Gå till innehåll

A6 gångproblem, varvtalsregulatorn?


Rekommendera Poster

Har mixtrat en del med min 912:as motor. Problemet är att få till gången. Förgasaren plockade jag helt isär, bytte packningar, tvättade rent, bytte accpump, satte en kula som någon monterat fel på rätt ställe. Förgasaren borde vara i skick.

 

Mixtrade med tändkablarna, testade olika kablar, tycks inte ha nån större inverkan. Testat med olika spolar, nu sitter det en för brytarlös, så gnistan borde räcka. Bytte brytarspetsar och kondensator, ställde in brytargapet.

 

Motorn går igång, varvav upp till kanske 1500, håller det ett tag för att sedan sjunka ned till ett par hundra varv så att den nästan dör. Sedan varvar den upp igen, sedan sjunker varven. Såhär håller den på ett par-tre gånger tills varven sjunker så lågt att den stannar. Då varven sjunker hjälper det inte att trycka på gaspedalen.

 

Hann inte igår titta på det noggrannare när det slog mig att varvtalsregulatorn kanske kunde orsaka ett sådant beteende. Upp- och nedgående gång borde inte kunna orsakas av förgasaren eller tändningen, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, problemet berodde troligen på regulatorn, men det gick plötsligt bort av sig själv. Kanske kärvade nått då motorn stått stilla ett tag.

 

Nu verkar det lovande, har inte ännu prövat annat än på gården dock. Motorn verkar kräva choke för att orka dock. Skruvade lite till ut blandningsskruven, nu är den två varv utskruvad, vilket hjälpte lite. Motorn tycks få för lite soppa alltså. Hur mycket utskruvade är era blandningsskruvar? Del 2 säger att grundinställningen är 1,5 varv.

 

Johan: menar du kallare eller varmare stift? Stiften som rekommenderas är ju rätt kalla, kallare än på b20 i.a.f. Kanske de sotar sig snabbt ifall man inte kör på landsväg (större belastning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...