Finnsebbe Postad 15 Maj , 2014 Rapport Share Postad 15 Maj , 2014 Har mixtrat en del med min 912:as motor. Problemet är att få till gången. Förgasaren plockade jag helt isär, bytte packningar, tvättade rent, bytte accpump, satte en kula som någon monterat fel på rätt ställe. Förgasaren borde vara i skick. Mixtrade med tändkablarna, testade olika kablar, tycks inte ha nån större inverkan. Testat med olika spolar, nu sitter det en för brytarlös, så gnistan borde räcka. Bytte brytarspetsar och kondensator, ställde in brytargapet. Motorn går igång, varvav upp till kanske 1500, håller det ett tag för att sedan sjunka ned till ett par hundra varv så att den nästan dör. Sedan varvar den upp igen, sedan sjunker varven. Såhär håller den på ett par-tre gånger tills varven sjunker så lågt att den stannar. Då varven sjunker hjälper det inte att trycka på gaspedalen. Hann inte igår titta på det noggrannare när det slog mig att varvtalsregulatorn kanske kunde orsaka ett sådant beteende. Upp- och nedgående gång borde inte kunna orsakas av förgasaren eller tändningen, eller hur? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 16 Maj , 2014 Rapport Share Postad 16 Maj , 2014 Läs igenom VHB,varvtalsregulatorn finns beskriven i den samt dess justering.912 Lastterrängbil Beskrivning del II bild43-44..... Borde vara den som retas.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 16 Maj , 2014 Rapport Share Postad 16 Maj , 2014 Ta bort den grejen som sitter under förgasaren, om du har någon. Jag hade ingen på min TL12a. Prova lite hårdare tändstift. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 20 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 20 Maj , 2014 Jaha, problemet berodde troligen på regulatorn, men det gick plötsligt bort av sig själv. Kanske kärvade nått då motorn stått stilla ett tag. Nu verkar det lovande, har inte ännu prövat annat än på gården dock. Motorn verkar kräva choke för att orka dock. Skruvade lite till ut blandningsskruven, nu är den två varv utskruvad, vilket hjälpte lite. Motorn tycks få för lite soppa alltså. Hur mycket utskruvade är era blandningsskruvar? Del 2 säger att grundinställningen är 1,5 varv. Johan: menar du kallare eller varmare stift? Stiften som rekommenderas är ju rätt kalla, kallare än på b20 i.a.f. Kanske de sotar sig snabbt ifall man inte kör på landsväg (större belastning) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 21 Maj , 2014 Rapport Share Postad 21 Maj , 2014 Varmare, högre tal på stiftet, ta bort regulatorn. Det kan sitta ett spjäll på grenröret, kolla så det är öppet, på avgaset. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.