Gå till innehåll

Kran till TGB 30


Gäst Prejer

Rekommendera Poster

Gäst Prejer

Hej

 

Hur får kranen på en TGB 30 olje tryck?

 

Krävs det att man har igång kraft uttaget för att få olje tryck?

 

Någon som har ett kopplings shema till en sådan kran och dess manöverdosa då min kabel från kopplingsdosan är av.

 

Hjälp Önskas

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns mycket om detta ämne...gå in i forumet på TGB30/40 prisbild, bilder m.m så hittar du nog det mesta... tyvärr saknas uttag(PTO) samt pump... man kan nyttja pto från vinschen.. kolla och se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Ett-tonskranen har såvitt jag begripit en 24voltspump i foten. Är alltså eldriven och befriad från kraftuttaget. Om du har stora kranen vet jag inte hur den fungerar, men enligt vad som framkommit hittills är den kraftuttagsdriven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Prejer

Tack för all hjälp

 

Jag har den lilla 1tons kranen som sitter monterad bak på flaket så den bör vara eldriven med en 24volt pump mom jag fattat allt rätt ?

 

Min manöverdosas kabel är av, var kan man hitta info och kopplingsschema osv?

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du en el manvövrerad kran så är den lätt å koppla in,kolla kablage å tänk logiskt,eller åk till den lokala bil.el firman,dom löser det....bil el är rätt enkelt om du sätter dig ner å luskar runt lite i schemat...lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Argonaut

en kran kan man köpa här för 5000 kronor testad och fungerar.

ring Dag Hurtig 08-55380202 han jobbar på scaniaskroten i södertälje.

han kan säkert hjälpa dig är jag övertygad om. de demonterar tgb 30 bilar där och jag finner hela tiden fynd där PDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det  är ganska enkelt och bygga en egen. skall se om jag har schemat liggande någonstans. sisst jag glömde att ta med kontrollen så byglade jag direkt i uttaget ,funkade alldeles utmärkt.

var bara noga med att ha tillräckligt med hydralolja i kranen så att den inte tar in luft, ett ett himmla jobb att tömma den
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
en kran kan man köpa här för 5000 kronor testad och fungerar.

ring Dag Hurtig 08-55380202 han jobbar på scaniaskroten i södertälje.

han kan säkert hjälpa dig är jag övertygad om. de demonterar tgb 30 bilar där och jag finner hela tiden fynd där PDT_Armataz_02_07.gif

 

 

Snarare 8-11 000 + moms beroende på vem som svarar...  PDT_Armataz_02_42.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lite sent svar, men ... jag har en fungerande 1-tons-kran och kan öpnna och kolla hur manöverdonet är kopplat om behov fortfarande finns. Bilarna hos Scaniaskroten kommer inte att finnas kvar så länge till, de åker till fragmentering pga platsbrist (ren kapitalförstöring enl min åsikt, men jag äger inte Scaniaskroten å andra sidan)

 

/Valle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej.

Jag plockar upp denna gamla tråd igen med en kran-fråga.

 

Jag har kommit över en 1-tons-kran till tgb30, men utan drivenhet och manöverenhet PDT_Armataz_02_06.gif.

Manvörenheten är ju lätt att fixa med några strömbrytare.

 

Jag har inte hämtat kranen ännu och sett på detaljerna, men jag antar att man kan ansluta en egen 24-volts-hydraulpump isället för drivenheten.

Det behövs väl endel el-ventiler m.m PDT_Armataz_02_10.gif.

 

Är det någon som har byggt om hydrauliken på en sådan kran eller är allmänt kunnig om detta och har några tips och råd? Jag är inte helt nybörjare på hydraulik men det är alltid nyttigt att få ta del av andras erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om kranen har enkelverkande kolv och inte en massa andra funktioner kan detta vara ett alternativ. http://www.tradera.com/Haldex_Hydraulaggregat-auktion-51431233 Dessa hydraulaggregat brukar normalt ha en elventil för sänkningen och en övertrycksventil som är justerbar. Har du några frågor eller vill ha tips så hör av dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset mw57.

 

Jag har tittat i verkstadshandboken och ser att alla ventiler m.m. sitter i kranfoten.

Drivenheten består egentligen bara av en motor med pump samt en oljebehållare med filter. Alltså verkar det ganska lätt att ordna en sådan själv.PDT_Armataz_02_02.gif

 

Ut från drivenheten går en oljetryckslang från pumpen, en oljereturslang till tanken, samt en el-ledning med tre ledare.

 

Lyftkolven är dubbelverkande enligt boken.

 

Magnus Elvingson/bv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
  • 1 year later...

Tjo tänkte ta det hela här och inte i en ny tråd

 

har fått uppgiften att få igång en tgb 40  så början är att bygga 1-tons kran manöver dosa men jag hittar ingen kontak utgångs information eller ritnigar på kranens el/hydralik system.  någon vädlig skäl som har ork att hjäpa  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Så här är stiften kopplade. Vanlig 7-pol släpvagns stickpropp....

 

54 = Manöverspänning plus 24V kopplas till något av följande stift för övskad funktion...

58L  =   Sväng motsols

58R = Sväng Medsols

R   =  Sänk

L = Höj

 

OBS!  tänk på att blockera så att man endast kan höja eller sänka. eller svänga med eller motsols...

Dvs. ej köra höj och sänk samtidigt!!!!

Blokeringen görs enklast med en strömbrytare med återfjädrande lägen 1-0-1

Eller elektriskt om man har tex 4st tryckknappar eller återfjädrande vippströmbrytare 0-1 

 

Använd endast strömbrytare som är återfjädrande, annars finns en olycksrisk....

 

Lycka tillPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
Gäst ramnaryd

Köpte lilla kranen för ett tag sen. Monterade den utan att provköra först, givetvis så funkade den inte... Fick plocka ner pumpen och tanken igen (ganska tunga grejor). Det visade sig att 3 kolfjädrar var trasiga och fler gick av när jag skulle byta. Kan nog vara bra att kolla så att dom inte går av ramlar ner och sabbar motorn. Mina var alla dåliga och behövde bytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nägon som vet vart man får tag i en rep sats till pumpen ?

köpte ju kran och pump för ett antal månader sedan, men har av olika anledningar inte provkört den för än nyligen och kunde då konstatera att det pissar ut olja från pumpen, den snurrar och går men det rinner friskt ut själva pumpen , så jag skulle behöva se över den lite.

 

Så jag tar gärna emot tips på vart jag kan få tag i rätt packningar och oringar mm till pumpen,

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I had problems with my pump leaking, the seal had split where the pump joins the to the electric motor. I took the old seal to a machine shop and they found me a suitable one from the size of my old one.

I had a bigger problem with the pump as it has steel screws in a alloy body and i had drill the screws out and drill and tap new threads in the pump body.

post-6531-0-12076100-1341129556_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...