Gå till innehåll

Byta bromssystem m.m. på C202


Rekommendera Poster

Var igår på väg på en 25 mils tripp med min C202, men kom bara ungefär 1/3 av sträckan innan jag fick bekymmer.

Tempmätaren fungerar inte så jag märkte aldrig att motorn kokade förrän det var försent, topplockspackningen gick och det blev till att dra hem bilen på släp.

 

Hela missödet har nu fått mig att ta tag i saker som jag har önskat göra länge:

 

* Byta bromssystem

* Sätta i styrservo

* Trimma motorn

* Byta till 5vxl låda

 

Steg 1 är byta bromssystem, det ska bli skivbromsar runtom.

 

Har någon förslag på lämplig bil att ta delar från?

Det hade varit bra om det gick att ta delar från någon Volvo, lätt att få tag på, men frågan är om det finns tillräckligt kraftiga saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat skivor runt om på min Valp. Iofs 3314 axlar, men såvitt jag vet är det likadana infästningar på axlarna.

 

Jag skaffade skivor ifrån Suzuki Vitara. Kommer inte ihåg exakt, men runt -90 årsmodell. Köpte ventilerade skivor fram, och solida bak.

 

Man får borra upp hålen för hjulbultarna 2mm, då Valpen har grövre bultar. Sedan passar skivorna rakt på, både fram och bak.

 

Bromsoken fram är tagna ifån Opel Combo, osäker på årsmodell här med, men ca -95. Sitter även samma ok på Corsa tror jag. Bromsoken bak är tagna ifrån Mercedes 190. 80-tal.

 

Sedan fick jag tillverkat plåtar som man fäster i samma bultar som bromssköldarna. Det är likadant "bultmönster"  både fram och bak. (Återigen, på 3314 axlar. Men är ganska säker på att det är samma på 202.)

 

Därefter var det bara att passa in oken, och borra hål i plattorna jag fått tillverkat.

 

Jag bytte även huvudbromscylinder, till en ifrån en Mercedes w124, 80-tal. Vakuumservot togs med också. Fördelen med att ta ifrån en sådan här bil är att dom har väldigt kort huvudcylinder.

 

Nu är det ju lite olika pedalställ på 3314 och 202'an, men det bör ganska lätt gå att få dit även på en 202.

 

För att styra bromsbalansen fram/bak har jag monterat en justerbar reducering på ledningen till bakhjulen.

 

Det blev makalöst mycket bättre bromsar än original!

 

Det finns lite bilder här: www.kjenik.se/#!album-9-35 bara att klicka vidare åt höger så kommer det lite fler bilder på bromsarna. Dock inga på bakbromsarna, det har jag varit dålig på att fota.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det var vara av intresse har jag extra bromsservo och pedalställ till 3314 till salu. Likadana prylar som sitter i min bil. Pedalstället på 202 är lite klumpigare byggt, så det kanske är lättast att byta hela pedalstället?

 

Kom också på att det blir väldigt trångt mellan bromsok och fälg fram. Tror att jag fick slipa lite på både fälg och bromsok. Men det skall finnas två olika typer av fälgar. Jag har varianten med nitade nav. Det skall finnas svetsade också, och det kan tänkas att dom är rymligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, låter intressant.

Ska kolla på det så småningom, just nu på semester 1 vecka.

Lite synd att det blir delar från så många olika bilar, kan bli rörigt när man ska köpa nya klossar eller annat, men bara det blir bättre.

 

Ställbar reducering låter helt klart intressant eftersom jag har tänkt ta bort lastkännaren och förenkla bromssystemet lite, väldigt många rör fram och tillbaka just nu.

 

Ska fundera på dittt erbjudande, får se om jag behöver några delar.

 

 

Har mycket begränsad tillgång till internet här så jag kommer inte kunna kolla här så mycket innan jag är hemma igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valpaxlar på min Willys och när jag skivbromskonverterade använde jag följande delar.

 

Bromsskivor från Suzuki samurai 1,9TD bara att borra upp bulthålen som någon skrev tidigare.

Fram har jag bromsok från Nissan Micra K11 (framok)

Bak har jag ok från BMW 530 serie E-39 (bakok) dessa ok saknar inbyggd handbroms

Huvudcylinder har jag en SAAB 9-3

 

Ett tips kan vara att kolla vilken "höjd" du vill ha på skivans offset (från fälgens anläggningsyta till själva skivan)

det är olika "höjd" på Vitarans och Samuraiens skivor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Kjell !

 

Har kollat lite på bilderna nu och det ser riktigt trevligt ut.

Jag undra lite hur det är med kretsarna, har du 2-kretssystem?

 

Är det ett sådant bromsservo som du har i din 3314 som du har över menar du? Vad vill du ha för det? Jag vet inte vad jag kommer använda än, men kan vara bra att veta att det finns.

 

Bilen står hos en kompis där jag även hade en bil som skulle användas som experimentbil för servo och byte till 5vxl låda, men den har jag skrotat ner idag för att göra plats åt den bilen som ska fixas.

Jag har bara sparat axlarna och en bit av styrningen för att kunna testa bromsskivor, bromsok och styrservo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt klart intresserad av cylindern och servon, pedalstället är lite osäkert.

Får se när jag kan komma och hämta. Det bästa vore om du tog med till jobbet och att jag kan hämta där när jag får chansen att komma ifrån.

 

Jag hör av mig igen när jag vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Det går trögt när man ska jobba i blå hallen, har inte ens börjat. Bilen står ute hos en kompis och i lördags var jag där för att börja. Skruvade loss kardaner, men sen undrade jag hur jag ska lyckas flytta fram motorn liggandes på marken med hela karossen på plats.

 

Får se hur det blir med det.

 

En fråga om bromsskivorna: finns det någon bromsskiva på Biltema som kan passa eller ska man vända sig till Mekonomen eller någon nätbutik kanske?

Biltema verkar inte ha dom skivor som nämns.

 

Jag hörde också att det är egentligen inte tillåtet med justerbar reducering på bromssystemet, men kompisen säger att den gömmer vi någonstans :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Köpte skivor till Suzuki på ebay, fram passar dom rakt på navet, bulthålen behöver inte borras upp, kanske skiljer det sig åt mellan 3314 och C202.

 

Hur löste ni andra det där bak där bultarna sitter fast i trummorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte massiva skivor runt om, dom är avsedda för Suzuki Vitara.

Hittade till bra pris från Tyskland på ebay: Skivor

 

Hade fel igen i inlägg #15, bultarna blir ju lite tjockare längst in så bulthålen måste borras upp lite.

 

Jag har ingen aning om vilka bromsok jag ska välja, bollar idéer med en kompis som har massor av kunskap, vi siktar på att få tag i något från Volvo.

 

Fick tag i plattjärn 250x160x15, får se vad vi kan åstadkomma med det - eller rättare sagt han :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte massiva skivor runt om, dom är avsedda för Suzuki Vitara.

Hittade till bra pris från Tyskland på ebay: Skivor

 

Hade fel igen i inlägg #15, bultarna blir ju lite tjockare längst in så bulthålen måste borras upp lite.

 

Jag har ingen aning om vilka bromsok jag ska välja, bollar idéer med en kompis som har massor av kunskap, vi siktar på att få tag i något från Volvo.

 

Fick tag i plattjärn 250x160x15, får se vad vi kan åstadkomma med det - eller rättare sagt han :)

 

Skivorna till både Suzuki samurai och vitara passar över naven på valp axlarna, dock är det olika höjd på navet.

Detta kan vara bra att ha koll på då kan underlätta att göra en ok-hållare.

 

Meca har måtten på skivorna i sin webshop

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättning av inlägget

SUZUKI Jimny, 1.3i-16V 4WD Minibuss 80 hk 09.98-2001, G13BB
Har samma skivor som
SUZUKI Samurai, 1.3 Jeep 64 hk 11.88-1998, G13A

dvs meca artikelnummer
1115-0986478539
1115-08526610

195mm ytterdiameter på "navet" på bromsskivan
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=663635&CarReference_ID=491&CategoryType_ID=1

Däremot har äldre samurai 189,75mm ytterdiameter
SUZUKI Samurai, 1.0 4WD Jeep 46 hk 09.81-12.88, F10A

1115-08499410
1115-0986478377

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=178833&CarReference_ID=2915&CategoryType_ID=1


Dock försumbar skillnad i djup på dem, 46,1mm kontra 46mm

 

Ett annat tips är vitara v6-skivor, då får man ventilerat, men hittar inte dem på meca. Många andra förslag också, verkar gå med det mesta :)

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10629-skivbromsar-besiktning/?p=119945


Ringde upp och frågade om bromstrummor i en säljesannons här, han sålde pga skivkonvertering också :) Användare Smen, tydligen var hans recept från Kjell Niklasson, bestående av suzukiskivor och mercedes och opel bromsok.
http://www.kjenik.se/#!album-9

Mailade även användare teddan i mitt researcharbete :)

 

Tjena Peter!
Suzuki Samurai Solida skivor och Opel Corsa B ok från 90 talet plus om jag kommer ihåg rätt.
Mvh
Tedd


Här finns reservdelskatalogen tex http://20vturbo.planet.ee/l3314/24870127-Reservdelskatalog-Volvo-Valp.pdf
annars sök på "Reservdelskatalog Volvo Valp" eller "Katalog C202" på google, finns på den här sidan också.

Sammanställde kostnaderna för skivkonvertering kontra renoverade trummor, har kollat till min L3314 -63

www.offroad.nu har bromscylindrar, även bromsbackar, bromsslangar, huvudcylinder mm

Det är samma priser på
http://www.trollstein.no/index.php?page=shop.browse&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=26
och
http://shop.laplander.nu/index.php?page=shop.browse&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=26

Dock har trollstein rea på bromstrummor för 250 nok, jag behöver nog byta en har jag upptäckt :D kostar 750 nok på laplander.
dsc-0062.JPG

    
Bromsbackar 475 nok per axel
Huvudbromscylinder 2000nok
repsats 385 nok

Bromscylindrar 375 nok
repsats 156 nok
1 1/8" fram och 1" bak


Har frågat om tgb11 har några gemensamma delar, isåfall finns det från http://www.dls-uk.co.uk/
http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10597-köpsugen-på-valp/


trummor:
en bromstrumma behöver jag, och nya bromscylindrar då det bara skiljer 250kr styck för nya. Renoverar huvudcylindern.
tot 3550 plus norgefrakt för trummorna

Har mailat offroad.nu om deras pris.

 

Skivorna då

Järn och adapterplatta ordnar jag nog själv via kontakter, nåt liknande denna adapter som jag tror är byggd till en skivkonvertering av en willys med suzukiskivor. http://www.nymoen.se/Skivbromsar/

Skivor 4st 992kr inkl frakt http://www.ebay.com/itm/231539141743?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Bromsok har jag inte bestämt än, tänkte försöka hitta en donatorbil med mer effekt och vikt så det går att besiktas.
Billigast blir ju att köpa en bil, plocka bromsok belägg slangar huvudcylinder och servo sen sälja av resten av bilen i delar. 3-5000kr inköp minus delarnas värde, kanske 2000kr i slutändan.

Hade span på en 9-5 Aero jag tänkte slakta men den blev såld. Hade varit lätt att sälja av turbon, pilotstolar, fälgar mm och samtidigt byta tändkasett på tjejens bil :)

slang och ledningar räknar jag inte i konverteringen, oavsett trummor eller skivor ska allt dras nytt.

3000kr för skivspåret

Redigerad av Peter Strandberg
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat fundera på om det är dumt att använda dom solida skivorna fram.

Dom ventilerade skivorna är lite större och det är nog lättare att hitta kraftiga ok till tjockare skivor.

Jag vill ju inte riskera att den inte blir godkänd vid besiktning.

 

En liten risk med det är att det blir ont om plats innanför fälgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med min är ju att det är en C202 från -80 och det är lite svårare att bygga om, kan krävas intyg från SFRO

 

Fick lite ågren angående dom solida skivorna fram, men det är inte lätt att hitta ventilerade skivor som passar.

Söker bl.a. på ebay, Suzuki Grand Vitara har för litet centrumhål, Suzuki Vitara har väldigt liten offset, 29mm hög skiva och jag hittar inga ventilerade framskivor till Samurai som jag har råd att betala för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med min är ju att det är en C202 från -80 och det är lite svårare att bygga om, kan krävas intyg från SFRO

 

Fick lite ågren angående dom solida skivorna fram, men det är inte lätt att hitta ventilerade skivor som passar.

Söker bl.a. på ebay, Suzuki Grand Vitara har för litet centrumhål, Suzuki Vitara har väldigt liten offset, 29mm hög skiva och jag hittar inga ventilerade framskivor till Samurai som jag har råd att betala för.

 

Har du kollat på mister-auto dom har ofta väldigt bra priser på skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...