite reläer bakom förarsätet men där fick inte elektroniken plats utan den får sitta bakom passagerarsätet

 

post-6050-0-46118800-1398841975_thumb.jpg

 

Där syns också mobildataantennen som jag satte på sidofönstret

 

GPS antennen fick sitta på taket och jag drog kabeln genom takluckan så länge.

 

post-6050-0-47236000-1398842102_thumb.jpg

 

Nu ska bara elktronikboxen installeras. Fortsättning följer. :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj Tjingen.

 

Det börjar ju arta sig.

 

Jag hade också problem att få ut den där pluggen ur blocket. Det sitter tätningsmedel i gängorna ... En del brukar värma med gas eller liknande för att "förstöra/mjuka upp" tätningsmedlet.

 

Även jag tillverkade ett verktyg som passade i 4-kantshålet. Fick hålla på rätt länge och samtidigt se till att 4-kantshålet inte deformerades. Viktigt är att rensa hålet så verktyget når ända i botten.

 

Har för mig att jag på slutet tog till en liten rörtång som hjälp. Eftersom verktyget håller rätt på hålet, är det bara att krama åt. Precis som på min, verkar din plugg sticka ut en aning också. Det blir bra hävarm med hjälp av tången, men man bör vara två – en som håller rätt på rörtången och en som vrider på verktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat lite på olika alternativ när det gäller motorövervakning, och det här verkar ju vara en intressant lösning. Men det är ju synd att man måste byta givare, finns det ingen mätvärdesomvandlare som man kan koppla mellan givare och centralenheten? Vet du vad deras givare talar för språk?

Om jag hade obegränsad ekonomi skulle det vara kul med N2KView från www.maretron.com

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade också problem att få ut den där pluggen ur blocket. Det sitter tätningsmedel i gängorna ... En del brukar värma med gas eller liknande för att "förstöra/mjuka upp" tätningsmedlet.

 

När jag tillverkat ett nytt verktyg ska jag nog försöka med lite värme

 

Jag har kikat lite på olika alternativ när det gäller motorövervakning, och det här verkar ju vara en intressant lösning. Men det är ju synd att man måste byta givare, finns det ingen mätvärdesomvandlare som man kan koppla mellan givare och centralenheten? Vet du vad deras givare talar för språk?

Om jag hade obegränsad ekonomi skulle det vara kul med N2KView från www.maretron.com

 

Maretron såg ju fint ut. Vet du vad det kostar?

 

Det skulle gå att använda givarna som sitter i men då måste man kalibrera in givarna vilket tydligen är svårt att få lika exakt som med separata givare. Nu spelar det kanske inte så stor roll med några grader fel på våra bilar men jag kan förstå att de som t.ex. har tävlingsbilar vill ha exakta värden. Ett annat alternativ är tydligen att byta givare och låta Exqbe styra instrumenten.

 

Nu har elektroniken kommit på plats

 

post-6050-0-89575500-1399044962_thumb.jpg

 

En app i telefonen får info från boxen via blåtand

 

post-6050-0-72289000-1399045016_thumb.jpg

 

Nu kan jag se oljetemp, oljetryck och batterispänning :) Samtidigt som de skickas och lagras på servern tillsammans med positionsdata.

Dålig bild men här ser man appen lite närmare (varför blir bilden på det hållet :ph34r: )

 

post-6050-0-21085300-1399045589_thumb.jpg

 

Boxen har även ett gyro och en uppgradering av appen är på gång för att kunna se hur bilen lutar.

 

Har ni ideér på annat man skulle behöva mäta? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, nu har du fått mig att snöa in på motorövervakning, jag kommer att bli ruinerad...

Den här ser ju användbar ut... http://www.fwmurphy.co.uk/products/murphylink_j1939/j1939_powerview_pv750.htm

Och med den här http://www.fwmurphy.co.uk/products/murphylink_j1939/mecan_j1939_interface.htm kan man ha kvar de analoga givarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, nu har du fått mig att snöa in på motorövervakning, jag kommer att bli ruinerad...

 

Ha ha, visst finns det roliga prylar. :)

 

Jag har fått en indiaktion på vad Exqbe kommer att kosta. Styrboxen kommer att kosta 6500 SEK eller 7500 SEK om man vill ha larm och tracking funktion. Givare kommer att kosta 250 SEK/st

 

Sedan tillkommer månadsavgift 88 SEK (normal användning snitt 1 timmer per dag, 25 mätpunkter per sekund) 128 kr normal användning plus larm och tracking.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I helgen var det körning i Botkyrka. Vi var ute och testade lite. :D  Programvaran är nu uppdaterad för att mäta lutningen också.

 

När man kör i terrängen är det bästa att koncentrera sig på körningen och inte stirra på mätvärdena men man kan ju titta på webben efteråt.

 

post-6050-0-64986200-1400510869_thumb.png

 

Här ser man några av mätvärdena och kan zooma in för att titta närmare på någon tidsperiod

 

post-6050-0-91409400-1400510889.png

 

Lutningen i två dimensioner. Värdena bör filtreras för att bli lättare att använda. På kartan kan man gå in och läsa av värdena i varje mätpunkt.

 

post-6050-0-79899700-1400510899_thumb.png

 

För övrigt var det en härlig dag på Botkyrka. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...