Gå till innehåll

Stödringar


Tjingen

Rekommendera Poster

Har haft lite oljeläckage från lådorna. Nu var läckaget från baksidan fördelningslådan så stort att det var dax att göra något åt det. Passade även på att dela lådorna för att få tätt emellan. När kardanerna väl var nere passade jag på att byta dammskyddet på den främre som det var hål på. Stödringarna saknades men jag tänkte att eftersom det gått tidigare borde det även gå med en ny damask. Efter 1 mil sa det tjong och så var den damasken borta :(

 

Resultatet blev tort och fint från lådorna men fett överallt :huh:

 

Gräva i soporna och få dit den gamla torra damasken som verkar klarar sig utan stödringar.

 

Någon som vet om det går att få tag i stödringarna någonstans? Klarar man sig bara med de inre ringarna? De borde gå bra att tillverka själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det är för stödringar du pratar om men jag kan säga att tätningsringarna som tätar mot utgående axlar på fördelningslådan måste vara 39,4x62x10. Dessa finns att köpa hos Tatanka (eller som reservdel på Volvo lastvagnar). Det finns andra som säljer standardtätningsringar som är 40x62x10 och hävdar att det är till detta ändamål men med dessa så håller det inte tätt.

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Volvo Original, köpta på Volvo innan Tatanka tog över reservdelslagret.

Om Tatanka säljer original eller eftermarknad idag vet jag tyvärr inte inte.

Mina original känns kraftiga och goa i gummit. Hur var de från FMV4X4?

 

Ahh googlade precis och på Tatankas gummin står det just Tatanka så originalgummina finns förmodligen inte att få tag på längre.

Stödringarna verkar inte finnas på Tatankas hemsida men jag vet att de har betydligt mer än vad som finns på hemsidan så en mailfråga till dem är inte fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De borde inte vara så svåra att tillverka själv, 

Såg på foton från när jag bytte en av mina kardanstångs damasker att jag var tvungen att "rikta" de yttre ringarna, köpte damask hos fmv4x4 och den har hållit sedan dess.

 

De yttre är ju bara metall ringar och borde vara lätt att kapa till av ett lämpligt rör.eller om man är duktig på att svetsa så kanske det blir bättre att svetsa i hop en grov ståltråd

De inre är kanske lite knepigare, då en av dem gick i splinsen. Men om det är så jätte viktigt vet jag inte, borde räcka att de sitter åt runt splinsen och gå ut till utbuktningarna i damasken, de är av något plast liknade matrial  och borde inte heller vara så svåra att få till.

2012-10-21 13.45.48.jpg

2012-10-21 14.00.42.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...